Op druk afgevuld, meteen drinken?

Gestart door Ricky, 07-08-2019 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricky

Brouwers,

Ik heb mijn eerste bier in fles onder druk afgevuld.
Vraag is, laten diegene die het ook altijd met druk afvullen ook altijd een tijd rijpen/rusten.
Met een NEIPA kan ik begrijpen dat hij zo snel mogelijk op moet maar bijvoorbeeld een quadrupel/stout/tripel..?


Oscar


RoyB

Citaat van: Ricky op 07-08-2019  21:09 uBrouwers,

Ik heb mijn eerste bier in fles onder druk afgevuld.
Vraag is, laten diegene die het ook altijd met druk afvullen ook altijd een tijd rijpen/rusten.
Met een NEIPA kan ik begrijpen dat hij zo snel mogelijk op moet maar bijvoorbeeld een quadrupel/stout/tripel..?

NEIPA drink ik meteen! Als in dezelfde dag als dat ik hem op fust zet. Ik vind hem dan ook oprecht het lekkerst. Wat ik wel merk is dat het bier eerst een paar uur op druk moet rusten zodat het koolzuur zich in de vloeistof "vastbijt". Dat gaat sneller als je bier al koel is vooraleer je het op druk brengt. Zelde effect als een fles cola die je opent vlak nadat je hem schud.

Een quad, tripel en barley wine smaken vaak wat minder omdat de scherpe grastonen en aroma's van het hop nog op een hele andere manier aanwezig zijn in je bier als dat je van deze stijlen gewend bent.
Na 3 tot 6 maanden zijn deze grassige smaken bijna geheel verdwenen en in de loop van (als ik het goed heb, wellicht langer) het eerste jaar zal je bier aanzienlijk minder bitter worden en zullen zoete tonen en mout aroma's meer naar voren komen daar voor in de plaats. Over een periode van 8 jaar zullen deze zoete tonen nog verder ontwikkelen en  intensiveren en krijg je ook vaak smaken van gedroogd fruit. De koolzuur neemt natuurlijk af.

Er is discussie en onenigheid over wat er na 8 jaar nog verbeterd aan een bier...

Je kunt zelf een stijl bedenken welke wellicht sneller te drinken is en toch zwaar, maar vaak ga je dan naar Double/Imperial IPA's en zo :) ook heel lekker natuurlijk!

seed7

Citaat van: RoyB op 08-08-2019  09:21 uEr is discussie en onenigheid over wat er na 8 jaar nog verbeterd aan een bier...

Maak daar maar 8 weken van, 8 maanden op z'n hoogst (Orvallige gevallen) ;)

(Ik durf de stelling wel aan dat als je een bier 8 maanden moet laten liggen omdat je het te bitter vind, te weinig zoet, te grassig, te gebrand etc. je het niet goed hebt gebrouwen.)

@Ricky, 't is eigenlijk heel simpel, als je geen gisting op de fles doet, je vult je bier pas af als het klaar is. Dus je kunt direct drinken.

Ingo

emiel1

Citaat van: seed7 op 08-08-2019  10:28 u@Ricky, 't is eigenlijk heel simpel, als je geen gisting op de fles doet, je vult je bier pas af als het klaar is. Dus je kunt direct drinken.

Het kan zeker en ik zou het ook altijd doen, al is het maar om de smaakontwikkeling te kunnen volgen. Want smaken ontwikkelen zich natuurlijk wel degelijk. Of dat positief is, of negatief, dat moet ieder voor zich bepalen, maar ik denk dat vrijwel iedereen het er toch wel over eens is dat bepaalde bieren sneller hun hoogtepunt hebben bereikt dan andere. Ik vind zelf dat de genoemde NEIPA na een week of 2 beter is dan direct na afvullen en zware (donkere) bieren vind ik na een paar weken tot maanden meestal meer in balans.

Het blijft dus een kwestie van persoonlijke smaak en van proeven. Als je niet geregeld proeft heb je de kans dat je het hoogtepunt van je bier mist, als je wel geregeld proeft heb je de kans dat het bier al op is voordat het hoogtepunt bereikt is  :proost:

RoyB

CiteerMaak daar maar 8 weken van, 8 maanden op z'n hoogst (Orvallige gevallen) ;)

Eens! Wat ik meer bedoel is, wat er na 8 jaar nog -voor wie van zulke rijpe bieren houd- aan zou kunnen verbeteren in voor hen goede zin qua smaakontwikkeling.

Citeer(Ik durf de stelling wel aan dat als je een bier 8 maanden moet laten liggen omdat je het te bitter vind, te weinig zoet, te grassig, te gebrand etc. je het niet goed hebt gebrouwen.)

Ik snap wat je bedoelt, maar over smaak valt niet te twisten... Het kan heel persoonlijk zijn. Sommigen (zoals ikzelf) vinden het juist andersom lekkerder, ik heb mijn zware bieren het liefst niet al te overrijp. Al is het maar omdat ik platte bieren meestal niet lekker vind.

Ik heb 3 jaargangen van een barley wine gekocht laatst en ik vind de smaakverschillen overweldigend en heb duidelijk voorkeur. Het is niet mijn favoriete bier maar ik vind persoonlijk de jongste het best te drinken.

http://webshop.brouwerijdehemel.nl/index.php/bieren/nieuw-ligt-grand-cru-set-2010-2012-2014

Ricky

Super thanks voor de reacties!
Hij is al erg lekker maar als ik hergist op fles laat ik hem ook altijd even 8 weken rusten(als het een zware jongen is)
Dit bier is 10.5% met erg leuke en duidelijke toetsen van kaneelsnoepjes in aroma die ik er wel graag in zou wil houden en hoop dat ze met tijd niet weggaan.

Dank jullie alle voor de reacties

Jacques

Citaat van: seed7 op 08-08-2019  10:28 u(Ik durf de stelling wel aan dat als je een bier 8 maanden moet laten liggen omdat je het te bitter vind, te weinig zoet, te grassig, te gebrand etc. je het niet goed hebt gebrouwen.)

Nee eens.

Als je een bier 8 jaar laat liggen proef je alleen verouderingssmaken met op de achtergrond wat esters. Er is dan sprake van smaakverarming en niet meer van smaakevolutie zoals sommigen ons willen laten geloven.

Overigens kunnen zware Belgische bieren (daarmee bedoel ik bieren met een esterprofiel) wel verbeteren qua smaak tot een maand of 8. Daarna wordt het zelden beter.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-08-2019  21:53 uNee eens.

Als je een bier 8 jaar laat liggen ....

;D  of 8 maanden... dat maakt wel verschil... ;D

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 08-08-2019  21:53 uAls je een bier 8 jaar laat liggen
Citaat van: Oscar op 09-08-2019  20:00 u;D  of 8 maanden...dat maakt wel verschil.... ;D
Ik ga niet mijn garage volbouwen met bierkratten!
Ik vind een maand lageren best wel royaal en na 4 maand is het zeker op!

Dirtbag

Ik coldcrash mijn bier, vervolgens gaat het op fust. Ik zet er 2 bar CO2 op en beweeg het vat een tijdje totdat ik tevreden ben en sluit als ik de plek heb de fust aan in de tap. Daarna gaat het gistvat in de caustic en dan ben ik het weer zat en tap ik over het algemeen dat betreffende biertje van de tap. Nee, de verzadiging is dat nog niet perfect, soms iets aan de hoge kant, vaak genoeg ook te laag maar drinken doe ik een glas ;)

In mijn tap op 5 ÂșC staan de fusten continue op de CO2 fles aangesloten op 0.8 tot 1 bar. Na een paar dagen is het gestabiliseerd. Tot die tijd drink ik er regelmatig eentje om te controleren. Daarna drink ik regelmatig er eentje om te controleren of het nog goed is ;)

db

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-08-2019  20:00 u;D  of 8 maanden... dat maakt wel verschil... ;D

Helemaal mee eens.

Ik reageerde op
Citaat van: RoyB op 08-08-2019  09:21 uEr is discussie en onenigheid over wat er na 8 jaar nog verbeterd aan een bier...

seed7

Citaat van: RoyB op 08-08-2019  11:51 uIk snap wat je bedoelt, maar over smaak valt niet te twisten... Het kan heel persoonlijk zijn.

De hele grap is dat je bier zo kunt brouwen dat het na een paar weken percies die smaak heeft die je zoekt, brett en zuur even uitgesloten. De zware Belg van Jacques zou je iets koeler kunnen vergisten met wat meer gist (maar niet te veel) om wel de hogere alcoholen te krijgen maar niet die hoeveelheid esters.

Hou je b.v. van port-achtige oud papier smaakjes, geen probleem, verwarm je flessen een dag lang op 60C en koel ze daarna terug, dan weer een dag op 60C. Doe dat een paar keer en je bier is op jou smaak, hoef je geen jaren op te wachten, gewoon een kwestie van proces kennis / beheersing. Bij mijn weten is Teo Musso (Baladin) de enige brouwer die heel bewust bier laat madairiseren. Als je zo'n fles koop voegt jaren opleggen niets toe, maakt het alleen maar minder.

Ingo (we hebben geen biersnobbisme nodig)

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-08-2019  23:17 uDe zware Belg van Jacques zou je iets koeler kunnen vergisten met wat meer gist (maar niet te veel) om wel de hogere alcoholen te krijgen maar niet die hoeveelheid esters.

Grappig. Ik ben net een zelfgebrouwen bier aan het drinken die ik Zware Belg hebt genoemd. Het bier is inmiddels 10 maanden oud. Het is een donkere quadrupel. Dit bier is met de tijd beter van smaak geworden. Het had weinig of geen schuimhoudbaarheid. Inmiddels is dat verbeterd. Een mooi voorbeeld van dat het verouderen wel goed werkt bij bieren met een uitgesproken gistprofiel.
Hiervoor een bier gedronken met een uitgesproken hopprofiel. Dat bier is 6 maanden oud en is inmiddels minder van smaak (minder hoppig).

Ricky

Citaat van: Jacques op 09-08-2019  23:52 uGrappig. Ik ben net een zelfgebrouwen bier aan het drinken die ik Zware Belg hebt genoemd. Het bier is inmiddels 10 maanden oud. Het is een donkere quadrupel. Dit bier is met de tijd beter van smaak geworden. Het had weinig of geen schuimhoudbaarheid. Inmiddels is dat verbeterd. Een mooi voorbeeld van dat het verouderen wel goed werkt bij bieren met een uitgesproken gistprofiel.
Hiervoor een bier gedronken met een uitgesproken hopprofiel. Dat bier is 6 maanden oud en is inmiddels minder van smaak (minder hoppig).

Is hij qua smaak ook veranderd? Mijn schuim is ook nog niet helemaal zoals ik hem thuis brouw.
Misschien dat hij even een maandje nodig heeft voor iets meer schuimstabiliteit..?

Jacques

Citaat van: Ricky op 10-08-2019  13:32 uIs hij qua smaak ook veranderd? Mijn schuim is ook nog niet helemaal zoals ik hem thuis brouw.
Misschien dat hij even een maandje nodig heeft voor iets meer schuimstabiliteit..?

Ja, de smaak is ronder en voller geworden. Bij donkere bieren gaan met de tijd de harde kantjes er van af. De verbetering van de schuimstabiliteit is opmerkelijk. Meestal gaat deze achteruit wanneer je een bier lang bewaard.

Ricky

Citaat van: Jacques op 10-08-2019  22:26 uJa, de smaak is ronder en voller geworden. Bij donkere bieren gaan met de tijd de harde kantjes er van af. De verbetering van de schuimstabiliteit is opmerkelijk. Meestal gaat deze achteruit wanneer je een bier lang bewaard.
Maar jouw bier is ook met druk afgevuld?
Hoeveel maanden tot schuim wel redelijk stabiel bleef?

Jacques

Citaat van: Ricky op 10-08-2019  23:56 uMaar jouw bier is ook met druk afgevuld?
Hoeveel maanden tot schuim wel redelijk stabiel bleef?

Nee, hergisting op de fles.

Na 2 weken had het bier wel koolzuurdruk maar 0,0 schuimhoudbaarheid. Zo slecht had ik nog niet meegemaakt. Echt cola. Ik wijt dit aan de gist in combinatie met de hoge vergistingstemperatuur.

Dat op het bier schuim blijft staan is iets van de laatste 2 maanden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.