Iers mos

Gestart door brouwpost, 01-08-2019 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwpost

Ik ben momenteel op vakantie aan de Franse kust en hier ligt
het Iers mos voor het oprapen.
Heeft iemand enig idee of het te doen is om deze te drogen en te gebruiken? En hoe dit in zijn werk gaat.
Salut uit Frankrijk!

Oscar

Citaat van: brouwpost op 01-08-2019  20:11 uHeeft iemand enig idee of het te doen is om deze te drogen en te gebruiken? En hoe dit in zijn werk gaat.

Dat zal vast te doen zijn. Kwestie van drogen en gebruiken denk ik...

Citaat van: brouwpost op 01-08-2019  20:11 uIk ben momenteel op vakantie aan de Franse kust en hier ligt
het Iers mos voor het oprapen.

Dat is raar toch... In Frankrijk Iers mos... :nut: :weetniet:... ;D ;D ;D

hansHalberstadt

Gewoon proberen. Leg het alvast in de zon om te drogen, anders gaat met misschien bederven.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 01-08-2019  21:15 uDat is raar toch... In Frankrijk Iers mos... :nut: :weetniet:... ;D ;D ;D
Hebben ze ook Nederlands mos? Dan kunnen we het gewoon hier oogsten. Wat daar groeit zal hier toch ook wel groeien en ook in Frankrijk?

brouwpost

Heb wat navraag gedaan bij de locale bevolking.
De beheerder van een zoutbed voor de winning van zeezout vertelde mij dat het wier veel gebruikt wordt in de plaatselijk keuken maar meestal vers. Om het te bewaren spoelen ze de mos een dag in schoon drinkwater om het teveel aan zout uit te spoelen. Daarna de wier een aantal dagen drogen in de zon en regelmatig te keren. Dit maakt hem redelijk lang houdbaar.
Bleken kan daarna ook nog maar hoe is mij nog niet geheel duidelijk.

Oscar

Citaat van: brouwpost op 01-08-2019  23:06 uOm het te bewaren spoelen ze de mos een dag in schoon drinkwater om het teveel aan zout uit te spoelen. Daarna de wier een aantal dagen drogen in de zon en regelmatig te keren. Dit maakt hem redelijk lang houdbaar.

Redelijk veel werk voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt in het brouwproces... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-08-2019  23:33 uRedelijk veel werk voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt in het brouwproces... ;)

Maar ook dat het geen kwaad kan. Vaak zie ik dat kort na het toevoegen van Iers mos dat de eiwitvlokken veel groter worden en dat daardoor de eiwitten eenvoudiger zijn te verwijderen.

brouwerwaldonk

Ik heb graag helder bier in mijn glas en daarvoor gebruik in 1g Iers mos in de kookketel per 10 L wort.
Ook de vergisting profiteert van wort met veel minder trub allerlei want ook daar gaat ook helder wort naar toe.
Wil ik toch een troebel biertje drinken, dan schud ik krachtig met de laatste 30 ml bier in het flesje om de gistbodem los te krijgen.

brouwpost

Klopt het wordt al eeuwen gebruikt als bindmiddel.
Ik als biab brouwer merk dat het sediment wat steviger wordt met deze mos.
Maar het blijft altijd wat extra werk maar dat maakt deze hobby ook interessant en leuk.
Voor het gemak en de prijs kunnen we altijd nog een kratje halen bij de Aldi.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn mos avontuur.

Theo Mol

Intussen weet ik dat het geen mos is en het hoeft dus ook niet uit Ierland te komen.
Ik heb er een vraag over, waar en hoe voeg ik het toe?
Vaak zie ik dat Iers mos 15 minuten moet meekoken, is het dan verstandig om het in het zakje te doen bij de hop die ook een kwartier meekookt? Of werkt het dan niet goed, verpest ik mijn hop ermee, of wat dan ook?

brouwerwaldonk

Ik laat het altijd gewoon los meekoken, de hop trouwens ook. Geen geklooi met zakjes allerhande, in mijn ogen zijn die enkel goed voor infecties te krijgen.   

hansHalberstadt

Gewoon los meekoken en 10 minuten voor het einde toevoegen. Als je het te lang mee laat koken dan zijn er weer nadelen dacht ik.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2020  18:35 uGewoon los meekoken en 10 minuten voor het einde toevoegen. Als je het te lang mee laat koken dan zijn er weer nadelen dacht ik.

