Extra suiker toevoegen bij laag SG?

Gestart door Delirium, 23-07-2019 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Delirium

Ik heb afgelopen zondag een blond biertje gebrouwen met de volgende ingrediënten:

4,5 kg pilsmout (3 EBC) 71,4%
1,5 kg munchenermout (15 EBC) 23,8%
0,3 kg suiker (0 EBC) 4,8%

Ik schatte in een batch van ongeveer 25 L te maken met de Easybrew. Voorspelde begin SG 1,062 (6,1% alcohol). Ik begon met 25 L maischwater en heb gespoeld met 15 L water van 80 ºC. Ik kwam er achter tijdens het naspoelen dat ik een flinke inschattingsfout heb gemaakt, aangezien 6 á 7 liter genoeg was geweest om op 25 liter uit te komen. Begin vergisting had ik dus ongeveer 31 liter wort met een SG van 1,048. Als ik in de brouwsoftware de batchgrootte aanpas naar 31 L kom ik op een geschat begin SG van 1,050. Dat zit dus goed in de buurt!

Nu mijn vraag: kan ik zonder problemen vlak na de hoofdgisting nog 700 gram suiker toevoegen om het alcoholpercentage wat te verhogen of kan ik beter met een lichter blond biertje genoegen nemen (zo'n 5%)? Met een kilo suiker kom ik op de volgende percentages:

4,5 kg pilsmout (3 EBC) 64,3
1,5 kg munchenermout (15 EBC) 21,4%
1 kg suiker (0 EBC) 14,3%

Maischschema dat ik heb aangehouden:
62 ºC: 45 min
72 ºC: 15 min
78 ºC: 5 min

Oscar

Citaat van: Delirium op 23-07-2019  21:59 uNu mijn vraag: kan ik zonder problemen vlak na de hoofdgisting nog 700 gram suiker toevoegen om het alcoholpercentage wat te verhogen of kan ik beter met een lichter blond biertje genoegen nemen (zo'n 5%)?

Je kunt suiker toevoegen zonder problemen, maar dan wordt je bier dunner en persoonlijk vind ik dat minder lekker. Dus neem gewoon genoegen met wat minder alcohol, en gebruik de volgende keer iets meer mout.. Je weet nu je rendement waar je mee kunt gaan werken...  :brouwen:

CeesM

In plaats van suiker kan je een moutextractoplossing toevoegen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-07-2019  22:18 uJe kunt suiker toevoegen zonder problemen, maar dan wordt je bier dunner...

Nee hoor. Extra suiker betekent meer alcohol en andere vergistingproducten. Daar wordt je bier niet dunner van. Het krijgt meer smaak en body. Wel wordt de body minder als je een gedeelte van een moutstort vervangt door suiker, maar daar is hier geen sprake van. Het gaat om extra suiker.

En verder is het toevoegen van suiker bij abdij-achtige bieren heel gebruikelijk. Gewoon doen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-07-2019  22:41 uEn verder is het toevoegen van suiker bij abdij-achtige bieren heel gebruikelijk.

Dat zijn Belgische bieren en in 90% van de Belgische bieren gaat suiker bij de stort. :huilen: Suiker maakt je bier dunner en doordrinkbaarder... Maar in veel gevallen (vind ik) niet lekkerder.

Traploper

Doordat je nu meer liters hebt, is je bier ook minder bitter dan gepland. Als je suiker toevoegt en zo meer alcohol en body creëert, wordt dat nog erger. Nu is een blond toch al vaak niet een  bier  dat het van z'n bitterheid moet hebben, maar ik zou het zo laten en geen suiker toevoegen.

hansHalberstadt

Zware bieren hebben al genoeg smaak dus extra suiker daarbij kan. Maar voor een licht bier vraag ik me af of het wat oplevert. Als je de mogelijkheid hebt zou je de batch kunnen splitsen. Helft zonder suiker en andere helft met suiker en dan achteraf vergelijken. Daar leer je veel van.

brouwerwaldonk

Wat de smaak betreft zal door geen suiker toevoegen uw bier het lekkerste smaken.
Ik baseer mij op de smaak van een duvel, die smaakte 20 jaar geleden veel lekkerder dan nu. Tegenwoordig is in duvel, mout vervangen door suiker om nog altijd een tripel te zijn van 8,5 vol%.
Voor mij persoonlijk heeft het bier aan smaak moeten inboeten en vind het nu meer een leeg bier.

Delirium

Het gaat ieder geval niet zonder discussie :)

Ik moet inderdaad mijn batch even splitsen en leren wat het verschil is tussen wel en niet doen! De begrippen 'volle body' en 'doordrinkbaar' zijn voor mij nog een beetje vaag.

Is dat bijvoorbeeld het verschil tussen een Leffe Blond (volle body) en een Omér (doordrinkbaar)? Kan iemand dat vertalen naar twee bieren, zodat ik het verschil kan proeven?

Jacques

Citaat van: Oscar op 24-07-2019  00:04 uDat zijn Belgische bieren en in 90% van de Belgische bieren gaat suiker bij de stort. :huilen: Suiker maakt je bier dunner en doordrinkbaarder... Maar in veel gevallen (vind ik) niet lekkerder.

Het gaat hier om een Belgische bierstijl.

Voor de discussie is het van belang je te realiseren dat SG te laag is uitgevallen. Dat wil Delirium opkrikken met suiker. Hierdoor wordt het bier niet dunner van smaak. Er komt smaak bij in de vorm van alcohol, esters en andere vergistingsproducten.
Iets anders is het als je gedeelte van de storting vervangt door suiker. Hierdoor heb minder restsuikers die bij kunnen dragen aan de body. Daar staat tegenover dat je door het vervangen een gedeelte van de mout door suiker je meer (hogere) alcoholen en esters krijgt.
Suiker is zo slecht nog niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-07-2019  22:46 uVoor de discussie is het van belang je te realiseren dat SG te laag is uitgevallen. Dat wil Delirium opkrikken met suiker.

Iets anders is het als je gedeelte van de storting vervangt door suiker.
Is dat niet het zelfde dan? in beide gevallen krijg je een lager SG wat je opkrikt met suiker.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2019  23:17 uIs dat niet het zelfde dan? In beide gevallen krijg je een lager SG wat je opkrikt met suiker.

Nee dat is niet hetzelfde.

In het eerste geval is het SG lager uitgevallen dan gepland. Dat zorgt voor een bier met een lager alcoholgehalte en daarbij behorende vergistingsproducten. Door suiker als redmiddel toe te voegen komt er meer alcohol en vergistingsproducten in je bier dan wanneer je geen suiker toevoegt. De suikergist geeft in dat geval juist meer smaak.

In het tweede geval is de suikergift gepland om een bier te krijgen dat je niet hoeft weg te kauwen zoals vaak het geval is bij volmoutbieren boven de 8%. Door de suikergifte krijg je minder restsuikers waardoor het bier minder snel een verzadigd gevoel geeft.


Door middel van een eenvoudig testje kun je dit uittesten. Kort na de hoofdgisting hevel je 2 liter jongbier af. Voeg daar een redelijke hoeveelheid suiker aan toe (10 tot 15%). Laat het jongbier waaraan je suiker hebt toegevoegd uitgisten. Bottel dit bier apart nadat het volledig is uitgegist. Vergelijk na 2 maanden het bier met extra suiker met bier waaraan geen suiker is toegevoegd.

seed7

Citaat van: Delirium op 24-07-2019  21:45 uIs dat bijvoorbeeld het verschil tussen een Leffe Blond (volle body) en een Omér (doordrinkbaar)? Kan iemand dat vertalen naar twee bieren, zodat ik het verschil kan proeven?

Pils, doordrinkbaar maar niet leeg of dun
Doppelbock body, vol (en helaas vaak ook zoet)
Water, niet doordrinkbaar, maar heeft ook geen body.

Ingo

Brouwerij De Stichting

Waarom is water niet doordrinkbaar?

Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn >:D, maar ik drink graag een flink glas water.

seed7

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 25-07-2019  12:56 uWaarom is water niet doordrinkbaar?

Tik maar eens een fluitje water net zo snel weg als een fluitje pils.

Ingo

emiel1

Citaat van: seed7 op 25-07-2019  13:07 uTik maar eens een fluitje water net zo snel weg als een fluitje pils.

Ingo


Daar hebben ze praatgroepen voor Ingo :P

Ik gok dat ik een liter water ongeveer net zo snel drink als een vaasje bier...

michielr

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 25-07-2019  12:56 u..... maar ik drink graag een flink glas water.

Zonde, had je ook bier van kunnen maken.  ;D :proost:

Op basis van deze discussie vroeg ik me het volgende af: Stel je brouwt 2 identieke brouwsels van 20 liter bier met als verschil dat je bij A een SG van 1064 haalt, en bij B een SG van 1049:

Brouwsel A
5 kg pilsmout
Brouwzaal rendement: 85%
Start SG: 1064
Alc: 6.4%

Brouwsel B
5 kg pilsmout
Brouwzaalrendement: 65%
Start SG: 1049
Alc: 4.9%

Wat ga je aan verschillen proeven tussen Brouwsel A en B? Alcohol percentage is niet gelijk; wat doet dat met body, smaak etc.?
Naast suiker worden er ook smaakstoffen uit de mout gehaald, heeft het brouwzaalrendement ook effect op de hoeveelheid smaakstoffen die uiteindelijk in je bier komen? Lijkt me sterk dat er een 1 op 1 relatie is tussen extractie van smaakstoffen en omzetting van suikers.

Stel nu dat je van plan was om brouwsel A te brouwen, maar onverwacht het SG lager is waardoor je bij B uitkomt. Het lage SG kun je corrigeren met suiker en dan kom je op brouwsel C uit.

Brouwsel C
5 kg pilsmout + 0.8 kg suiker
Brouwzaalrendement: 65%
Start SG: 1064
Alc: 7.1%

C heeft een SG gelijk aan A. Ook de hoeveelheid mout is gelijk, maar alcohol percentage is hoger omdat de suiker volledig vergist wordt. Hoe zou brouwsel C zich verhouden tot brouwsel A wat betreft de smaak?

Getallen zijn berekend met BrouwHulp.

BrouwMark

Volgens mij klopt er iets niet aan deze discussie. Er wordt steeds een lager alcoholisch bier met een bier hoger in alcohol vergeleken. Natuurlijk zijn er dan verschillen. Maar als je je begin SG naar een bepaalde waarde opkrikt met een percentage suiker, maakt het voor het uiteindelijke bier niet uit of je dit nu gepland hebt gedaan of als redmiddel.

Een leuke kromme vergelijking: je wilt een glas grenadine maken met een bepaalde zoetheid. Nu blijkt dat je niet voldoende siroop hebt, en kun je kiezen: een schepje rietsuiker erbij om de gewenste zoetheid te bereiken en wat extra smaak, of genoegen nemen met het beetje siroop en dus een minder zoete, minder smaakvolle limonade maken.

Vertaald naar bier: in het eerste geval heb je minder smaak/alcohol van de mout dan gepland, maar de schep suiker gaat voor meer alcohol en ook wat smaak zorgen, zodat het eindresultaat acceptabel wordt.

In het tweede geval heb je alleen minder smaak/alcohol van de mout dan gepland. Het bier blijft dus minder alcoholisch en wat vlakker van smaak dan je voor ogen had. In jouw geval zou ik dus suiker toevoegen.

Mijn kromme grenadineverhaal vertaald naar wat Jacques bedoelt: als je een hoogalcoholisch bier brouwt met alleen maar mout wordt het bier erg 'geconcentreerd' en dus erg vol. Uit mout komen veel meer smaakstoffen dan uit suiker.

Het loont dan om je superzoete limonade te maken met een deel suiker ipv grenadinesiroop, zo krijg je niet een overdreven geconcentreerde grenadinesmaak (=lees dus: dik, zwaar moutig bier), maar wel genoeg zoetheid (=lees dus: alcohol). Hier haalt de suikertoevoeging dus wat body weg uit je bier.

Uiteraard zit er ergens een omslagpunt in dit verhaal, maar dat hangt van je eigen smaak en einddoel af. Veel Belgische bieren boven de 7-8% krijgen een suikerstort om ze Belgisch doordrinkbaar te houden, maar een Engelse barley wine van 10% mag dik en moutig zijn en krijgt dus over het algemeen geen suiker.

Om naast elkaar te proeven: een Ter Dolen tripel en een Westmalle tripel. De eerste volmout, de tweede met een flinke berg suiker in de stort.

michielr

Citaat van: BrouwMark op 25-07-2019  14:13 uVertaald naar bier: in het eerste geval heb je minder smaak/alcohol van de mout dan gepland, maar de schep suiker gaat voor meer alcohol en ook wat smaak zorgen, zodat het eindresultaat acceptabel wordt.

Waar op baseer je dat er minder smaak van de mout zou zijn als het brouwzaalrendement lager is? Dit is juist waar ik vraagtekens bij heb, en ik ben benieuwd of iemand hier eens een onderzoekje aan gewaagd heeft: Zou het verband tussen kg mout per liter bier en smaak beinvloed worden door brouwzaalrendement?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 25-07-2019  14:13 uVolgens mij klopt er iets niet aan deze discussie. Er wordt steeds een lager alcoholisch bier met een bier hoger in alcohol vergeleken. Natuurlijk zijn er dan verschillen. Maar als je je begin SG naar een bepaalde waarde opkrikt met een percentage suiker, maakt het voor het uiteindelijke bier niet uit of je dit nu gepland hebt gedaan of als redmiddel.

Natuurlijk is het zo dat als je uitgaat van hetzelfde begin SG en hetzelfde percentage aan suiker er weinig smaakverschil is.

Maar dat is niet de vraag van dit topic. Delirium heeft een tegenvallend begin SG gehaald en wil dat opkrikken met suiker.
Oscar reageert dat daardoor het bier dunner van smaak wordt. Dat is echter niet waar. Er komt ten opzichte van het wort dat Delirium heeft gebrouwen smaak bij in de vorm van meer alcohol(en), esters en andere vergistingsproducten.
Door de toegevoegde suiker wordt de smaak niet verarmd maar verrijkt. Het is zelfs zo dat je als je een gedeelte van de stort vervangt door suiker de hoeveelheid esters hoger is dan wanneer je een volmout bier brouwt.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 25-07-2019  14:13 uOm naast elkaar te proeven: een Ter Dolen tripel en een Westmalle tripel. De eerste volmout, de tweede met een flinke berg suiker in de stort.

Geef mij maar de Westmalle!  :)


Zoals ik schreef gaat het niet om bieren met een gelijk SG waarbij bij de ene een gedeelte van de moutstort is vervangen door suiker.

De vergelijk hoort te zijn twee volmout bieren met hetzelfde begin SG. Bij de ene voeg je extra suiker toe en bij de andere niet. Een dergelijke test is eenvoudig uit te voeren zoals ik schreef. Door het hogere SG heeft het bier met suiker veel meer smaak.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 25-07-2019  15:59 uGeef mij maar de Westmalle!  :)


Zoals ik schreef gaat het niet om bieren met een gelijk SG waarbij bij de ene een gedeelte van de moutstort is vervangen door suiker.

De vergelijk hoort te zijn twee volmout bieren met hetzelfde begin SG. Bij de ene voeg je extra suiker toe en bij de andere niet. Een dergelijke test is eenvoudig uit te voeren zoals ik schreef. Door het hogere SG heeft het bier met suiker veel meer smaak.

Dat zeg ik ook, maar ik wilde ook de nuance duidelijk maken. Je bier wordt met meer suiker wel esteriger, maar niet moutiger. Net wat je wilt dus.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 25-07-2019  16:31 uDat zeg ik ook, maar ik wilde ook de nuance duidelijk maken. Je bier wordt met meer suiker wel esteriger, maar niet moutiger. Net wat je wilt dus.

Het is inderdaad maar net wat je wilt. Maar het is niet zo dat suiker geen smaak geeft zoals vaak beweerd wordt. Dat klopt simpelweg niet. Een test, zoals door mij bedoeld, zal je daarvan overtuigen.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 25-07-2019  17:16 uEen test, zoals door mij bedoeld, zal je daarvan overtuigen.

 Ik was al overtuigd  :) maar leuk voor de TS om te proberen inderdaad.

Koen S

Vergelijk een Duvel met een Westmalle Tripel, beide alleen maar pilsmout en een grote hoeveelheid suiker. En toch niet te vergelijken, er zijn zoveel andere factoren in heel het brouw- en vergistingsproces.
Dit herleiden tot enkel suikertoevoeging is absurd.
Maar een test met/zonder extra suiker geeft zeker al een idee van de invloed van deze factor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.