Meten van pH noodzakelijk?

Gestart door DINAST, 31-07-2019 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DINAST

Beste alwetende brouwhelden, :groots:

Wij (mijn vrouw en ik) gaan binnenkort beginnen met het brouwen van ons eigen bier. Ik heb proberen te zoeken op dit forum naar een aantal zaken waar ik nog vraagtekens bij zet. Ik kan het niet goed vinden. Jullie kunnen je vast voorstellen dat ik niet echt een goed zoekresultaat krijg als ik "pH" zoek met de zoekfunctie. Vergeef mij mijn domheid als ik iets vraag wat al 10x uitgelegd is. Als er een topic is hoor ik dat heel graag en ga ik daar te rade :biersmile:
Om direct goed te beginnen hebben we een brouwketel gekocht van 30 ltr, 2 gistingsvaten van 30ltr, veel meetspul en nog wat spulletjes (noem het maar een heel uitgebreid startpakket). De schrootmolen is nog in de koop/maak. Daarnaast heb ik een vergistingskast gebouwd van een oude ijskast en wat spul van Ali.

Vraag 1:
Ik lees veel over het meten van het pH tijdens het brouwproces. Mijn vraag is of dit echt noodzakelijk? Mijn idee is om maar eerst eens een brouwsel te maken, dit te vergisten en maar eens kijken wat het wordt. Is dat een reële gedachte?
Vraag 2:
Over het vergisten ben ik ook nog niet heel zeker. Ik ga de hoofdvergisting doen in een 30ltr gistingsvat. Mijn idee is echter om de eerste keer slechts 20 ltr bier te brouwen. na de hoofdvergisting wil ik het overhevelen naar een nieuw vat voor de na-vergisting, echter is dit vat wat ik heb ook 30ltr. Ik ben bang dat er dan teveel zuurstof bij komt.
Kan ik voor de na-vergisting in dat geval beter een vergistingsmand van 20 ltr gebruiken (of 2 van 10?), of het jongbier (mag ik het zo al noemen) in het originele gistingsvat laten zitten en van daaruit direct bottelen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, en tot jullie reacties: Proost!

brouwerwaldonk

Voor je begint moet je het water NIET aanpassen.
Om een goede afbraak van zetmeel naar suikers te bekomen hebben de enzymen een optimale pH waarde en die is bij het maischen 5,2 - 5,4 te meten een 10 tal minuten na het storten van het schroot.
Het spoelwater zuur je best aan nadat het 80°C is geweest naar pH 5,2 dan is alle opgeloste koolzuur verdreven.
Bij het begin koken van het wort indien nodig pH aanpassen naar 5,1 meten is weten.
Als zuur kan je fosforzuur of melkzuur gebruiken.
Meten doe je met een digitale pH meter of heel goede pH stripjes die een kleurverandering geven.
Het te meten monster best eerst afkoelen tot 20 - 30°C zo spaar je de meetsonde van uw pH meter.
Het gisten gebeurt het best bij pH 5, maar als je tijdens het maischen en begin koken pH correct zet kom je vanzelf aan een correcte pH voor de vergisting.

Oscar

Citaat van: DINAST op 31-07-2019  16:00 uWij (mijn vrouw en ik) gaan binnenkort beginnen met het brouwen van ons eigen bier.

Maak het je de eerste keer vooral niet te moeilijk. Concentreer je op het brouwen en meet voor het gisten het SG... De rest is ondergeschikt. Dat komt later wel als je alles snapt... In eerste instantie gewoon lekker brouwen... :brouwen:

Je kunt alles meten, maar in het begin is dat niet belangrijk... ;) Het wordt toch wel bier, en wellicht nog lekker ook... :brouwen:

TeVeHa

Beste, je idee om gewoon te brouwen en te kijken wat het wordt is zelfs de meest logische gedachte, zuurtegraad of pH is niet onbelangrijk maar ook niet expliciet noodzakelijk om dit al meteen als een voorwaarde om goed bier te brouwen te beschouwen.
20 l bier vergisten in een 30 l vat is goed, bij de navergisting kan je best de kop ruimte zo laag mogelijk houden dus vergistingsmand van 20 l is perfect en sommigen bottelen rechtstreeks uit het vergistingsvat en anderen hevelen over. mvg
ps. schrootmolen daar moet je wel werk van maken.

Niels B.

