Voorbeeld van goed geschroot mout

Gestart door Griek, 17-10-2020 01:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Griek

Dit weekend wil ik beginnen met een 2e poging tot het brouwen van bier.

Waar ik vooral over twijfel is of ik de vorige keer het mout goed heb geschroot. Op het forum lees ik vaak dat er al veel voorbeelden en foto's zijn maar ik zie ze maar weinig.. Ook met tags en zoeken lijk ik er maar niet te komen.

Mijn vraag: willen jullie een foto van het geschrote mout uploaden zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb?
Heb overigens (heel lief voor mijn verjaardag) een arsegan moutmolen gekregen. Ik weet dat een walsenmolen geliefder is maar wil geen gegeven paard in de bek kijken..

Dank!

Snelbier

In dit topic  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41886.msg631446.html#msg631446 wat voorbeelden, en ook een link naar foto's van Braumeister met schrootsel..
Schijvenmolen kan prima werken, maar soms wat te fijn. Te verhelpen met 2 metalen ringen volgens dit voorbeeld: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28899.msg444485.html#msg444485
Succes,  Snelbier

tdp


Fractus

Er was ooit een topic hierover en na even zoeken (was inderdaad niet eenvoudig Griek) heb ik het gevonden: Laat je schrootresultaat zien

Nog veel meer foto's van schrootresultaat ;)

brouwerwaldonk

Als het mout goed geschroot is zie je moutkorrels die blijkbaar nog heel zijn, maar van binnen zijn ze helemaal stuk. Ook moet je grove zetmeelbrokjes zien en als je het wat uiteen wrijft ook iets wat op bloem lijkt. Met mijn walsenmolen groot formaat van rollen die 0,9mm tussenruimte hebben bekom ik dit als resultaat.

Filteren doe ik met een spiraalvormige hevelfilter met gaatjes van 3,3 mm. Nooit filterproblemen en altijd een fantastisch rendement.




middelaersch

Citaat van: Griek op 17-10-2020  01:00 uDit weekend wil ik beginnen met een 2e poging tot het brouwen van bier.

Waar ik vooral over twijfel is of ik de vorige keer het mout goed heb geschroot. Op het forum lees ik vaak dat er al veel voorbeelden en foto's zijn maar ik zie ze maar weinig.. Ook met tags en zoeken lijk ik er maar niet te komen.

Mijn vraag: willen jullie een foto van het geschrote mout uploaden zodat ik wat vergelijkingsmateriaal heb?
Heb overigens (heel lief voor mijn verjaardag) een arsegan moutmolen gekregen. Ik weet dat een walsenmolen geliefder is maar wil geen gegeven paard in de bek kijken..

Dank!

Laat je niks wijs maken: ook met een schijvenmolen kun je prima schroten. Al zal ik niet ontkennen dat een goede walsenmolen misschien beter is, geen ervaring mee.

Gebruik die ringetjes zoals beschreven in de link die snelbier geplaatst heeft. Daardoor kun je hem beter afstellen.
Dan zo grof afstellen dat er net geen hele korrels meer uitkomen. Als je hem fijner afstelt loop je het risico dat je filterproblemen krijgt, als je hem grover afstelt wordt je rendement slechter.

Succes!

Snelbier

Test je molen even, misschien is de ringetjes-aanpassing (á enkele centen) niet eens nodig..
Molen op de ruimste stand (stelmoer helemaal uitdraaien) en handje mout er door, liefst wat grote korrel pils- of palemout.
Schrootsel bekijken. Korrels moeten in principe heel zijn, alleen gekraakt/gespleten, niét kapot gemalen.
Zeg maar het subtiele verschil tussen flamberen en cremeren...
Als je veel gruis of zelfs meel ziet: ringetjes tussen de schijven plaatsen tot je schrootsel naar wens is.
Fijner afstellen kan na de ringetjes-aanpassing altijd probleemloos.
Proost, Snelbier.

Toevoeging: eigenlijk waren alle antwoorden al gegeven, ben niet helder meer na lange nachtdienst.
Belangrijkste is dat deze schijvenmolen gewoon werkt, soms minimale aanpassing vereist.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.