Ik brouw nu al 21 jaar... en heb nog NOOIT bottelgist gebruikt... Trek daaruit je eigen conclusie... 
De enige conclusie die ik kan trekken is dat jij er geen last van hebt...
Er zijn namelijk genoeg hobbybrouwers die na een langere lagering problemen krijgen met de hergisting. Dit is heel wat keren gemeld.
Overigens is het gebruik van bottelgist iets wat ik ook zelden of nooit toepas (ik brouw zo'n 39 jaar...).
Als je het bier geen weken laat staan als deze is uitgegist voor je gaat bottelen komt de hergisting wel op gang. Het bier warm wegzetten (22 - 25 ºC) na het bottelen maakt dat de hergisting vlot verloopt.
Iets anders wordt het als je bier een hele tijd laat staan om zo helder mogelijk te laten worden. Alle actieve gist is dan uitgezakt. Zolang er nog actieve gistcellen in het bier zitten is het bier licht troebel. Je hoeft daardoor geen bottelgist toe te voegen, het bier bevat dan nog voldoende gist.
Dat het bier nog lichtjes troebel is als je gaat bottelen is geen probleem. Na een paar weken dat het bier op de fles zit wordt het bier alsnog helder.
In het geval het bier heel troebel is doe je er goed aan om nog een weekje te wachten met bottelen. Teveel gist in de fles is namelijk niet gewenst.
Het kan overigens zijn dat het bier niet helderder wil worden met de tijd. Dan is er ergens in het brouwproces wat misgegaan. Bijvoorbeeld door een infectie of door het gebruik van ongemoute granen zonder een lage maischtemperatuur aan te houden.
Ook het gebruik van fruit kan zorgen voor een blijvende troebelheid.
En ook grote hoeveelheden koudhop kan zorgen voor een bier dat niet helder wil worden.