Diacetyl wegkrijgen bij geforceerd carboniseren

Gestart door Martijn0172, 27-07-2019 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Mijn laatste bier (Amber ale met Maris Otter, aroma150 en cara 120, gehopt met bavarian mandarina) heb ik gekegd en gebotteld. De kegs heb ik geforceerd carboniseerd en staan sindsdien koud. Gisteren tapte ik en ik merkte voor het eerst een vette/boterachtige smaak, dit moet dus diacetyl zijn. Ook een flesje geopend en daar merk ik het niet, vrienden proefden het ook niet bij de tap trouwens.  Ik begrijp dat diacetyl vaker voorkomt bij US 05, waarmee ik vergist heb, en dat de gist deze meestal zelf weg werkt. Ik vermoed dat de hergisting dus de diacetyl in de flesjes heeft weg gewerkt. Hoe zou ik dit met het fust kunnen doen en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Ik heb het beoogd SG behaald en heeft zeker 5 dagen stabiel in de CCT gezeten bij 22 ºC.

Jacques

Zet je vaatjes een weekje warm weg. Waarschijnlijk heb je het bier niet gefilterd. Er zit dan altijd nog wat gist in je bier. Met een beetje geluk wordt de diacetyl alsnog afgebroken.

Om herhaling te voorkomen voer je een "lagering" uit op een hogere temperatuur voordat je gaat fusten.
Verder is het van groot belang zuurstofopname bij het fusten te voorkomen. Als er zuurstof bij je bier komt krijg je niet alleen last van oxidatie. Zuurstof kan er ook voor zorgen dat de gist zich gaat vermenigvuldigen. Omdat er weinig aminozuren voorhanden zijn gaat de gist die aanmaken waarbij diacetyl gevormd wordt.

Martijn0172

In principe heb ik alles gedaan wat je benoemt. Op hoge temperatuur "gelagerd" namelijk 23 ºC  bij 8 dagen en zo zuurstofloos het bier over gebracht naar het fust. Ik heb nu wel 1 fout gedaan met deze batch, ik heb vlak voor het keggen een monster af willen terwijl er onderdruk op stond door de coldcrash, waardoor er zuurstof aangezogen is door het monsterkraantje voor een seconde of 2.... Zou dit de gist wellicht getriggerd hebben? Ik ga de fusten warm weg leggen in mijn schuur bij 25 ºC.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 28-07-2019  10:21 uIn principe heb ik alles gedaan wat je benoemt. Op hoge temperatuur "gelagerd" namelijk 23 ºC  bij 8 dagen en zo zuurstofloos het bier over gebracht naar het fust. Ik heb nu wel 1 fout gedaan met deze batch, ik heb vlak voor het keggen een monster af willen terwijl er onderdruk op stond door de coldcrash, waardoor er zuurstof aangezogen is door het monsterkraantje voor een seconde of 2.... Zou dit de gist wellicht getriggerd hebben? Ik ga de fusten warm weg leggen in mijn schuur bij 25 ºC.

Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd voor je het kwijt bent. Wegzetten bij 25 ºC helpt.

Als ik het goed begrijp is er maar weinig zuurstof bij je bier gekomen. Dat kan echter al voldoende zijn... https://byo.com/article/dealing-with-diacetyl-tips-from-the-pros/

 

Tjardo

Ik heb het zelfde gehad bij een Kveik Voss blond bier, een week na gist enten al op fust gezet en direct in de koelkast en op 2,5 bar druk weggezet. Na twee weken ging ik het eerste biertje tappen en had ik een vette boterachtige smaak en geur. Ik heb de keg toen uit de koelkast gehaald, er een beetje druk uit laten ontsnappen en twee weken elke dag een keer flnk de keg geschud. Na die twee weken kwam er geen botergeur meer mee als ik het luchtventiel iets uittrok. Bier weer koud gezet en diacetylsmaak en geur compleet verdwenen. Komt dus wel goed!  :brouwen:

Niels B.

Is je tapleiding schoon? Het zou ook een infectie in je leidingen kunnen zijn namelijk, die dus niet in je fles terecht komt.

Martijn0172

Dank voor de tips. Tapleiding was nieuw en CO2 leiding had ik juist in de Star San gezet.

Oscar

Citaat van: Martijn0172 op 27-07-2019  13:14 uDe kegs heb ik geforceerd carboniseerd en staan sindsdien koud. Gisteren tapte ik en ik merkte voor het eerst een vette/boterachtige smaak, dit moet dus diacetyl zijn. Ook een flesje geopend en daar merk ik het niet,

Zie hier het verschil tussen geforceerd carboneren en hergisting... :brouwen:... Diacetyl wordt door de gist opgeruimd bij temperatuur hoger dan 15° C   en dan sneller dan het aangemaakt wordt.... en met geforceerd carboneren zal de gist niet meer actief zijn! Dus krijg je die diacetyl niet meer weg... (mits het bier goed is uitvergist..).

Ervaar en leer... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-07-2019  00:49 uZie hier het verschil tussen geforceerd carboneren en hergisting... :brouwen:... Diacetyl wordt door de gist opgeruimd bij temperatuur hoger dan 15° C   en dan sneller dan het aangemaakt wordt.... en met geforceerd carboneren zal de gist niet meer actief zijn! Dus krijg je die diacetyl niet meer weg... (mits het bier goed is uitvergist..).

Ervaar en leer... ;)

Zolang er actieve gist aanwezig is vindt er afbraak van diacetyl plaats als de temperatuur boven de 15  ºC is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.