Meestal wordt een toevoeging aanbevolen van 12 tot 15 minuten voor het einde koken.
Langer meekoken kan, dat zorgt zelfs voor meer eiwituitvlokking. De gevormde trub zou volgens de literatuur door langer te koken gebroken kunnen worden in kleinere delen die hierdoor minder makkelijk zijn uit te filteren.
Mijn ervaring is echter dat het effect van minder goed kunnen verwijderen van trub als je Iers mos eerder toevoegt meevalt. Overigens filter ik het wort niet maar laat ik de trub bezinken door na het afkoelen het 5 tot 10 minuten te laten staan. Het wort verlaat bij mij de Braumeister via een knietje dat net boven de bodem van de ketel zit.

André de Laat

Hier gaat ook alles los de ketel in. Een goede whirlpool doet wonderen. In plaats van Iers mos gebruik ik een halve protafloc tablet op 20 liter.

Jaap W

Ik gooi de Irish Mos zo'n 10 minutuen voor einde kook ook los in de ketel. Als de vlam uit is, even een goede whirlpool, 15 a 20 minuten wachten en dan aftappen. De uitloop van mijn ketel zit op ongeveer een halve centimeter boven de bodem van mijn ketel en de "troep" ligt mooi in het midden van de ketel.  :biersmile: :proost: :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2020  21:36 uMeestal wordt een toevoeging aanbevolen van 12 tot 15 minuten voor het einde koken.
Langer meekoken kan, dat zorgt zelfs voor meer eiwituitvlokking. De gevormde trub zou volgens de literatuur door langer te koken gebroken kunnen worden in kleinere delen die hierdoor minder makkelijk zijn uit te filteren.
De vraag is dan hoeveel eiwitten je eigenlijk wilt verwijderen via samenklontering en waarom. Te veel eiwit geeft troebeling dus helder bier willen kan een reden zijn, maar eiwit doet ook iets met de volmondigheid, dus teveel eruit halen lijkt me ook weer niet goed.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 30-11-2005  08:28 uMisschien wordt het tijd dat hobbybrouwers massaal geen Iers mos meer gaan gebruiken. Kunnen we er ook geen problemen meer mee hebben. Veel verandeirng heb ik in ieder geval niet gemerkt toen ik het niet meer ging gebruiken.


Citaat van: Jacques op 10-12-2005  22:27 uNogmaals: gooi alle Iers mos die je in huis hebt weg en haal het nooit meer in huis!


Citaat van: Jacques op 02-08-2019  13:23 uMaar ook dat het geen kwaad kan. Vaak zie ik dat kort na het toevoegen van Iers mos dat de eiwitvlokken veel groter worden en dat daardoor de eiwitten eenvoudiger zijn te verwijderen.

Jacques, als ik deze posts van je lees, dan ben je in de loop der jaren kennelijk van mening veranderd als het over het gebruik van Iers mos gaat, en gebruik je het nu zelf ook weer. Daar is niks mis mee, voortschrijdend inzicht is in principe een goede zaak. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de redenen daar achter. Waarom denk je er nu anders over dan toen?

hansHalberstadt

In principe zou je geen iers mos nodig hoeven hebben als je goed brouwt. Dus als je het gebruikt om brouwfoutjes te maskeren (bv niet goed aanzuren) dan is dat eigenlijk fenomeenbestrijding dus geen goede zaak. als je het toevoegt als je al goed brouwt om gewoon nog helderder bier te krijgen dan is er denk ik niks mis mee.
 

Jacques

Citaat van: middelaersch op 21-10-2020  13:13 uJacques, als ik deze posts van je lees, dan ben je in de loop der jaren kennelijk van mening veranderd als het over het gebruik van Iers mos gaat, en gebruik je het nu zelf ook weer. Daar is niks mis mee, voortschrijdend inzicht is in principe een goede zaak. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de redenen daar achter. Waarom denk je er nu anders over dan toen?

Er is een periode geweest dat er een hele grote partij Iers mos op de markt was die een heel vervelende en onaangename smaakafwijking gaf (jodiumachtig).
Om geen last te krijgen van de smaakafwijking was de remedie de Iers mos niet te gebruiken en weg te gooien.
Gelukkig was dat na een redelijk lange tijd voorbij.

Tegenwoordig kunnen we zonder rara smaakafwijkingen Iers mos gebruiken. Zelf gebruik ik het regelmatig. Het is zelfs zo dat ik het binnenkort moet bestellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.