Judas - gistprofiel

Gestart door Dugraph, 31-07-2019 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dugraph

In mijn zoektocht naar het brouwen van mijn perfecte Belgische tripel slaag ik er nog niet in het gistprofiel van mijn huidige favoriet te benaderen; Judas van Alken Maes. Dit bier heeft naar mijn mening een super mooie balans tussen de fruitige esters en iets wilds dat me aan Brett doet denken.

Volgens dit oude draadje is het dezelfde gist als Grimbergen maar helaas niet op te kweken:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16146.msg226920.html#msg226920

In mijn volgende poging ga ik maar eens proberen mijn wort met BE-256 op iets hogere temperatuur te vergisten en met wat Orval depot een tijd in een mandfles te laten staan.

Iemand nog andere suggesties?


Edit: het is niet mijn bedoeling om specifiek de Judas te klonen maar wel het gistprofiel te benaderen.

Gerb

Ik dacht dat er van Wyeast of Whitelabs een stam van Alken Maes was, maar die kan ik niet vinden. Ik denk dat de Duvel stam het dichtst bij komt. Wyeast 1388.

BrouwMark

Ik weet niet of de gist van Hapkin op te kweken is, maar die is ook van Alken Maes. Naar mijn smaak komt die wel in de buurt.

tdp

Citaat van: BrouwMark op 31-07-2019  19:06 uIk weet niet of de gist van Hapkin op te kweken is, maar die is ook van Alken Maes. Naar mijn smaak komt die wel in de buurt.

Mag het mis hebben, maar brouwerwaldonk heeft deze volgens mij in zijn gistbank. Is trouwens een hele fijne gist inderdaad, zou deze ook graag eens gebruiken.

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 31-07-2019  19:57 uMag het mis hebben, maar brouwerwaldonk heeft deze volgens mij in zijn gistbank. Is trouwens een hele fijne gist inderdaad, zou deze ook graag eens gebruiken.
Ja dat is juist, ik heb de originele Hapkin in mijn gistbank. Niet uit een flesje opgekweekt, het komt uit de gistkamer van de brouwerij. Diegene die deze gist wil om er mee te werken, mag er altijd komen halen hier in Ekeren.

Je bekomt een klein flesje met gist op 10ml steriel wort. Zo is het maanden houdbaar in de koelkast.


Dugraph

Bedankt voor de tips! Ik ga maar eens een Hapkin drinken. Benieuwd!

@Brouwerwaldonk: gaaf dat je deze in je gistbank hebt. Als de Hapkin bevalt dan laat ik zeker wat van me horen!

brouwerwaldonk

Een Hapkin zal je zeker bevallen.

BrouwMark

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-08-2019  17:55 uEen Hapkin zal je zeker bevallen.

Volmondig mee eens, Dugraph!  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.