Voor de verandering eens met Oscar  :proost:

Brouw de eerste keer maar gewoon met je normale kraanwater, zonder zouten, zonder zuur. Krijg eerst het beginproces onder de knie, zodat je daarna makkelijker aanpassingen kan doen aan de rest van je proces.
Als je bijvoorbeeld te lang bezig bent om je maisch pH op het juiste punt te krijgen, en je daardoor niet op tijd je spoelwater warm hebt of je filter niet op tijd uit de kast haalt verpest je misschien daardoor je dag.
Uiteindelijk kan je je proces gaan verbeteren zodra je de standaard onder de knie hebt.

BrouwMark

Hallo Dinast, welkom allereerst! Volgens mij zeg ik precies hetzelfde als de voorgaande reacties, maar toch:

Voor jullie eerste brouwsel zou ik adviseren: zeker niet moeilijk doen en je concentreren op het brouwen zelf. Als dat goed lukt, en je vergisting ook (goed dat je al een vergistingskast hebt gemaakt) heb je al voor 95% een goed bier gebrouwen dat je met smaak en trots zult opdrinken.

Gebruik de eerste ke(e)r(en) een korrelgist voor zekerheid en gemak en stel werken met vloeibare gist nog even uit (sommigen beginnen er niet eens aan).

Vergisten zou ik voor nu gewoon in één vat doen, zonder overhevelen. Is de vergisting helemaal achter de rug, dan overhevelen in het andere vat als bottelemmer, zodat je geen flesjes vol gist bottelt. Ik doe dit nog steeds niet anders.

Krijg je het na een paar keer brouwen lekker in de vingers en op je heupen, en wil je de laatste procentjes van je bier gaan bijschaven, verdiep je dán verder in zaken als pH, waterbehandeling, al dan niet overhevelen, giststarters/vloeibare gist etcetera. Er valt bijna elk brouwsel weer wat nieuws te leren en uitproberen, maar heel belangrijk: brouw eerst een lekker biertje om tijdens het inlezen te nuttigen!  :)

DLB

Citaat van: Oscar op 31-07-2019  16:29 uMaak het je de eerste keer vooral niet te moeilijk. Concentreer je op het brouwen en meet voor het gisten het SG... De rest is ondergeschikt. Dat komt later wel als je alles snapt... In eerste instantie gewoon lekker brouwen... :brouwen:

Je kunt alles meten, maar in het begin is dat niet belangrijk... ;) Het wordt toch wel bier, en wellicht nog lekker ook... :brouwen:

Precies dit. Gewoon eerst lekker het brouwen onder de knie krijgen. Dat meten van pH en aanpassen van water komt later wel.

hobbybob

Ik brouw al een jaartje of 20, aanpassing pH? In al die 20 jaar nog nooit gedaan!

Ik heb werkelijk nog nooit een proefpersoon gehoord die na het proeven van mijn bier gezegd heeft dat ik mijn pH had moeten aanpassen tijdens mijn maisch/spoel proces.

Gemiddeld zit mijn leidingwater hier op 7.6

Het beste bier brouw jezelf


Arjen1969

Ik heb nog nooit pH gemeten van het water, eigenlijk ook nooit problemen ondervonden. Gewoon lekker gaan brouwen en dat proces onder de knie krijgen lijkt me belangrijker dan alle parameters exact te willen bijhouden en controleren.

Oscar

Citaat van: Arjen1969 op 01-08-2019  20:15 uIk heb nog nooit pH gemeten van het water, eigenlijk ook nooit problemen ondervonden.

Het geeft ook geen problemen of slecht bier....maar daarmee kun je wel je bier verbeteren.... :brouwen: en je proces optimaliseren... :biersmile: :biersmile:   Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan.... ;)

hansHalberstadt

Ik pas de pH van het beslag wel aan, maar vaak is de pH ook al vanzelf goed, vooral bij donkere bieren. misschien is het voor de enzymwerking niet super belangrijk, immers de snelheid waarmee enzymen werken neemt af bij een niet optimale pH, maar waarschijnlijk kun je dan gewoon wat langer maischen. Wat ik wel merk is dat de eiwituitvlokking bij het koken beter gaat als je de juiste pH hebt. dat kan voorkomen dat je eiwitwaas in je bier krijgt. Maar of dat invloed heeft op de smaak betwijfel ik, maar natuurlijk wel op de puntenaftrek bij wedstrijden. Ik heb nog nooit echt het verschil kunnen vaststellen tussen een optimaal aangezuurd beslag en niet aangezuurd. Vaak is het toch een kwestie van baad het niet dan schaad het ook niet dus toch maar wel doen.   

Martijn0172

Ik pas mijn pH op advies van mijn brouwsoftware aan, dit doe ik met melkzuur. Ik heb ooit eens gewerkt met papiertjes maar ik moest altijd om hulp vragen gezien mijn kleurenblindheid

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-07-2019  16:29 uMaak het je de eerste keer vooral niet te moeilijk. Concentreer je op het brouwen en meet voor het gisten het SG... De rest is ondergeschikt. Dat komt later wel als je alles snapt... In eerste instantie gewoon lekker brouwen... :brouwen:

Je kunt alles meten, maar in het begin is dat niet belangrijk... ;) Het wordt toch wel bier, en wellicht nog lekker ook... :brouwen:

Concentreren op brouwen is concentreren op de werking van enzymen. De werking van enzymen is afhankelijk van de temperatuur, tijd en pH...
Of het noodzakelijk is de pH aan te passen is afhankelijk van je brouwwater en de samenstelling van de storting.

Beginnende brouwers hebben in Nederland het voordeel dat het water dat uit de kraan komt goed te gebruiken is voor de meeste bieren en dat er niet al te veel aangepast hoeft te worden.

Echter als je hele lichtgekleurde bieren of hele donkere bieren wilt brouwen ontkom je niet aan het aanpassen van de pH van het beslag omwille van de smaak van je bier. Bij een lichtgekleurd bier wordt de pH te hoog. Het bier is zeker te drinken maar mist frisheid en pit, het is vaak wat saai...
Bij een storting met veel donkere mouten wordt de pH laag. Je bier kan hierdoor wat zurig overkomen. Als je dat lekker vindt hoeft dat niet storend te zijn, Maar het bier kan wat voller smaken bij een iets hogere pH.

Daarnaast is een pH-meter handig voor het aanzuren van je spoelwater en voor het volgen van je vergisting.


Om te zorgen dat de pH van je beslag een goede waarde heeft kun je gebruik maken van rekenprogramma's zoals BrouwHulp, Bru'n Water en EZ Water Calculator. Je voert daarbij de samenstelling in van de opgeloste zouten en de percentages van de mouten in je stort. Het programma berekent dan de hoeveelheid zuur of grammen brouwzout dat je kunt toevoegen om de optimale pH te bereiken. Je hebt dan geen pH-meter hiervoor nodig.


De beantwoording van de vraag of het noodzakelijk is de pH te maken tijdens het maischen kan op drie manieren beantwoord worden:
1. maak je nergens druk over en neem voor lief dat je bier misschien beter kan kunnen smaken;
2. houd de pH nauwgezet in de gaten en corrigeer indien dat nodig is;
3. bereken vooraf of een aanpassing gewenst/noodzakelijk is, voeg zuur of bouwzouten toe en vertrouw op de software die je gebruikt hebt.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 01-08-2019  22:20 uIk pas mijn pH op advies van mijn brouwsoftware aan, dit doe ik met melkzuur. Ik heb ooit eens gewerkt met papiertjes maar ik moest altijd om hulp vragen gezien mijn kleurenblindheid

Een goede digitale pH-meter lost dit probleem op...
Ik kan de Extech PH100 of PH110 van harte aanbevelen. Deze is heel handig in gebruik en je kunt volstaan met hele kleine monsters. Het is een even een investering maar als je de pH-meter goed onderhoud gaat hij jaren mee.

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-08-2019  22:36 uConcentreren op brouwen is

Stapje voor stapje... Velen beginnen eerst met moutextract tegenwoordig... ;) Dan is pH meten en corrigeren al heel moeilijk en veel te veel voor een eerste brouwdag... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-08-2019  22:52 uStapje voor stapje... Velen beginnen eerst met moutextract tegenwoordig... ;) Dan is pH meten en corrigeren al heel moeilijk en veel te veel voor een eerste brouwdag... :brouwen:

Bij een bierkit speelt een pH-correctie niet. Als je brouwt met een bierkit is er ook geen sprake van een brouwdag. Veel is dan door de leverancier van het bierkit gedaan: keuze van de mouten, maischen en koken met hop. Je hoeft dan alleen op te lossen en je concentreren op het meest belangrijke van het brouwen van bier: de vergisting!


Oscar

Citaat van: Jacques op 01-08-2019  23:56 uAls je brouwt met een bierkit is er ook geen sprake van een brouwdag. Veel is dan door de leverancier van het bierkit gedaan: keuze van de mouten, maischen en koken met hop. Je hoeft dan alleen op te lossen en je concentreren op het meest belangrijke van het brouwen van bier: de vergisting!

Juist, bottom line.. Een beginner moet je in het begin niet met te veel info opzadelen waar hij op dat moment nog geen kennis van heeft... Leer eerst maar brouwen, dan komt de rest wel later. Zo is het bij jou gegaan en bij mij ook... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-08-2019  00:12 uJuist, bottom line.. Een beginner moet je in het begin niet met te veel info opzadelen waar hij op dat moment nog geen kennis van heeft... Leer eerst maar brouwen, dan komt de rest wel later. Zo is het bij jou gegaan en bij mij ook... ;)

Daarom heeft het door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies ook een dergelijke opbouw.
Eenvoudig beginnen en steeds een stap verder.

Het in de gaten van de pH is belangrijk, net als hygiënisch werken, temperatuur controle en voorkomen van oxidatie en het enten van voldoende gist. Door op deze parameters te sturen kun je snel hele goede bieren brouwen. Bieren die veel beter van kwaliteit zijn dan de bieren die ik in het begin brouwde toen ik alles nog moest leren en moest ontdekken wat belangrijk is.
Zo heb ik geleerd dat maischen ondergeschikt is en de vergisting vreselijk belangrijk is.

jelle82

Ik heb nu 4 brouwsels achter de rug en gelukkig ben ik simpel begonnen met 1 mout, 1 maischstap, 1 hop. Gelukkig, want er ging (en gaat) tijdens de brouwdag nu genoeg dingen fout om van te leren. Ik was te dom een de hevelfunctie te begrijpen, spoelen in 15 minuten,  temperatuur tijdens het maischen niet houden kunnen, geen rollende kook, de correlatie tussen volume water en begin sg niet begrijpen, etc. Schrijf op wat niet lukte, probeer erachter te komen wat niet lukte (bijv. dit forum) en doe het de volgende keer beter.

Na 4 brouwsels voel ik mij nog steeds een beginner, hoewel ik nu wel weet hoe ik het gehele brouwproces in MIJN brouw-setup moet/wil doen. Ook kan ik het brouwproces nu Youtube-Videos van hobbybrouwers goed volgen en begrijpen. Dat had ik echter niet gekund door veel boeken te lezen (hoewel ik je zeker een brouwboek kan aanraden om gewoon alles in een overzicht te hebben), maar door praktijkervaring. ;)

Als je hygienisch werkt en tijdens de vergisting je temperatuur kunt controleren kan je bier eigenlijk niet mislukken.

tdp

Citaat van: jelle82 op 02-08-2019  16:32 uNa 4 brouwsels voel ik mij nog steeds een beginner, hoewel ik nu wel weet hoe ik het gehele brouwproces in MIJN brouw-setup moet/wil doen...


Ik voel me dat ook nog steeds, en dat na +/-75 brouwsels ;)

Oscar

Citaat van: tdp op 06-08-2019  14:14 uIk voel me dat ook nog steeds, en dat na +/-75 brouwsels ;)

Beginner of gevorderde is niet afhankelijk van het aantal brouwsels dat je hebt gemaakt. Ik ken brouwers die al jaaren brouwen ( >10) en nog steeds op een relatief laag kennis niveau zitten... en Ik ken brouwers die na een paar brouwsels al vrij goed weten hoe e.e.a werkt... :brouwen:. De ene brouwer zuigt zijn kennis snel op, de ander neemt genoegen met een oud boek en af en toe wat info van wie dan ook... ^-^ :biersmile: :brouwen:

emiel1

Citaat van: tdp op 06-08-2019  14:14 uIk voel me dat ook nog steeds, en dat na +/-75 brouwsels ;)

Bewust onbekwaam ;) Vraag me af of iemand ooit bewust bekwaam in alle facetten van het brouwen kan worden...

DINAST

Bedankt allemaal voor de reacties!! Wij krijgen *als het goed is* volgende week onze installatie thuis.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.