Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Extra suiker toevoegen bij laag SG?  (gelezen 2927 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Extra suiker toevoegen bij laag SG?
« Reactie #25 Gepost op: 25-07-2019 21:17 u »
Vergelijk een Duvel met een Westmalle Tripel, beide alleen maar pilsmout en een grote hoeveelheid suiker. En toch niet te vergelijken, er zijn zoveel andere factoren in heel het brouw- en vergistingsproces.
Dit herleiden tot enkel suikertoevoeging is absurd.
Maar een test met/zonder extra suiker geeft zeker al een idee van de invloed van deze factor.

Natuurlijk maken de gist, hop en manier van werken veel uit voor de uiteindelijke smaak.
Maar daar gaat het niet om. De vraag is wat is de invloed van een extra suikergift.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #26 Gepost op: 25-07-2019 22:51 u »
Natuurlijk maken de gist, hop en manier van werken veel uit voor de uiteindelijke smaak.
Maar daar gaat het niet om. De vraag is wat is de invloed van een extra suikergift.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het gaat om al dan niet suiker toevoegen. Maar dat woordje extra begrijp ik niet goed. Het gaat om suikertoevoeging, dat is altijd extra. Die (on)geplandheid maakt geen verschil. Ook het moment van toevoegen heeft weinig invloed. Wel de combinatie van suiker, gistsoort en vergistingstemperatuur. Afhankelijk hiervan zal het ene bier dunner overkomen en het andere net niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 25-07-2019 23:02 u »
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het gaat om al dan niet suiker toevoegen. Maar dat woordje extra begrijp ik niet goed. Het gaat om suikertoevoeging, dat is altijd extra. Die (on)geplandheid maakt geen verschil. Ook het moment van toevoegen heeft weinig invloed. Wel de combinatie van suiker, gistsoort en vergistingstemperatuur. Afhankelijk hiervan zal het ene bier dunner overkomen en het andere net niet.

Als je een lager SG hebt gekregen dan gepland kun je het ook bij laten...

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #28 Gepost op: 26-07-2019 01:15 u »
Waar op baseer je dat er minder smaak van de mout zou zijn als het brouwzaalrendement lager is? Dit is juist waar ik vraagtekens bij heb, en ik ben benieuwd of iemand hier eens een onderzoekje aan gewaagd heeft: Zou het verband tussen kg mout per liter bier en smaak beinvloed worden door brouwzaalrendement?

Sorry, ik had je opmerking even gemist. Als je een minder goede extractie hebt door wat voor oorzaak dan ook, haal je mijns inziens minder stoffen van wat voor soort dan ook uit je mout. Volgens mij bestaat het niet dat je wel een heleboel moutsmaken uit je mout haalt, maar geen suikers...

Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #29 Gepost op: 26-07-2019 01:20 u »
Vergelijk een Duvel met een Westmalle Tripel, beide alleen maar pilsmout en een grote hoeveelheid suiker. En toch niet te vergelijken, er zijn zoveel andere factoren in heel het brouw- en vergistingsproces.
Dit herleiden tot enkel suikertoevoeging is absurd.
Maar een test met/zonder extra suiker geeft zeker al een idee van de invloed van deze factor.

Heuj heuj beste Koen, hier zit een nogal groot verschil in gist in hè? Maar laten we wel wezen, deze bieren lijken veel meer op elkaar dan de door mij genoemde ter Dolen en Westmalle.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 26-07-2019 07:41 u »
Als je een lager SG hebt gekregen dan gepland kun je het ook bij laten...
Dat zou ik persoonlijk ook doen. Maar de batch in 2 splitsen en aan 1 deel suiker toevoegen is een goed plan, anders blijft het gissen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 26-07-2019 12:15 u »
Dat zou ik persoonlijk ook doen. Maar de batch in 2 splitsen en aan 1 deel suiker toevoegen is een goed plan, anders blijft het gissen.

Veel hobbybrouwers hebben het idee dat er geen suiker in de stort mag omdat daardoor het bier minder smakelijk is. Dat is echter een misvatting. Een suikergift bovenop het behaalde SG geeft extra smaak en geen verdunning van de smaak zoals vaak beweerd wordt. Een simpele test bewijst dit. Ik raad iedereen aan om deze eenvoudige test uit te voeren.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-07-2019 14:13 u »
Toevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg. Iets om rekening mee te houden voor je hoeveelheid hop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 26-07-2019 14:20 u »
Toevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg. Iets om rekening mee te houden voor je hoeveelheid hop.

Omdat naast een hogere vergistingsgraad ook meer esters zijn, is dit effect vrij klein. Veel esters geven immers een zoetige beleving.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 26-07-2019 15:26 u »
Toevoeging van suiker zorgt sowieso voor een lager eind sg.

Toch niet wanneer je de suiker toevoegt als correctie ...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 26-07-2019 16:15 u »
Toch niet wanneer je de suiker toevoegt als correctie ...

Suiker is 100% vergistbaar. De gevormde alcohol is lichter dan water. Er is een effect maar dit effect is niet zo heel groot.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #36 Gepost op: 26-07-2019 21:38 u »
Mijn biertje met een begin sg 1050 bleek uit te vergisten tot 1020.
Suikerwater van sg 1050 toegevoegd en nu gaat het naar sg 1002, nu neem ik maar wat meer hop voor het drooghoppen.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #37 Gepost op: 29-07-2019 21:37 u »
Zou het nog een verschil geven als er witte kandijsuiker wordt gebruikt in plaats van kristalsuiker?
Kandijsuiker vergist ook in zijn geheel dacht ik? Weet niet of er nog een smaakverschil zal zitten tussen deze 2?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #38 Gepost op: 29-07-2019 23:36 u »
Zou het nog een verschil geven als er witte kandijsuiker wordt gebruikt in plaats van kristalsuiker?
Kandijsuiker vergist ook in zijn geheel dacht ik? Weet niet of er nog een smaakverschil zal zitten tussen deze 2?

Nee witte kandijsuiker is identiek  aan kristalsuiker. Alleen de kristallen zijn groter.

Tags: