Bottelsuiker i.c.m. restsuikers

Gestart door wesselheid, 27-07-2019 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wesselheid

Beste brouwers,

Anderhalve maand geleden heb ik een IPA gebrouwen met een SG van 1.058 in het gistvat.

Na de hoofdvergisting en tijdens het lageren bleef het SG steken op 1.018.
Daarom heb ik de boel langer in het vat laten zitten in de hoop de laatste suikers alsnog te vergisten, zonder resultaat.

Ik heb voor dit bier de Wyeast 1056 American Ale Smackpack gebruikt. Ik gebruik de Fermentasaurus en vermoed dat ik het gist te snel na de hoofdvergisting heb weggegooid.

De smaak is overigens wel gewoon goed.

Nu wil ik het bier gaan bottelen met bottelgist (Safbrew F-2) omdat ik denk dat het gist na 5 weken niet vitaal genoeg meer is.

Nu ben ik alleen een beetje bang dat het bottelgist ook lekker gaat op de restsuikers en samen met de bottelsuikers "bommetjes" gaan ontstaan.

Wat is jullie advies?

- Bottelen met bottelgist zonder bottelsuiker?
- Bottelen met bottelgist en bottelsuiker?
- Of toch eerst het SG naar beneden krijgen met extra vitaal gist (Wyeast 1056)?

Alvast dank!

hansHalberstadt

Ik zou een beetje gist opzuigen van de bodem met een steriel slangetje en dat toevoegen aan een pakje appelsap of wort. Als dat gist kun je daarmee bottelen, dus met dezelfde gist als de hoofdgist, of je moet zeker weten dat de bottelgist niet meer soorten suiker kan vergisten dan de hoofdgist.

tdp

Allereerst welkom op dit forum!

Zonder recept is het lastig aan te geven of je eind SG te hoog is, maar wanneer je caramouten gebruikt hebt, is 1.018 op zich niet zo heel gek.

Als het SG al dagen niet gezakt is, zou ik gewoon bottelen, zonder bottelgist met bottelsuiker. De gist is echt na 5 weken nog wel vitaal genoeg.

beermenke

Gerust bottelen zonder bottelgist zou ik doen
Indien mijn eind SG aan de hoge kant is dan bottel ik met 6 g ipv 7 g
Eerlijkheidshalve, ik bottel ik binnen 3 weken en niet geheveld tussendoor, fastferment

wesselheid

Citaat van: tdp op 27-07-2019  12:35 uAllereerst welkom op dit forum!

Zonder recept is het lastig aan te geven of je eind SG te hoog is, maar wanneer je caramouten gebruikt hebt, is 1.018 op zich niet zo heel gek.

Als het SG al dagen niet gezakt is, zou ik gewoon bottelen, zonder bottelgist met bottelsuiker. De gist is echt na 5 weken nog wel vitaal genoeg.

Dank!

Het recept is inderdaad wel even handig voor de context:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLagunitas
Brouwdatum09-06-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20.5
Begin SG1.058 SG
Eind SG1.014 SG
Schijnbare vergistingsgraad75.9%
Alcoholgehalte5.7 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)57 IBU
Brouwzaalrendement67.0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.14 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC92.7 %
0.18 kgCara-pilsWeyermann4 EBC3.2 %
0.14 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC2.5 %
0.09 kgMünchenermoutDingemans15 EBC1.6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
60 min68.0 °C1 min.60 min.3.2 l/kg
30 min77.0 °C10 min.30 min.3.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30.2 gMagnumpellets9.8%60 min.33.9 IBU
27.0 gCascadepellets7.8%30 min.18.5 IBU
9.0 gWillamettepellets5.3%30 min.4.2 IBU
89.3 gCascadepellets7.0%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
American Ale (1056)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.018 SG
Schijnbare vergistingsgraad69.0%
Start nagisting16-06-2019
Temp. nagisting21.0 °C
Start lagering23-06-2019
Temp. lagering21.0 °C


beermenke

Ik begrijp de rusttijd van 30 min niet bij 77 graden
Wie kan me dat verklaren?

wesselheid

Citaat van: beermenke op 27-07-2019  12:54 uIk begrijp de rusttijd van 30 min niet bij 77 graden
Wie kan me dat verklaren?

Ik denk dat ik dat niet helemaal goed heb ingevoerd in BrouwHulp. Ik heb gewoon 90 minuten gemaischt waarvan de laatste 30 minuten op 77 graden. Daarna direct teruggekoeld en het gist toegevoegd.

wesselheid

Citaat van: beermenke op 27-07-2019  12:44 uGerust bottelen zonder bottelgist zou ik doen
Indien mijn eind SG aan de hoge kant is dan bottel ik met 6 gr ipv 7 gr
Eerlijkheidshalve, ik bottel ik binnen 3 weken en niet geheveld tussendoor, fastferment

Bij mijn eerdere brouwsels heb ik al wat vaker last gehad van te weinig koolzuur op de fles. Ondanks dat ik deze bottelde na 3 weken.

