Steam Whistle Pilsner kloon

Gestart door Davester, 01-08-2019 09:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Hey goedemorgen,

menne brouwmaat wil graag de Steam Whistle proberen na te brouwen. We hebben een recept gevonden wat we gaan volgen om te kijken wat er uit ons pannetje gaat komen.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/692280/steam-whistle-pilsner-clone

Hoe lang en bij welke temperaturen vergisten jullie een pilsner?
Gebruiken we best wel of liever niet die whirlfloc tabletten?
Hoeveel gist gebruik je voor een dergelijke batch?

Thanks alvast weer voor de tips en hou jullie uiteraard op de hoogte van onze voortgang, we gaan zaterdag brouwen :P

Brouwert

Een pilsner vergist ik meestal voor een week of 3 op ca. 10 tot 12 graden met W34/70 voordat ik deze laat navergisten/lageren.
Maar voor een steam gebruik je specifieke gist zoals een Wyeast 2112/WLP810/Mangrove Jack M54 en net wat warmer dan een gemiddelde lager (14-16, of zelfs 18-20 graden).

Whirlfloc heb ik geen ervaring mee maar ik gebruik wel irish moss (dat zit ook in whirlfloc). Ik kan niet zeggen dat dit beter/helderder bier oplevert.. het zit een beetje vastgroest in mijn werkwijze (onder het motto baat het niet, schaadt het niet).

Wat betreft de hoeveelheid gist zou 1 zakje/buisje voldoende moeten zijn voor zo'n batch (21 L).

Niels B.

Je probeert hier geen stoombier te maken maar een echte pilsner. Dus de temperatuur gewoon op pilstemperatuur houden. Ze geven zelf aan in dit recept dat 12 graden de truc doet.
Vergisten doe je niet op tijd, maar totdat het bier is uitvergist.

Ik zou in dit geval 2 of 3 zakjes S-189 gebruiken. Starten op 12°C, en rond 1.025 SG de temperatuur iets op laten lopen.

Of je whirlfloc wilt gebruiken is afhankelijk van hoe helder je je bier wilt hebben. Het helpt, net als iers mos, om de eiwitten uit te vlokken tijdens het koken. Is niet écht nodig, misschien voor je tweede batch als je vind dat de eerste niet helder genoeg was?

Brouwert

Citaat van: Niels B. op 01-08-2019  11:14 uJe probeert hier geen stoombier te maken maar een echte pilsner.

Ik heb blijkbaar niet goed gelezen en me laten misleiden door de naam van het bier.
Dit is inderdaad geen stoombier (maar ook geen echte pilsner ;) ).

Ik sluit me aan bij Niels, al vind ik 2 gist zakjes wel voldoende.

Davester

Thanks voor de tips, Het is een Canadees soort pils die hij daar wel eens drinkt. Leuk om te kijken of we in de buurt kunnen komen (ik vrees het maar we gaan het gewoon proberen).

Hoeveel gram zit er in een zakje gist? Is dat 11 gram?

Starten dus op graadje of 12, wat is iets op laten lopen? Elke dag een graadje erbij tot... bijv. 16 graden of zo?

Niels B.

16 tot 18 graden op het eind.
Ik vind de vergistingsgraad van het recept best hoog, maar ik zou voorstellen om vanaf 60% vergistingsgraad de temperatuur vrij omhoog te laten lopen tot max 18. Afhankelijk van de gist gaat het dan omhoog, zo raak je wat meer zwavel en diacetyl kwijt.

Davester

Thanks, dan ga ik dat zo doen.
Eerst hoofdgisting op 12 graden en loopt die op zijn eind, dan op natuurlijke wijze op laten lopen naar 18 graden.
Ik denk wel dat ik na een week of 2 / 3 een keer overhevel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.