Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gamko waterbadkoeling aan CCT  (gelezen 1754 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwschuur de Vissenkom
Gamko waterbadkoeling aan CCT
« Gepost op: 29-07-2019 23:25 u »
Zoals in een eerder topic verrteld heb ik een enkel spiraals gamko waterbadkoeler gevonden. Werkt perfect want het bracht het bad van 54 L in 3 uur tijd van 18 naar 1c

Nu zit ik wat opties te bedenken om deze aan mijn 65 L SS-brewtech BME CCT te koppelen met behulp van mijn Chinees solar (dompel) pompje. Volgens mij heb ik drie opties;

1. Direct het vloeistof uit het bad in mijn CCT pompen dmv dompelpomp
2. Gebruik te maken van de spiraalkoeler en dmv een gesloten systeem te laten circuleren
3. Gebruik te maken van de spiraalkoeler en een extra kleine koelbox met dompelpomp er bij te plaatsen voor een extra circulatie

Optie 1 lijkt mij het handigst, ik vroeg me af hoe anderen dit hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Gamko waterbadkoeling aan CCT
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2019 23:47 u »
STC1000 of inkbird, dompelpompje en een koelspiraal in je CCT.
Eigenlijk wordt dit zelfs al een pakket verkocht door SS Brewthech en dan zit daar ook nog een verwarmings matje bij :https://www.ssbrewtech.com/products/ftss-heating-chilling-for-bme-chronical-7-14-gals

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2019 23:53 u »
Ha Serge. Ik heb alle benodigde onderdelen die je benoemt. Het gaat me dus alleen om hoe aan het effectiefst aan te sluiten. De CCT wordt al aangestuurd door een Inkbird, verwarming geregeld door zelfklevende warmte matten en het dompelpompje van alie express

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 30-07-2019 08:03 u »
Ha Martijn,

ik zou zelf voor optie 2 gaan, ben alleen ook nog aan het nadenken hoe dit handig in te regelen. Zat zelf te denken aan het volgende: wanneer je de koppeling tussen de koelspiraal in de koeler en de spiraal in je CCT maakt, zou je hier een t-stuk met kraantje tussen kunnen zetten, om zo je leiding te vullen. Solarpompje ertussen en gaan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2019 08:19 u »
Hoe je het ook aansluit, zorg voor een goede ontluchtingsmogelijkheid. Zorg ook voor voldoende flow, delta T tussen in en uitgaand zo klein mogelijk en dus de delta T tussen koelmiddel en tankinhoud zo groot mogelijk.

In mijn, iets andere situatie, zuig in direct uit het koelbad aan, ga dan naar een vloerverwarmingsverdeler en van daar naar 4 tanks. Voor elk is de flow instelbaar om verschil in leidingslengte (weerstand) te compenseren. Op de verdeler heb ik kleppen gemonteerd die door STC 1000's gestuurd worden, 1 per tank. Dan is er nog een klep die het hele circuit kort sluit, die opent als alle 4 andere kleppen afvallen (geen koude vraag). Dit om de cv pomp continue te kunnen laten lopen, die dingen zijn niet echt geschikt voor deze toepassing en gaan plakken. Het zelfde systeem ook voor twee gistingsvaten. De helderbiertank heeft geen thermostaat.

ingo

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2019 08:46 u »
Ha Serge. Ik heb alle benodigde onderdelen die je benoemt. Het gaat me dus alleen om hoe aan het effectiefst aan te sluiten. De CCT wordt al aangestuurd door een Inkbird, verwarming geregeld door zelfklevende warmte matten en het dompelpompje van alie express

Voor optie 1 gaan en de delta T niet te groot maken (waterbad op minst koude temperatuur)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2019 09:35 u »
dus de delta T tussen koelmiddel en tankinhoud zo groot mogelijk.

Voor optie 1 gaan en de delta T niet te groot maken (waterbad op minst koude temperatuur)

? ??? ??? ???
Dit vraagt om een nadere toelichting.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2019 10:37 u »
Dank voor de reacties. Ik denk dat optie 2 bij mij gaat afvallen want bij nader inzien zal ik dan last gaan krijgen met het in en uitzetten van het rond circulerende vloeistof door het afkoelen? Heb je immers daar geen expansievat voor bij een CV?

Wat betreft de delta t, kan dit ook in een meer jip en janneke taal uitgelegd worden? Ik ben een gamma iemand, geen beta  ;D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2019 11:31 u »
Dank voor de reacties. Ik denk dat optie 2 bij mij gaat afvallen want bij nader inzien zal ik dan last gaan krijgen met het in en uitzetten van het rond circulerende vloeistof door het afkoelen? Heb je immers daar geen expansievat voor bij een CV?

