Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwcursus  (gelezen 1086 keer)

Offline Remcosmienk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwcursus
« Gepost op: 31-07-2019 20:16 u »
Iemand ervaring met de Braumarkt brouwcursus? Bvd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwer
Re: Brouwcursus
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2019 20:25 u »
Zeker, ik heb deze gevolgd met mij brouwmaatje.
Dit jaar gedaan eind maart begin april.

Wat wil je er van weten?

Offline Remcosmienk

• *
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2019 20:34 u »
Ik heb me recent ook opgegeven. Was benieuwd of het aan je verwachtingen heeft voldaan.
Ik heb dr veel zin in.. heb net 2 keer blikbrouw gedaan dus ben nog brouwmaagd zeg maar

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2019 21:21 u »
Hierbij even kort mijn verhaal naar zelf brouwen.

Ik ben de laatste jaren een paar keer in contact gekomen met bierbrouwen.
Met de voetbalclub mee mogen brouwen bij Sallandse Landbier Brouwerij in Raalte.
En een demonstratie avond in Apeldoorn bij AWA’85.
Daarna lang zitten zoeken hoe ik zelf wilde beginnen.

Ik heb in januari 2019 voor het eerst gebrouwen met een 5 liter mout pakket van Brauwland.
Dit was erg leuk maar ook zeker spannend. Toen had ik de smaak te pakken.
Hier in februari nog 2 keer een navulling voor gehaald.
Deze eerste 3 brouwsels waren nou niet echt de beste qua smaak, maar het was bier.

Toen had ik veel vragen over het brouw proces en de hygiëne.
Inmiddels was het voor mij wel duidelijk dat ik met een brouwautomaat wilde gaan brouwen.
Eind februari hebben wij ons ingeschreven voor deze cursus omdat het met de apparatuur is die ik wilde gaan aanschaven.

Eind maart was de eerste brouwdag. Super gaaf, veel informatie maar op een leuke goede manier gebracht door brouwer Sam de Bolle van Bolschout Bieren (een Belg uit Almere).
Sam heeft een duidelijke mening over hoe en wat wel en wat niet voor de hobbybrouwer.
2 weken later weer veel zin om naar Almere te gaan. Bottel dag ook weer met de nodige inhoud over het proces en hygiëne. Eind van de dag ook mijn brouw hardware daar gekocht met korting.

Voor mij heeft het zeker aan de verwachting voldaan.
Ik was op zoek naar een goede leidraad voor het brouwproces en die heb ik daar gekregen.
Ik had aleen wat meer aantekeningen moeten maken. (Tip)
Nu lekker mijn eigen weg aan het volgen met de basis van de cursu in het achterhoofd en met de nodige info van dit forum.

Inmiddels 5 keer gebrouwen met heel veel plezier en heerlijke bieren.

Groet, Arjan

Offline Remcosmienk

• *
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2019 21:42 u »
Leuk om je verhaal te lezen. Ik heb met vaderdag afgelopen jaar het boek Verander water in bier van Adrie Otte gekregen van vrouw en kids. Dit samen met Brewferm startpakket. Het nieuwe en onbekende maakt het leuk om hier mee bezig te zijn. Mede doordat interesse gewekt is en je on line info zoekt leest wat anderen allemaal maken en doen.
Mijn eerste blikbrouw was ook aaneenschakeling van fouten volgens mij... ik ga spoedig ondervinden hoe hij smaakt.
Ik heb dr zo veel plezier aan dat ik me dus maar opgegeven heb voor de cursus. Heb al wel een vergistingskast gemaakt inmiddels

Groet remco

Offline NoLimits

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2019 23:06 u »
Hoi Remco,

Leuk om te horen hoe jou ondekking gaat.
Dat boek heb ik na de cursus gekocht als aanvullende basis.
Voor mijn eerste brouwdag na de cursus had ik ook een vergistingskast geregeld.

Veel plezier op de cursus!

Offline Gielus

• *
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2019 11:15 u »
Ik heb ook een erg goeie ervaring met de brouwcursus van Sam. Hij leert je de basics maar ook vooral om gewoon logisch na te denken en niet zomaar iets te doen omdat anderen dat nou eenmaal doen. Op de eerste dag krijg je een stortvloed van informatie over je heen. Er gaat mede door de hoeveelheid info en het rumoer in de `klas`(want het is ook zeker gezellig) veel belangrijke informatie verloren. Dus mijn tip: schrijf alles op en maak evt foto's van de dia presentatie zodat als je thuis opeens met vragen zit je het makkelijk terug kan halen.

Veel plezier

Offline 3,14t

• Boven 10 berichten
  • *
  • 2 Beer Or Not 2 Beer
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2019 12:27 u »
Ik sluit me ook aan bij de eerder genoemde goede ervaringen. Je gaat samen met iemand anders als duo ook nog brouwen met een EasyBrew 30. Ik had ook graag wat van de programmering gezien van de Easybrew 30, maar helaas stonden die allemaal al voorgeprogrammeerd. Gelukkig heb ik daar wat op YouTube over kunnen vinden. Sam brengt zijn deskundigheid op een leuke manier over, en achteraf heb ik nog wel e.e.a. kunnen vragen (weliswaar in Brauwmarkt Almere dan). Ik vond het absoluut de moeite waard om als beginnende volmout brouwer mijn kennis te vergroten.

Tags: