Recept opschalen

Gestart door ChrisH1986, 29-07-2019 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisH1986

Hoi,

Ik wil een 20 liter recept wat ik 2 keer eerder heb gebrouwen opschalen naar 1000 liter. Is het dan simpelweg alles 50 keer vermenigvuldigden?

De brouwer waarbij ik namelijk wil huurbrouwen wijst mij er namelijk op dat de ibu behoorlijk hoog is 100 ibu). Terwijl dit bij het 20 liter recept prima was. Deze is volgens BrouwHulp overigens ook 100 ibu wanneer ik 'automatische hopveroudering' uitvink.

Daarnaast heb ik zelf bloemen gebruikt en zij maken gebruik van pellets. Moet ik daar ook nog rekening mee houden?

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  22:58 uIk wil een 20 liter recept wat ik 2 keer eerder heb gebrouwen opschalen naar 1000 liter. Is het dan simpelweg alles 50 keer vermenigvuldigden?

Geeft hem je recept voor 20 liter en laat het opschalen aan de brouwerij over..;-)  Je weet niet het alfapercentage van de hop die hij gaat gebruiken..;)  en meestal ronden ze basismouten af op hele zakken..;-)

Welke software gebruik je ?

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 29-07-2019  23:01 uGeeft hem je recept voor 20 liter en laat het opschalen aan de brouwerij over..;-)  Je weet niet het alfapercentage van de hop die hij gaat gebruiken..;)  en meestal ronden ze basismouten af op hele zakken..;-)

Welke software gebruik je ?

Ik maak gebruik van BrouwHulp. De waarden komen daarin overeen met zowel het 20 liter recept als het 1000 liter recept.

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:04 uIk maak gebruik van BrouwHulp. De waarden komen daarin overeen met zowel het 20 liter recept als het 1000 liter recept.

Dan is het gewoon het volume aanpassen en het rendement mag je dan zeker wel op minimaal 80% instellen...;-) maar verder met de brouwerij bespreken, die kent zijn installatie het best... ;)

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 29-07-2019  23:05 uDan is het gewoon het volume aanpassen en het rendement mag je dan zeker wel op minimaal 80% instellen...;-) maar verder met de brouwerij bespreken, die kent zijn installatie het best.. ;)

Ik heb het rendement nu op 75% staan. Dan dus op 80% en opschalen maar en zal de smaak zo goed als hetzelfde moeten zijn?

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:10 uIk heb het rendement nu op 75% staan. Dan dus op 80% en opschalen maar en zal de smaak zo goed als hetzelfde moeten zijn?

De smaak wordt nooit 100% hetzelfde... ;)   Gaat om verhouding, kleine afwijkingen daarin maakt niet zoveel uit... Daarom --> Bespreek dit met de desbetreffende brouwer, hij moet het weten... :brouwen: ;)

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 29-07-2019  23:12 uDe smaak wordt nooit 100% hetzelfde... ;)   Gaat om verhouding, kleine afwijkingen daarin maakt niet zoveel uit... Daarom --> Bespreek dit met de desbetreffende brouwer, hij moet het weten... :brouwen: ;)

Dan stuur ik het 20 liter recept vanuit BrouwHulp wel naar hem. Dan moet het goed komen. Bedankt voor de info! :biersmile:

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:15 uDan stuur ik het 20 liter recept vanuit BrouwHulp wel naar hem. Dan moet het goed komen.

Dat denk ik ook... Bij welke brouwerij ga je het brouwen? (Je gaat je eigen bier toch wel zelf brouwen?)

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 29-07-2019  23:17 uDat denk ik ook... Bij welke brouwerij ga je het brouwen? (Je gaat je eigen bier toch wel zelf brouwen?)

Tsjerkebier! Ik ben er zelf zeker bij om het zelf te brouwen!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:10 uIk heb het rendement nu op 75% staan. Dan dus op 80% en opschalen maar en zal de smaak zo goed als hetzelfde moeten zijn?
Nee, 5% betekent een hoger sg en meer alcohol en meer restsuikers.
Dus zoeter en en iets minder bitter.

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:18 uTsjerkebier!

Die kende ik nog niet...  :)

Fractus

Succes met het opschalen (en verkopen) van je eigen bier! Misschien kun je ons een beetje op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Ben erg benieuwd hoe het huurbrouwen je bevalt ;)

joenedu

Wat Fractus zegt, succes! En ook ik ben zeer benieuwd naar hoe het je bevalt, maar het komt vast goed!  :proost:

Niels_Brouwer

Citaat van: ChrisH1986 op 29-07-2019  23:18 uTsjerkebier! Ik ben er zelf zeker bij om het zelf te brouwen!

Oosterwierum toch?

ChrisH1986

Citaat van: Niels_Brouwer op 30-07-2019  13:20 uOosterwierum toch?

Klopt! Deze mannen zijn een jaar of 2 actief inmiddels? Ik hou jullie op de hoogte!:)

Niels_Brouwer

Citaat van: ChrisH1986 op 30-07-2019  15:13 uKlopt! Deze mannen zijn een jaar of 2 actief inmiddels? Ik hou jullie op de hoogte!:)

Ja zoiets geloof ik. Ben benieuwd hoe het afloopt!

Niels B.

Stuur anders je eigen bier eens op voor een IBU analyse voordat je er 3500 euro aan verkloot omdat de brouwer en jij van mening verschillen

Oscar

Citaat van: Niels B. op 30-07-2019  19:45 uStuur anders je eigen bier eens op voor een IBU analyse voordat je er 3500 euro aan verkloot omdat de brouwer en jij van mening verschillen

 ;D Kom op, een beetje brouwer draait er zijn hand niet voor om om dit juist op te schalen en daarom ook altijd zelf brouwen !!!  ;)

Niels B.

Citaat van: Oscar op 30-07-2019  20:00 u;D Kom op, een beetje brouwer draait er zijn hand niet voor om om dit juist op te schalen en daarom ook altijd zelf brouwen !!!  ;)

Je kunt best je eigen bier brouwen, maar niet na twee keer thuis een recept te hebben gemaakt. Als je dan ook nog eens bij een brouwerij laat brouwen waarvan nog bijna niemand heeft gehoord (kan aan Randstad - buitenland liggen  :nut:) vind ik het een vrij groot risico dat je eerste bier een nét nietje wordt. De markt is al vol genoeg met net nietjes, dus dan liever adviseren om eerst uit te zoeken hoe je bier in elkaar zit.

ChrisH1986

Citaat van: Niels B. op 31-07-2019  08:10 uJe kunt best je eigen bier brouwen, maar niet na twee keer thuis een recept te hebben gemaakt. Als je dan ook nog eens bij een brouwerij laat brouwen waarvan nog bijna niemand heeft gehoord (kan aan Randstad - buitenland liggen  :nut:) vind ik het een vrij groot risico dat je eerste bier een nét nietje wordt. De markt is al vol genoeg met net nietjes, dus dan liever adviseren om eerst uit te zoeken hoe je bier in elkaar zit.

Dat vind ik ergens dus ook. Toch, als ik het opschaal in BrouwHulp kom ik op dezelfde IBU uit ('automatische hopveroudering' aan: 69 IBU en 'automatische hopveroudering uit': 100 IBU). De brouwer van de brouwerij is van mening dat dit veel te bitter is aangezien een IPA naar zijn mening tot max 60 IBU gaat. Het bier wat ik gebrouwen heb heeft juist het fruitige en bittere als kenmerk. Het moet dus niet zo zijn dat het straks een laf biertje is geworden omdat deze eigenschappen straks eventueel ontbreken.

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 31-07-2019  11:12 uDe brouwer van de brouwerij is van mening dat dit veel te bitter is aangezien een IPA naar zijn mening tot max 60 IBU gaat.

Aah, de brouwer wilt niet brouwen wat jij wilt.... >:( :nut: :weetniet:  en durft geen 100 IBU bier te brouwen... ::)

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 31-07-2019  11:34 uAah, de brouwer wilt niet brouwen wat jij wilt.... >:( :nut: :weetniet:  en durft geen 100 IBU bier te brouwen... ::)

Hij wijst mij er op dat het IBU erg hoog is. Hierdoor begin ik te twijfelen wat nu wijsheid is. :weetniet:

Oscar

Citaat van: ChrisH1986 op 31-07-2019  11:39 uHij wijst mij er op dat het IBU erg hoog is. Hierdoor begin ik te twijfelen wat nu wijsheid is. :weetniet:

100 IBU berekend is erg hoog... maar soms in de praktijk komt het minder bitter over. Mijn  "Ei van kolumbus" is berekend op 79 IBU, maar als je hem proeft schat je 'm zeker niet bitterder dan 50 ibu.

Maar als je stuur mij ff je recept voor 20 liter per PB. Dan kijk ik er ff naar en reken ik 'm ff om naar 1000 liter... :brouwen: :biersmile:

Scorpionrose

Citaat van: ChrisH1986 op 31-07-2019  11:39 uHij wijst mij er op dat het IBU erg hoog is. Hierdoor begin ik te twijfelen wat nu wijsheid is. :weetniet:

Als ik het goed begrijp heb jij jouw versie gebrouwen met het vinkje bij hopveroudering aan.
Ik gebruik deze functie zelf nooit in BrouwHulp.  Koop deze hop eens van de laatste oogst en zet hopveroudering uit en brouw je recept nog een keer. Als het te bitter is heeft de brouwer gelijk. Is het zoals als jij het bedacht hebt dan heb jij gelijk en hoef je dus ook niet meer te twijfelen.

Oscar

Citaat van: Scorpionrose op 31-07-2019  12:12 uAls ik het goed begrijp heb jij jouw versie gebrouwen met het vinkje bij hopveroudering aan.
Ik gebruik deze functie zelf nooit in BrouwHulp.  Koop deze hop eens van de laatste oogst en zet hopveroudering uit en brouw je recept nog een keer.

Een bier wordt niet bitterder of minder bitter door een vinkje in de software... ;D ;)

ChrisH1986

Citaat van: Oscar op 31-07-2019  12:07 u100 IBU berekend is erg hoog...maar soms in de praktijik komt het minder bitter over... Mijn  "Ei van kolumbus" is berekend 79 IBU...maar als je hem proeft schat je 'm zeker niet bitterder dan 50 ibu...

Maar als je stuur mij ff je recept voor 20 liter per PB...dan kijk ik er ff naar en reken ik 'm ff om naar 1000 liter... :brouwen: :biersmile:

Ik stuur het recept wel even via PB.
Het is altijd beter als er een extra paar ogen naar kijken bij twijfel:)

Scorpionrose

Citaat van: Oscar op 31-07-2019  12:14 ueen bier wordt niet bitterder of minder bitter door een vinkje in de software... ;D ;)

Dat weet mijn .... ook
Misschien eens beter lezen.
Als hij verse hop gebruikt ZONDER de veroudering aan te vinken en dan brouwt met 69 ibu
Dan kan hij deze vergelijken met de gebrouwen bier die hij nu heeft van 69 ibu waarbij jij de hopveroudering aan had staan. Hij heeft nu wat oudere hop gebruikt.
Dan proeft hij of 69 ibu wel of niet te bitter is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.