Wat betreft de delta t, kan dit ook in een meer jip en janneke taal uitgelegd worden? Ik ben een gamma iemand, geen beta  ;D

Verschil in temperatuur tussen je bier in je CCT en de temperatuur van je koelbad.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2019 11:36 u »
? ??? ??? ???
Dit vraagt om een nadere toelichting
De waterbad koeler op laagste temp (-2 C met glycol en 1C met water) geeft te veel schommelingen bij een laag brouw volume t.g.v de restkoelingscapaciteit in de koelspiraal in de gist tank vermits de controller steeds eerst naar zijn setpunt koelt en dan pas de circulatie van het koelmiddel stopt.
Hou je de waterbad koeler op zijn max temp (12C) is de delta minder en heb je minder last van schommelingen en dit is voldoende om je gistende wort op temperatuur te houden (als je tenminste niet onder de 12C wil vergisten, dan stel je de temp net onder je gewenste vergistingstemperatuur)
Pas als je gaat cold crashen dan zet je de waterbad koeler op lagere temperatuur.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2019 11:51 u »
Ik snap het. Tot op heden blijft mijn CCT met bovengisters goed op temperatuur met schommelingen van ongeveer een halve graad en zal ik deze vooral gebruiken voor de coldcrash. Maar ik wil binnenkort vergisten met een ondergister, dan is dit vooral van toepassing denk. Dus kort gezegd: voor een coldcrash een zo hoog mogelijk temperatuur verschil tussen het waterbad en het wort en bij het op temperatuur houden een zo klein mogelijk verschil tussen waterbad en wort.

Offline TimW

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 31-07-2019 19:24 u »
Mijn Gamko koeler heeft geen instelbare thermostaat en koelt standaard naar 1 graad. Zou je deze kunnen bedienen met een Inkbird? In mijn vergistingskoelkast doe ik dit ook, het idee lijkt mij hetzelfde.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 31-07-2019 19:54 u »
Mijn Gamko koeler heeft geen instelbare thermostaat en koelt standaard naar 1 graad. Zou je deze kunnen bedienen met een Inkbird? In mijn vergistingskoelkast doe ik dit ook, het idee lijkt mij hetzelfde.

Welke koeler heb je dan, volgens mij zou je elke koeler in moeten kunnen stellen.

Offline TimW

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2019 20:05 u »
Welke koeler heb je dan, volgens mij zou je elke koeler in moeten kunnen stellen.

Een BKG50/54H uit 1996. Geen idee hoe je hier de thermostaat kunt instellen?

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 31-07-2019 20:16 u »
In mijn geval lijkt het ook niet te lukken. In mijn koeler zit een Elstat TIC-55 thermostaat, deze is echt in het apparaat ingebouwd, de koeler moet open om er bij te kunnen. Via Gamko binnen 2 uur een handleiding via de mail gekregen (top service). Het blijkt dat de parameter vooraf worden ingesteld welke behoren bij de specificaties van de koeler-fabrikant. Helaas kan ik maar kiezen tussen 1c, 2c en de ijsbank functie. Ik wil dus een thermostaat er tussen zetten en ik dacht (om de compressor te sparen) hier ene buffer van 2 C in te zetten (bijvoorbeeld 11-13 C ). Ik ga de roerder wel direct op het lichtnet zetten zodat deze wel continu draait.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-07-2019 21:05 u »
Een BKG50/54H uit 1996. Geen idee hoe je hier de thermostaat kunt instellen?

Weet even niet hoe oud mijn koeler is, maar ik kan het hier instellen, schakelaar onderin. (Weet overigens ook niet of dit origineel is ;))

Offline TimW

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 01-08-2019 09:53 u »
Op mijn Gamko koeler is geen instelmogelijkheid aanwezig. Ik zal het met de Inkbird proberen.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 01-08-2019 22:06 u »
Ik heb vandaag de waterbadkoeling aangesloten op een simpele thermostaat. De thermostaat is niet geaard dus ik heb de aarde voor de zekerheid gelust om de thermostaat heen, ook de roerder heb ik apart aangesloten, die draait dus continu. De koeler gaat nu met 14 graden aan en met 12 graden uit. Met een omgevingstemperatuur duurt dit ongeveer 4 uur, het zal natuurlijk sneller gaan als de CCT koeling nodig heeft maar de compressor schiet pas na 1/2 minuut aan, dus die is daartegen beveiligd. Het lijkt zo dus goed te werken  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 02-08-2019 23:29 u »
Zoek eens op het forum, ik gebruik al tien jaar een waterbadkoeler met mijn Blichmanns, is best wat over geschreven. Mijn eerste setup staat zelfs in het boek van Adrie  ;).

Dompelpompjes hielden het bij mij slechts enkele weken uit. Ben overgestapt op iwakis.

Gebruik twee temperatuurregelaars. Een on-off op de waterbadkoeler, en een PID op het pompje dat het water door de koelspiraal in het bier pompt.

Tegenwoordig koel ik er vier CCTs mee zonder problemen.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #19 Gepost op: 07-08-2019 11:48 u »

2. Gebruik te maken van de spiraalkoeler en dmv een gesloten systeem te laten circuleren
3. Gebruik te maken van de spiraalkoeler en een extra kleine koelbox met dompelpomp er bij te plaatsen voor een extra circulatie

Ik heb 2 afgeschreven koelbaden uit het laboratorium van de uni. 1 koelt alleen, maar heeft een grote koelcapaciteit en 1 kleinere die zowel verwarmt als koelt. samen met een itc 308 werkt dat goed.
Je kunt in plaats van een spiraalkoeler? Ook PVC- of vloerverwarmingsslang om je vat heen wikkelen en dan isoleren, bijv. met radiator isolatie of bubblewrap. Op die manier hangt er niet een spiraal in je bier, die in het deksel luchtdichte doorvoeren moet hebben.

BrouwGroeten, J. 

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 07-08-2019 12:20 u »
Ja. Op die manier koel ik mij gistvaten en helderbiertank, vloerverwarmingsbuis, 10 cm steenwol en 3cm houten ommanteling. Vloerverwarmingsbuis is nogal stijf en lastig om een kleiner vat te buigen,

Ingo

Tags: