Kleurverschil door gistkeuze

Gestart door DLB, 29-07-2019 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DLB

Vorige week heb ik een witbier gebrouwen en deze verdeeld over 5 glazen flessen voor vergisting met 5 verschillende gisten.

Nu staan ze een weekje te pruttelen en valt mij op dat er duidelijke kleurverschillen zijn ontstaan. Een foto is hier onder ter verduidelijking.

Heeft dit met de snelheid van het gist met welk proces dan ook te maken? Worden ze uiteindelijk alle 3 hetzelfde of is er een verklaring voor dit kleurverschil? Nogal lastig om mee te nemen in de kleurkeuze lijkt me.


Jacques

De kleurverschillen die je ziet worden vooral veroorzaakt door verschil inactiviteit en het feit dat de ene gist sneller flocculeert (samenklontert) dan de andere.

Nadat alle bieren uitgegist is het kleurverschil kleiner, maar kan nog steeds waargenomen worden. De ene gist neemt nu eenmaal meer kleurstoffen uit de mout op dan de andere.

 

Oscar

Citaat van: DLB op 29-07-2019  21:09 uNu staan ze een weekje te pruttelen en valt mij op dat er duidelijke kleurverschillen zijn ontstaan.

Ja, iedere gist heeft zo zijn eigenschappen.... :brouwen: Mooi he, ervaar, kijk en probeer dit te relativeren of te verklaren. Daar leer je van.


Ik heb dit al zo'n 10 (of meer) jaar geleden ontdekt. Gist absorbeert en geeft af... kleur, geur, smaak, bitterheid en meer... ;) :brouwen:

Oscar

De eigenschap van gist, die je nu ontdekt heb (absorptie), daar moet je rekening mee houden bij het hergebruiken van een slurrie... ;-)

DLB

Ik meende een paar jaar terug al dit effect te hebben gezien bij het vergisten met opgekweekte wilde gisten, maar toen was het verschil iets kleiner.

Leuk om te zien dit. Eens kijken hoe lang het duurt voor het allemaal weer ongeveer hetzelfde is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.