Hoeveel tijd tussen koelen en toevoegen gist

Gestart door jan le mercier, 27-07-2019 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Kameraden,

Ik heb hier een probleempje: ik heb net een saison gebrouwen en dat koelen met de spiraalkoeler wil maar niet lukken. Ik geraakte tot 31 graden, maar dat is toch nog wat veel. Het wort zit nu in de vergistingsemmer en ik ga nog ene tijdje wachten alvorens ik de korrelgist toevoeg.

Dat was nu mijn vraag: hoe lang mag je wachten tussen het koelen en het toevoegen van de korrelgist? Het is een Safale BE 134.

Alvast bedankt,

Jan

beermenke

Als je gistvat dicht is dan lijkt mij het geen enkel probleem om te wachten tot aanbevolen vergistingstemperatuur 18-28 graden
Wel zou ik uit voorzorg zorgen om op enigerlei verder te koelen
Ik heb zelf al eens een ventilator op het gistvat gericht en op deze manier verder gekoeld
Je hoeft toch maar een 5tal graden te zakken
Vrees niet, het wordt een lekker bier

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 27-07-2019  20:02 uKameraden,

Ik heb hier een probleempje: ik heb net een saison gebrouwen en dat koelen met de spiraalkoeler wil maar niet lukken. Ik geraakte tot 31 graden, maar dat is toch nog wat veel. Het wort zit nu in de vergistingsemmer en ik ga nog ene tijdje wachten alvorens ik de korrelgist toevoeg.

Dat was nu mijn vraag: hoe lang mag je wachten tussen het koelen en het toevoegen van de korrelgist? Het is een Safale BE 134.

Alvast bedankt,

Jan

31 ºC en een saison gist? Gewoon enten en verder de vergisting uitvoeren in een gistingskast met gecontroleerde temperatuur. 

Zambezi Special

En als het nu geen saison gist zou zijn geweest?
Is er dan een bepaalde maximum tijd?
Uiteraard, hoe sneller hoe beter, maar is er een maximum?

Ik verwacht namelijk een soortgelijk probleem, maar ik wil geen saison gist gebruiken, maar Mangrove Jack M41

DLB

Citaat van: Jacques op 27-07-2019  22:54 u31 ºC en een saison gist? Gewoon enten en verder de vergisting uitvoeren in een gistingskast met gecontroleerde temperatuur.

Dat was precies mijn idee. Bijna perfecte temperatuur om je saisongist te enten.

DLB

Citaat van: Zambezi Special op 30-07-2019  07:39 uEn als het nu geen saison gist zou zijn geweest?
Is er dan een bepaalde maximum tijd?
Uiteraard, hoe sneller hoe beter, maar is er een maximum?

Ik verwacht namelijk een soortgelijk probleem, maar ik wil geen saison gist gebruiken, maar Mangrove Jack M41

Er is in principe geen maximumtijd, alleen hoe langer het duurt voor je een gist toevoegt hoe langer micro-organismen uit de lucht de kans krijgen te gaan snoepen.
In het verleden voegden wij de gist de volgende dag pas toe na overnacht afkoelen aan de buitentemperatuur. Ging vrijwel altijd goed (niet altijd dus, klein risico).

Zambezi Special

Merci!
Ik kwam tot 36-37 oC met behulp van een koelspiraal. Daarna bijna geen effect meer, en gestopt.
Alles overgegoten en vervolgens in de fermentatiekast geplaatst en de volgende ochtend de gist toegevoegd.
We gaan het zien ;)

emiel1

In Australië schijnt het kraanwater in de zomer zo warm te zijn dat de meeste thuisbrouwers niet eens proberen te koelen, die zetten het direct na het koken in de vergistingskast en voegen de volgende dag gist toe. En blijkbaar zonder problemen

tdp

Citaat van: emiel1 op 31-07-2019  10:30 uIn Australië schijnt het kraanwater in de zomer zo warm te zijn dat de meeste thuisbrouwers niet eens proberen te koelen, die zetten het direct na het koken in de vergistingskast en voegen de volgende dag gist toe. En blijkbaar zonder problemen

Maar ze gebruiken daar ook aparte containers voor volgens mij, die ze in eerste instantie hermetisch afsluiten?

Zambezi Special

Ja, inderdaad. Dat zijn jerrycans van HDPE plastic.
Die kunnen tegen de hoge temperaturen.
Google "no chill brewing"

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 31-07-2019  12:51 uJa, inderdaad. Dat zijn jerrycans van HDPE plastic.
Die kunnen tegen de hoge temperaturen.
Google "no chill brewing"

Om de vorming van Maillardproducten en DMS tegen te gaan heeft het de voorkeur om zeker het eerste traject geforceerd te koelen als je licht gekleurde bieren brouwt.
Een ander voordeel van snel koelen is dat er minder hopbestanddelen uit het het wort verdampen.
Koelen heeft zo zijn voordelen...

Bij donkere en amberkleurige bieren is het minder een probleem. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er niets bij het wort kan komen tijdens het afkoelen.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.