Eerste poging voor een sterke blonde met koudhop

Gestart door Kristof.Anthonis, 25-07-2019 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Enkel op de magneetroerder zal niet genoeg lucht inbrengen nodig voor de gistgroei in 1,6 liter wort.

De voeding aanwezig in het smackpack is enkel voor de inhoud van het pack voorzien.
Ik zou een mespuntje gistvoeding toevoegen in het wort, pH op 5 brengen en voldoende luchtzuurstof.

Kristof.Anthonis



In dit filmpje dekken ze enkel af met aluminiumfolie, dit is geen goede manier dan?

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 10-08-2019  11:43 uBedankt voor de informatie.
Ik vertrek vanuit de vloeibare Wyeast gist zoals we dat tot nu toe gewoon zijn. Het klopt dan toch dat ik met 1 smackpack toe te voegen aan 1,6 liter wort er kom indien ik deze 24-48 uur op de magneetroerder laat staan?

Dat is een beetje aan de krappe kant. 2 tot 2,5 liter is beter.

Kristof.Anthonis

Laat ik nu net een erlenmeyer aangeschaft hebben van 2 liter, ik denk dat een grotere moeilijk op de magneetroerder zal passen. Kan het met eentje van 2 liter ook indien ik er eerder aan begin, laat afkoelen en afgieten en vervolgens opnieuw wort toevoegen?

brouwerwaldonk

Volgens mij heb je met een erlenmeyer van 2 liter genoeg ruimte om een starter te maken uit een smakpack.
Ik maak al vele jaren een starter uit veel minder gist dan een smackpack (een proefbuisje met 1 ml wort + een bodempje gist). Als dat bij mij lukt dan kan iedereen dat.
Ik doe niets speciaal met het wort, gebruik een minimum aan voeding, ben niet bang van voldoende beluchten met een piepklein luchtpompje.
Ik breng telkens tussen 42 en 44 L wort tot 1070 op enkele uren in gisting, die na een dag of 7 uitgegist is tot 1012 of lager. Wil ik een sterk bier tot 9% dan voeg ik de suiker toe in het gistvat.       

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-08-2019  13:46 uVolgens mij heb je met een erlenmeyer van 2 liter genoeg ruimte om een starter te maken uit een smakpack.
Ik maak al vele jaren een starter uit veel minder gist dan een smackpack (een proefbuisje met 1 ml wort + een bodempje gist). Als dat bij mij lukt dan kan iedereen dat.
Ik doe niets speciaal met het wort, gebruik een minimum aan voeding, ben niet bang van voldoende beluchten met een piepklein luchtpompje.
Ik breng telkens tussen 42 en 44 L wort tot 1070 op enkele uren in gisting, die na een dag of 7 uitgegist is tot 1012 of lager. Wil ik een sterk bier tot 9% dan voeg ik de suiker toe in het gistvat.     

Met hoeveel liter starter/gist je begint bepaalt voor een belangrijk gedeelte de smaak van je bier.

Als je met relatief weinig gist start krijg je meer estervorming. Voor de meeste Belgische bierstijlen is dat gewenst.
Voor een bier met hoppig en moutig karakter kun je beter meer gist gebruiken.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 11-08-2019  16:39 uMet hoeveel liter starter/gist je begint bepaalt voor een belangrijk gedeelte de smaak van je bier.
Wat is weinig en wat is veel. Meestal heb ik 8.720.000 cellen per ml in het gistvat bij het begin van de gisting vind je dat genoeg, veel of weinig   

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-08-2019  17:57 uWat is weinig en wat is veel. Meestal heb ik 8.720.000 cellen per ml in het gistvat bij het begin van de gisting vind je dat genoeg, veel of weinig

Volgens mr Marty zou je 510 miljard cellen moeten hebben. Jij komt uit op 350 miljard (zeer vitale) gistcellen. Dat zal zeker werken, maar ook zorgen voor redelijk veel esters en hogere alcoholen.

brouwerwaldonk

Ik durf te betwijfelen dat een smakpack 510 miljard cellen per ml heeft, misschien in totaal maar per ml daar stel ik mij heel veel vraagtekens bij.

Kristof.Anthonis

Wat denken jullie hiervan? Rekening houdend met alle tips die in dit topic gegeven zijn, waarvoor dank.
Er wordt weinig hop gebruikt aan het begin van de kook en heel wat meer naar het einde toe. Wat schatten jullie dat dit gaat worden indien correct uitgevoerd?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptZonde IPA
Brouwdatum25-07-2019
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume35,0 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)43 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
64,71 lLeidingwater Bossestraat
-16,66 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l14 mg/l2 mg/l38 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC87,0 %
1,00 kgCara-pilsWeyermann4 EBC8,7 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 162,0 °C1 min.40 min.3,2 l/kg
Stap 272,0 °C1 min.20 min.4,4 l/kg
Stap 378,0 °C1 min.5 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMosaicpellets13,9%60 min.12,1 IBU
10,0 gCitrapellets12,0%60 min.10,4 IBU
20,0 gMosaicpellets13,9%15 min.6,4 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%15 min.5,6 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%whirlpool8,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterBelgian Strong Ale (1388)bovengist


Koen S

Wat is het door BrouwHulp voorspeld eind sg? Ik vrees dat je met je hoge begin sg en je beperkt aandeel suiker zal eindigen met een zoete tripel ipv een sterke blonde/IPA-achtige.

Kristof.Anthonis

BrouwHulp gaf een eind SG aan van 1.018 ;-).

Koen S

Citaat van: Kristof.Anthonis op 12-08-2019  17:12 uBrouwHulp gaf een eind SG aan van 1.018 ;-).
Dat is heel zoet voor een sterke blonde, zelfs voor een Tripel.
Hangt er natuurlijk van af welk resultaat je wil.
Ik zou mikken op een begin sg van max 1070 en eind sg van 1010 of lager. Dat kan je door de hoeveelheid mout te verlagen en het aandeel suiker te verhogen tot 12 à 15%. Als je op echt droog mikt, zou ik de Cara eruit laten.
Maar dat is persoonlijke smaak.

Kristof.Anthonis

Wanneer ik van 10 kg pilsmout naar 7 gaat dan zakt het begin SG naar 1,062 en het eind SG naar 1,013. Dit is dan al iets meer wenselijk. De vorige brouwsels hadden toch steeds 11 à 12 kg mout voor deze hoeveelheid bier (we gebruikten echter geen kristalsuiker). Met dit recept is het toch opmerkelijk minder. Is dit gebruikelijk bij dit type van bier?

Koen S

Voor Westmalle Tripel en Duvel gebruiken ze tot 20 procent suiker en toch zijn het helemaal geen lege bieren. Dus ja, voor een Belgische blonde is dit typisch.

Koen S

Ik heb al heel wat sterke blondes gebrouwen. Meestal mik ik op een begin sg van 1068-1069. Ik gebruik alleen pilsmout + 18% kristalsuiker, geen caramouten. Eventueel een klein beetje haver- en/of tarwevlokken. Eind sg 1007. En het resultaat is nog niet clean genoeg naar mijn zin.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-08-2019  11:20 uIk durf te betwijfelen dat een smakpack 510 miljard cellen per ml heeft, misschien in totaal maar per ml daar stel ik mij heel veel vraagtekens bij.

Dat heeft een smackpack ook niet...
Die heeft 100 miljard cellen. Je ontkomt er dus niet aan om een giststarter te maken. Deze dient groter te zijn dan de 1,6 liter die jij noemde.

Kristof.Anthonis

Inmiddels staat de eerste giststarter hier op de magneetroerder.
Ik heb zo goed mogelijk ontsmet en zo proper mogelijk gewerkt. Hopelijk zie ik tegen morgenavond een 'koffie verkeerd'-kleur.
Indien dit niet het geval is, valt het dan nog te redden of wat zouden jullie doen?

tdp

Citaat van: Kristof.Anthonis op 05-09-2019  21:04 uInmiddels staat de eerste giststarter hier op de magneetroerder.
Ik heb zo goed mogelijk ontsmet en zo proper mogelijk gewerkt. Hopelijk zie ik tegen morgenavond een 'koffie verkeerd'-kleur.
Indien dit niet het geval is, valt het dan nog te redden of wat zouden jullie doen?

Dan gewoon nog een dag wachten ;) Is het opschalen gelukt? Laat anders maar eens een foto zien, dan kunnen we je advies geven :)

Kristof.Anthonis

Citaat van: tdp op 09-09-2019  12:45 uDan gewoon nog een dag wachten ;) Is het opschalen gelukt? Laat anders maar eens een foto zien, dan kunnen we je advies geven :)

Ondertussen staat alles te gisten, het heeft op het eerste zicht gedaan wat het moest doen.
Onze vorige brouwsels blijken na verloop van tijd lichtjes over te schuimen wanneer weer de flesjes openen. Kan dit te wijten zijn aan te weinig gistcellen bij de vergisting? We gebruikten toen slechts 2 smackpacks ipv de giststarter die we nu gebruikt hebben..

tdp

Citaat van: Kristof.Anthonis op 17-09-2019  20:41 uOndertussen staat alles te gisten, het heeft op het eerste zicht gedaan wat het moest doen.
Onze vorige brouwsels blijken na verloop van tijd lichtjes over te schuimen wanneer weer de flesjes openen. Kan dit te wijten zijn aan te weinig gistcellen bij de vergisting? We gebruikten toen slechts 2 smackpacks ipv de giststarter die we nu gebruikt hebben..

Ik zou dat eerder zoeken in niet schone flessen en/of een infectie.

Biertje1985

Gebruik een paar zakjes M41 korrels en je hebt de Duvel strain ook in je bier maar dan simpel. dan kan je later verder met het verkrijgen van de juiste spullen om een starter te maken. Zeker de Duvel gist, daar moet je veel van enten om een snelle en volledige vergisting te krijgen.

Kristof.Anthonis

Ondertussen kan ik jullie het eindresultaat met enige trots presenteren, en dit zijn mijn persoonlijke bevindingen:



Positief:
-Het bier heeft de beoogde kleur en is helderder dan ooit.
-Het heeft een heerlijke citrageur, wat ook de bedoeling was.
-Het bier schuimt niet lichtjes over, wat bij onze vorige brouwsels wel steeds het geval was. (Misschien door gebruik van giststarter waardoor het nu wel volledig uitvergist was?)

Werkpunten:
-Ondanks de sterke geur is de citrasmaak zeker aanwezig maar nog net niet genoeg.
-Iets meer schuim is zeker gewenst, bij het inschenken ontstaat er een mooie schuimkraag maar deze is helaas niet blijvend.

Iemand die oplossingen kent voor de werkpunten om de 2e versie nog beter te maken?
Alvast bedankt!

Koen S

Op welke temperatuur heb je vergist? Vergist je gecontroleerd? Als je de eerste gisting doet op de ondergrens van de gist, dan zit je goed. Start je de vergisting op een hogere temperatuur, dan heeft dit vaak een negatief effect op je schuimhoudbaarheid.
Hoe lang geleden heb je gebotteld? De eerste weken is je schuim meestal nog niet zo fijn en minder stabiel. Zeker als je geen bottelgist hebt gebruikt. Na verloop van tijd betert dat meestal.

Meer hopsmaak: 6 tot 8 gram hop per liter in de hopstand of koudhop. Koudhop pas tijdens de lagering gedurende een dag of 5.

Kristof.Anthonis

Citaat van: Koen S op 26-12-2019  19:21 uOp welke temperatuur heb je vergist? Vergist je gecontroleerd? Als je de eerste gisting doet op de ondergrens van de gist, dan zit je goed. Start je de vergisting op een hogere temperatuur, dan heeft dit vaak een negatief effect op je schuimhoudbaarheid.
Hoe lang geleden heb je gebotteld? De eerste weken is je schuim meestal nog niet zo fijn en minder stabiel. Zeker als je geen bottelgist hebt gebruikt. Na verloop van tijd betert dat meestal.

Meer hopsmaak: 6 tot 8 gram hop per liter in de hopstand of koudhop. Koudhop pas tijdens de lagering gedurende een dag of 5.

De hoofdvergisting vond plaats op 20°C, na een week hebben we de temperatuur 2 graden verhoogd.
Bottelen is ondertussen al zo'n 6 weken geleden, en ik heb bottelgist gebruikt, dat zou het dus niet mogen zijn...
Gezien het overschuimen van de vorige brouwsels hebben we slechts 6,5 g/l bottelsuiker toegevoegd. Misschien moet dit ook meer zijn dan?

De koudhop werd toegevoegd na een week, jij zou hier dus mee wachten tot het bier volledig uitvergist is en we de temperatuur laten zakken voor het lageren?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.