Vandaar dat ik dit keer i.v.m. de lange lagertijd bottelgist wilde gaan gebruiken.

tdp

Citaat van: wesselheid op 27-07-2019  12:58 uIk denk dat ik dat niet helemaal goed heb ingevoerd in BrouwHulp. Ik heb gewoon 90 minuten gemaischt waarvan de laatste 30 minuten op 77 graden. Daarna direct teruggekoeld en het gist toegevoegd.

Mag hopen dat je na het maischen ook nog gekookt hebt? ;-)

Voorspeld eind SG was 1.014, denk niet dat je je erg druk moet maken in deze

wesselheid

Citaat van: tdp op 27-07-2019  13:57 uMag hopen dat je na het maischen ook nog gekookt hebt? ;-)

Voorspeld eind SG was 1.014, denk niet dat je je erg druk moet maken in deze

Oh wauw... Ik denk dat ik nog niet helemaal wakker was.
Uiteraard kwam er nog een uur koken nog tussendoor :P

Dank voor alle reacties!

Ik ga lekker bottelen en hopen op het beste!

hansHalberstadt

1058 is niet zo heel zwaar en na 5 weken zal er nog wel wat levende gist inzitten die bij 1058 weer gaat vermeerderen in je flesjes door de bottelsuiker en het beetje zuurstof wat bij het bottelen in je boer komt. Bij zware bieren van bv 1080 heb ik echter al diverse malen meegemaakt dat er onvoldoende druk op de flesjes kwam na 4 weken bottelen nadat de gisting was gestopt. Bij 1080 is de alcohol boven de 7 a 8% en kan de gist niet meer groeien. Dus te weinig is dan te weinig.

BertusBeensteen

Niemand die 30 minuten op 77 C vreemd vindt?
60 minuten op 68 C is wel redelijk gebruikelijk, maar langer dan 10 min op 77 C heeft niet echt veel toegevoegde waarde toch?

Hoe meet je het SG? Mocht dat een refractometer zijn, is de waarde gecorrigeerd voor de aanwezige alcohol? Mocht het een hydrometer zijn, is deze gecalibreerd?

beermenke

Ik doe m bijna nooit
70 min eenstaps op 67 graden met 1pans
Spoel met 90+ water en ga met start spoelen ca 70 graden door naar koken
Zo kom ik toch langs 78 graden

Niels B.

Citaat van: BertusBeensteen op 27-07-2019  22:40 uNiemand die 30 minuten op 77 C vreemd vind?
60 minuten op 68 C is wel redelijk gebruikelijk, maar langer dan 10 min op 77 C heeft niet echt veel toegevoegde waarde toch?

Hoe meet je het SG? Mocht dat een refractometer zijn, is de waarde gecorrigeerd voor de aanwezige alcohol? Mocht het een hydrometer zijn, is deze gecalibreerd?

Die rusttijd is inderdaad wat lang. Maar het "probleem" wat hier wordt omschreven heeft daar niets mee te maken.

Oscar

Citaat van: wesselheid op 27-07-2019  12:13 uNu wil ik het bier gaan bottelen met bottelgist (Safbrew F-2)

Ik brouw nu al 21 jaar... en heb nog NOOIT bottelgist gebruikt... Trek daaruit je eigen conclusie... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-08-2019  00:48 uIk brouw nu al 21 jaar... en heb nog NOOIT bottelgist gebruikt... Trek daaruit je eigen conclusie... ;)

De enige conclusie die ik kan trekken is dat jij er geen last van hebt...
Er zijn namelijk genoeg hobbybrouwers die na een langere lagering problemen krijgen met de hergisting. Dit is heel wat keren gemeld.

Overigens is het gebruik van bottelgist iets wat ik ook zelden of nooit toepas (ik brouw zo'n 39 jaar...).
Als je het bier geen weken laat staan als deze is uitgegist voor je gaat bottelen komt de hergisting wel op gang. Het bier warm wegzetten (22 - 25 ºC) na het bottelen maakt dat de hergisting vlot verloopt.
Iets anders wordt het als je bier een hele tijd laat staan om zo helder mogelijk te laten worden. Alle actieve gist is dan uitgezakt. Zolang er nog actieve gistcellen in het bier zitten is het bier licht troebel. Je hoeft daardoor geen bottelgist toe te voegen, het bier bevat dan nog voldoende gist.

Dat het bier nog lichtjes troebel is als je gaat bottelen is geen probleem. Na een paar weken dat het bier op de fles zit wordt het bier alsnog helder.
In het geval het bier heel troebel is doe je er goed aan om nog een weekje te wachten met bottelen. Teveel gist in de fles is namelijk niet gewenst.

Het kan overigens zijn dat het bier niet helderder wil worden met de tijd. Dan is er ergens in het brouwproces wat misgegaan. Bijvoorbeeld door een infectie of door het gebruik van ongemoute granen zonder een lage maischtemperatuur aan te houden.
Ook het gebruik van fruit kan zorgen voor een blijvende troebelheid.
En ook grote hoeveelheden koudhop kan zorgen voor een bier dat niet helder wil worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.