Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleurverschil door gistkeuze  (gelezen 840 keer)

Offline DLB

• Senior lid
  • Land: nl
  • Alstie maar smaakt!
Kleurverschil door gistkeuze
« Gepost op: 29-07-2019 21:09 u »
Vorige week heb ik een witbier gebrouwen en deze verdeeld over 5 glazen flessen voor vergisting met 5 verschillende gisten.

Nu staan ze een weekje te pruttelen en valt mij op dat er duidelijke kleurverschillen zijn ontstaan. Een foto is hier onder ter verduidelijking.

Heeft dit met de snelheid van het gist met welk proces dan ook te maken? Worden ze uiteindelijk alle 3 hetzelfde of is er een verklaring voor dit kleurverschil? Nogal lastig om mee te nemen in de kleurkeuze lijkt me.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kleurverschil door gistkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2019 22:37 u »
De kleurverschillen die je ziet worden vooral veroorzaakt door verschil inactiviteit en het feit dat de ene gist sneller flocculeert (samenklontert) dan de andere.

Nadat alle bieren uitgegist is het kleurverschil kleiner, maar kan nog steeds waargenomen worden. De ene gist neemt nu eenmaal meer kleurstoffen uit de mout op dan de andere.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2019 22:39 u »
Nu staan ze een weekje te pruttelen en valt mij op dat er duidelijke kleurverschillen zijn ontstaan.

Ja, iedere gist heeft zo zijn eigenschappen.... :brouwen: Mooi he, ervaar, kijk en probeer dit te relativeren of te verklaren. Daar leer je van.

Ik heb dit al zo'n 10 (of meer) jaar geleden ontdekt. Gist absorbeert en geeft af... kleur, geur, smaak, bitterheid en meer... ;) :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2019 22:41 u »
De eigenschap van gist, die je nu ontdekt heb (absorptie), daar moet je rekening mee houden bij het hergebruiken van een slurrie... ;-)

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2019 07:56 u »
Ik meende een paar jaar terug al dit effect te hebben gezien bij het vergisten met opgekweekte wilde gisten, maar toen was het verschil iets kleiner.

Leuk om te zien dit. Eens kijken hoe lang het duurt voor het allemaal weer ongeveer hetzelfde is.

Tags: