Easybrew 30 PLUS - levering

Gestart door Brouwerij Mennekes, 23-07-2019 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sid

Zie dan eigenlijk geen nadelen t.o.v. de Easybrew, ga er dan denk ik toch ook maar voor om de Brewster te bestellen.

Santom

Ik zit sinds juni te wachten en ik ga ook voor de Brewster dit omdat hij qua functies erg overeen komt met de EasyBrew Plus en er kan 10 liter meer in waardoor je soms wat meer speelruimte kunt hebben.
Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met Brewster. Als ik de ervaringen op dit forum een beetje achterhaal dan heeft de Brewster sowieso al een groter display en de extra filterplaat zorgt ervoor dat je geen hopspider of hopkookzakjes nodig hebt.
De moutkoker kan op halve hoogte opgetild zodat het spoelen langzamer gaat en de onderkant van de mout blijft in het wort bij de halve stand.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Santom op 09-10-2019  10:53 uIk zit sinds juni te wachten en ik ga ook voor de Brewster dit omdat hij qua functies erg overeen komt met de EasyBrew Plus en er kan 10 liter meer in waardoor je soms wat meer speelruimte kunt hebben.
Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met Brewster. Als ik de ervaringen op dit forum een beetje achterhaal dan heeft de Brewster sowieso al een groter display en de extra filterplaat zorgt ervoor dat je geen hopspider of hopkookzakjes nodig hebt.
De moutkoker kan op halve hoogte opgetild zodat het spoelen langzamer gaat en de onderkant van de mout blijft in het wort bij de halve stand.

Volgens mij is het formaat gelijk aan de Easybrew-30 maar hebben ze de Easybrew 30 zo genoemd omdat je vaak niet meer dan 30 liter kunt brouwen. Qua hopspider of hopzakjes, ik blijf die nog wel even gebruiken omdat ik mijn hop er al uit wil halen alvorens het koelen. Of doe ik dat dan verkeerd?

Wildor

Het klopt wat je zegt. De Easybrew heeft een maximaal volume van 40 liter. Maar je kan er geen 40 liter bier mee brouwen (tenzij High Gravity)

De maten van de Easybrew 30:

1 cm = 0,96 liter

Maischkuip/Filterkuip
31,8 cm diameter
33,0 cm hoog
30,5 cm tot gaatjes

inhoud maischkuip = 26,2 liter
inhoud maischkuip tot gaatjes = 24,2 liter
inhoud maischkuip incl. ruimte tot bodem kookketel = 30,9 liter

Bodem filterkuip tot bodem kookketel = 7cm (6,7 liter)

Kookketel
35,0 cm diameter
42,0 cm hoog (rand)
35,0 cm hoog (max kookvolume)

inhoud kookketel maximaal = 40,4 liter
inhoud kookketel kookvolume = 33,6 liter


Als iemand met een Brewster Beacon zijn getalletjes kan posten, dan weten jullie wat het verschil is.

William

sjreggel

Weet iemand iets over de afmetingen van de Brewster vs de Easybrew. Ik ben niet al te groot behuisd en ben ook niet van plan grote batches te brouwen.
Nu pretendeert de Brewster 40 liter aan te kunnen waar de Easybrew max 30 aan kan, dus er moet een volumeverschil in deze ketels zijn.
Ik lees verder dat de Brewseter een minimale brouwgrootte van 12.5 liter heeft, weet iemand het minimale brouwvolume voor de Easybrew?
Dat de Brewster geen kraantje heeft weet ik niet of dit nu problematisch is, of juist handig dat je alles vanuit de pomp kunt doen, nu vraag ik me wel af als je je vergistingsvat moet vullen via de pomp of dat per se aan de zijkant moet, waarschijnlijk kun je wel wat richten of anders een slang aansluiten neem ik aan.
Dit wordt mijn eerste brouw set, dus ik wil wel zeker zijn van mijn keuzes  :biersmile:

Brouwerij Mennekes

Citaat van: sjreggel op 09-10-2019  19:45 uWeet iemand iets over de afmetingen van de Brewster vs de Easybrew. Ik ben niet al te groot behuisd en ben ook niet van plan grote batches te brouwen.
Nu pretendeert de Brewster 40 liter aan te kunnen waar de Easybrew max 30 aan kan, dus er moet een volumeverschil in deze ketels zijn.
Ik lees verder dat de Brewseter een minimale brouwgrootte van 12.5 liter heeft, weet iemand het minimale brouwvolume voor de Easybrew?
Dat de Brewster geen kraantje heeft weet ik niet of dit nu problematisch is, of juist handig dat je alles vanuit de pomp kunt doen, nu vraag ik me wel af als je je vergistingsvat moet vullen via de pomp of dat per se aan de zijkant moet, waarschijnlijk kun je wel wat richten of anders een slang aansluiten neem ik aan.
Dit wordt mijn eerste brouw set, dus ik wil wel zeker zijn van mijn keuzes  :biersmile:

Qua volume zijn de ketels gelijk aan elkaar. Ik heb net even de Easybrew opgemeten en dezelfde afmetingen als wat op de site van de Brewster staat. De Easybrew is als het ware ook een pan van 40 liter maar kun je eigenlijk niet meer dan 30 liter brouwen. Dus daar zit geen verschil.

Een minimum brouwgrootte van 12,5 is inderdaad wel gewenst. Maar je gaat waarschijnlijk ook nog een keer hevelen, misschien nog hevelen tijdens de nagisting en nog eens hevelen als je gaat bottelen. Dan verlies je al snel een paar litertjes. Maar ook hier geen verschil tussen beide ketels. Het rendement van de Brewster zal wel hoger zijn omdat je dus vanuit de pomp naar het vergistingsvat gaat hevelen. Er ligt een filter op de bodem en kun je dus tot aan de bodem alles hevelen. Daar waar je het kraantje zou gebruiken van de Easybrew dan haal je er niet alles uit.

Voor zover ik kan zien heeft de nieuwe Easybrew wel een stevigere filterplaat maar kun je met die van de Brewster ook prima overweg (zoek even op dit forum hoe je de plaat het beste kunt monteren). Het schuine display van de Easybrew is wel echt een stuk handiger, maar brouw je op een tafel of aanrecht dan kun je natuurlijk gewoon een stukje bukken en zie je alsnog alles op het scherm.

Gielus

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 09-10-2019  19:57 uDe Easybrew is als het ware ook een pan van 40 liter maar kun je eigenlijk niet meer dan 30 liter brouwen.


Laat je niet misleiden door het aantal liter wat zo´n ketel "aankan". Hoeveel bier je kunt brouwen heeft ook te maken met je stort en dus wat voor bier je aan het brouwen bent. Met andere woorden hoeveel kg mout kan er in de moutkorf? En hoeveel water kan er dan nog bij?

Voorbeeld:
Mijn easybrew 50 kan ongeveer 8 kg mout aan. Dan kan ik de moutkorf er nog in mijn eentje uit liften zonder dat ik bang hoef te zijn dat de bodemplaat eruit klapt. Daar kan ik ongeveer 18 liter Ris of quadrupel mee brouwen. 30 liter tripel of 35 liter pils. Ik zal nooit de 50 liter halen en 40 ook niet.

Dirtbag

Citaat van: Gielus op 09-10-2019  21:46 uLaat je niet misleiden door het aantal liter wat zo´n ketel "aankan". Hoeveel bier je kunt brouwen heeft ook te maken met je stort en dus wat voor bier je aan het brouwen bent. Met andere woorden hoeveel kg mout kan er in de moutkorf? En hoeveel water kan er dan nog bij?

Voorbeeld:
Mijn easybrew 50 kan ongeveer 8 kg mout aan. Dan kan ik de moutkorf er nog in mijn eentje uit liften zonder dat ik bang hoef te zijn dat de bodemplaat eruit klapt. Daar kan ik ongeveer 18 liter Ris of quadrupel mee brouwen. 30 liter tripel of 35 liter pils. Ik zal nooit de 50 liter halen en 40 ook niet.

8 kg mout? Ik heb ook een Easybrew 50 en heb er ook al een brouwsel uitgehaald met 12,7 kg mout en 27.5 liter maischwater.

8 kg is de max voor de Easybrew 30.

db

BLUB

Citaat van: Dirtbag op 09-10-2019  22:28 u8 kg is de max voor de Easybew 30.

db

9.45 kg  :brouwen:

  :degroeten:

BLUB

Gielus

Citaat van: Dirtbag op 09-10-2019  22:28 uIk heb ook een Easybrew 50 en heb er ook al een brouwsel uitgehaald met 12,7 kg mout en 27.5 liter maischwater.

Ah jij bent duidelijk wat meer ervaren met de Easybrews. Ik vond 8 kg al een behoorlijke klus. Qua rendement en roeren en uit de ketel tillen. Maar dat maakt niet uit. Ik wilde even de mensen die een nieuwe ketel willen kopen laten weten dat het type te brouwen bier dus erg belangrijk is als je een afweging maakt hoe groot je ketel moet gaan zijn.

Succes :degroeten:

hobbybob

Ik heb de 50, omdat ik met de 30 geen 20 ltr vol graan quadrupel 1090 kan brouwen vanwege de afmetingen.

Met de 50 gaat dat perfect.

flo

Iemand een idee, wanneer de Brewster Beacon geleverd wordt?

AlexK

Citaat van: flo op 12-10-2019  12:05 uIemand een idee, wanneer de Brewster Beacon geleverd wordt?

Ik kreeg vanmorgen een email dat ie verstuurd is.

Sid

Heb nog niets gehoord. Maar heb hem begin augustus besteld dus er zullen er wel een aantal voor me zijn[emoji16]

Ztefan

Citaat van: flo op 12-10-2019  12:05 uIemand een idee, wanneer de Brewster Beacon geleverd wordt?

Ze geven aan regelmatige zending binnen te krijgen en te verzenden op volgorde van bestelling van de Easybrew

Marco Aal

Hallo,

De Beacon is van een Deense brewshop, ik zie maar 3 verschillen en dat is de extra filterschijf op de
bodem en het volume-peilglas  en geen 9 maar 10 voor geprogrammeerde recepten hij lijkt gewoon op de Arsegan 30.
Hoe denken jullie erover overstappen of ze nog een maand de tijd gunnen ik wacht al sinds midden juni dusssss...

Gr Marco

Gossi

En geen kraantje . Dat hoeft niet door die extra filterschijf waardoor je het wort na koelen in het gistvat kan pompen. (hopelijk)

Marco Aal


jackodb

De filterschijf vind ik tegenvallen. Zelf heb ik hem los besteld en in mijn Brew Monk gebruikt. Het leek me handig om de pomp te gebruiken om het gistvat te vullen. Met het filter erboven.

Maar helaas is de schijf niet mooi vlak en sluit daarmee niet mooi af. Ofwel, er komt nog vanalles mee door de pomp.
Ik ben overgestapt op een filterhex op de kraan.

Ilfyrin

Citaat van: AlexK op 12-10-2019  13:03 uIk kreeg vanmorgen een email dat ie verstuurd is.

Wanneer had je hem besteld? Ik heb zelf nog niks gehoord, maar pas een maand geleden de easybrew besteld

Brouwerij de Gijsbrecht

Ik heb de Easybrew 30 op 5 juli besteld en vorige week dinsdag gekozen voor de Brewster Beacon. Tot op heden nog niets gehoord...

Braumarkt BV

@Brouwerij de Gijsbrecht Vandaag zijn alle mensen op de lijst t/m 27-07 verwerkt. Je kan dus je Beacon morgen of donderdag verwachten.

Groeten,
Sebastian

Braumarkt BV

Citaat van: Ztefan op 12-10-2019  15:44 uZe geven aan regelmatige zending binnen te krijgen en te verzenden op volgorde van bestelling van de Easybrew

Deze wordt waarschijnlijk morgen verwerkt en dan binnen 24 uur verzonden.

Brouwerij de Gijsbrecht

Citaat van: Braumarkt BV op 15-10-2019  16:21 u@Brouwerij de Gijsbrecht Vandaag zijn alle mensen op de lijst t/m 27-07 verwerkt. Je kan dus je Beacon morgen of donderdag verwachten.

Groeten,
Sebastian

Dank je wel voor de update.

groeten
marco

Brouwerij Mennekes

Vandaag is de mijne binnengekomen. Zit wel nog even in het zonnige zuiden dus nog eventjes wachten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.