Extra suiker toevoegen bij laag SG?

Gestart door Delirium, 23-07-2019 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-07-2019  20:44 uVergelijk een Duvel met een Westmalle Tripel, beide alleen maar pilsmout en een grote hoeveelheid suiker. En toch niet te vergelijken, er zijn zoveel andere factoren in heel het brouw- en vergistingsproces.
Dit herleiden tot enkel suikertoevoeging is absurd.
Maar een test met/zonder extra suiker geeft zeker al een idee van de invloed van deze factor.

Natuurlijk maken de gist, hop en manier van werken veel uit voor de uiteindelijke smaak.
Maar daar gaat het niet om. De vraag is wat is de invloed van een extra suikergift.

Koen S

Citaat van: Jacques op 25-07-2019  21:17 uNatuurlijk maken de gist, hop en manier van werken veel uit voor de uiteindelijke smaak.
Maar daar gaat het niet om. De vraag is wat is de invloed van een extra suikergift.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het gaat om al dan niet suiker toevoegen. Maar dat woordje extra begrijp ik niet goed. Het gaat om suikertoevoeging, dat is altijd extra. Die (on)geplandheid maakt geen verschil. Ook het moment van toevoegen heeft weinig invloed. Wel de combinatie van suiker, gistsoort en vergistingstemperatuur. Afhankelijk hiervan zal het ene bier dunner overkomen en het andere net niet.

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-07-2019  22:51 uJe hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het gaat om al dan niet suiker toevoegen. Maar dat woordje extra begrijp ik niet goed. Het gaat om suikertoevoeging, dat is altijd extra. Die (on)geplandheid maakt geen verschil. Ook het moment van toevoegen heeft weinig invloed. Wel de combinatie van suiker, gistsoort en vergistingstemperatuur. Afhankelijk hiervan zal het ene bier dunner overkomen en het andere net niet.

Als je een lager SG hebt gekregen dan gepland kun je het ook bij laten...

BrouwMark

Citaat van: michielr op 25-07-2019  15:47 uWaar op baseer je dat er minder smaak van de mout zou zijn als het brouwzaalrendement lager is? Dit is juist waar ik vraagtekens bij heb, en ik ben benieuwd of iemand hier eens een onderzoekje aan gewaagd heeft: Zou het verband tussen kg mout per liter bier en smaak beinvloed worden door brouwzaalrendement?

Sorry, ik had je opmerking even gemist. Als je een minder goede extractie hebt door wat voor oorzaak dan ook, haal je mijns inziens minder stoffen van wat voor soort dan ook uit je mout. Volgens mij bestaat het niet dat je wel een heleboel moutsmaken uit je mout haalt, maar geen suikers...

Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 25-07-2019  20:44 uVergelijk een Duvel met een Westmalle Tripel, beide alleen maar pilsmout en een grote hoeveelheid suiker. En toch niet te vergelijken, er zijn zoveel andere factoren in heel het brouw- en vergistingsproces.
Dit herleiden tot enkel suikertoevoeging is absurd.
Maar een test met/zonder extra suiker geeft zeker al een idee van de invloed van deze factor.

Heuj heuj beste Koen, hier zit een nogal groot verschil in gist in hè? Maar laten we wel wezen, deze bieren lijken veel meer op elkaar dan de door mij genoemde ter Dolen en Westmalle.

Koen S

Citaat van: Jacques op 25-07-2019  23:02 uAls je een lager SG hebt gekregen dan gepland kun je het ook bij laten...
Dat zou ik persoonlijk ook doen. Maar de batch in 2 splitsen en aan 1 deel suiker toevoegen is een goed plan, anders blijft het gissen.

Jacques

Citaat van: Koen S op 26-07-2019  07:41 uDat zou ik persoonlijk ook doen. Maar de batch in 2 splitsen en aan 1 deel suiker toevoegen is een goed plan, anders blijft het gissen.

Veel hobbybrouwers hebben het idee dat er geen suiker in de stort mag omdat daardoor het bier minder smakelijk is. Dat is echter een misvatting. Een suikergift bovenop het behaalde SG geeft extra smaak en geen verdunning van de smaak zoals vaak beweerd wordt. Een simpele test bewijst dit. Ik raad iedereen aan om deze eenvoudige test uit te voeren.

Koen S

Toevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg. Iets om rekening mee te houden voor je hoeveelheid hop.

Jacques

Citaat van: Koen S op 26-07-2019  14:13 uToevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg. Iets om rekening mee te houden voor je hoeveelheid hop.

Omdat naast een hogere vergistingsgraad ook meer esters zijn, is dit effect vrij klein. Veel esters geven immers een zoetige beleving.

EBC

Citaat van: Koen S op 26-07-2019  14:13 uToevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg.

Toch niet wanneer je de suiker toevoegt als correctie ...

Jacques

Citaat van: EBC op 26-07-2019  15:26 uToch niet wanneer je de suiker toevoegt als correctie ...

Suiker is 100% vergistbaar. De gevormde alcohol is lichter dan water. Er is een effect maar dit effect is niet zo heel groot.

Heuvinger brouwerij

Mijn biertje met een begin sg 1050 bleek uit te vergisten tot 1020.
Suikerwater van sg 1050 toegevoegd en nu gaat het naar sg 1002, nu neem ik maar wat meer hop voor het drooghoppen.

DLB

Zou het nog een verschil geven als er witte kandijsuiker wordt gebruikt in plaats van kristalsuiker?
Kandijsuiker vergist ook in zijn geheel dacht ik? Weet niet of er nog een smaakverschil zal zitten tussen deze 2?

Oxhead

Citaat van: DLB op 29-07-2019  21:37 uZou het nog een verschil geven als er witte kandijsuiker wordt gebruikt in plaats van kristalsuiker?
Kandijsuiker vergist ook in zijn geheel dacht ik? Weet niet of er nog een smaakverschil zal zitten tussen deze 2?

Nee witte kandijsuiker is identiek  aan kristalsuiker. Alleen de kristallen zijn groter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.