Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer giststarter van magneetroerder af halen  (gelezen 781 keer)

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wanneer giststarter van magneetroerder af halen
« Gepost op: 22-07-2019 20:24 u »
Beste medebrouwers,

Ik heb nu voor de 3e keer een giststarter gemaakt van een pak Wyeast vloeibare gist en deze telkens 24 uur laten staan op een magneetroerder.
Na die 24 uur was de starter steeds koffie verkeerd van kleur en daarna in de koelkast gezet zodat de gist uit kon zakken naar de bodem zodat ik hem af kon gieten net voor het enten.

Op welk moment kun je zo'n starter nu eigenlijk het beste van de roerder halen? Terwijl deze nog wat schuim bovenop heeft of tot er geen schuim meer te zien is? Ik heb al verschillende filmpjes bekeken op YouTube maar het is me nog niet helemaal duidelijk wanneer de starter op zijn best is om in de koelkast te parkeren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten, Eric

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Wanneer giststarter van magneetroerder af halen
« Reactie #1 Gepost op: 22-07-2019 21:37 u »
Hij is op zijn best als er nog net wat vergistbare suiker over is. Dus je moet in het ideale geval niet doorgaan tot alle suiker op is want dan gaat de gist interen op zijn reserves. je kunt de giststarter wegen en dan stoppen als bv 75% van het vergistbare suikergewicht verdwenen is. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22-07-2019 22:27 u »
Als je ziet dat de kleur van de starter verandert in koffie met melk is dat het moment om de starter óf te gebruiken óf koud weg te zetten.

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 23-07-2019 06:44 u »
Hij is op zijn best als er nog net wat vergistbare suiker over is. Dus je moet in het ideale geval niet doorgaan tot alle suiker op is want dan gaat de gist interen op zijn reserves. je kunt de giststarter wegen en dan stoppen als bv 75% van het vergistbare suikergewicht verdwenen is.

En hoeveel moet dat dan in gewicht schelen op een starter van 2 liter om te weten dat 75% van de suiker op is?

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 23-07-2019 10:50 u »
Dat zul je even moeten uitrekenen. Een voorbeeld:

Stel, je maakt een starter van 2 liter met SG 1040 en je wilt er een gist in opkweken die gemiddeld 79% svg haalt (en dus normaliter tot SG 1008 doorvergist).

Je starter weegt dan in het begin (2x1040=) 2080 gram. Zou je de starter helemaal laten uitvergisten dan weegt die uiteindelijk (2x1008=) 2016 gram, een verschil van 64 gram.

Wil je stoppen als 75% van de suikers is opgebruikt, dan moet je na een gewichtsdaling van (64x75%=) 48 gram stoppen met roeren.

In dit voorbeeld dus: de erlenmeyer met alles erin wegen, en van de roerder halen als het geheel 48 gram lichter is geworden.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 23-07-2019 10:59 u »
Dit is de kleur (koffie met veel melk) van mijn starter als die klaar is voor gebruik.
De kleur van het wort is ook bepalend voor de kleur van de starter

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 23-07-2019 21:09 u »
Dat zul je even moeten uitrekenen. Een voorbeeld:

Stel, je maakt een starter van 2 liter met SG 1040 en je wilt er een gist in opkweken die gemiddeld 79% svg haalt (en dus normaliter tot SG 1008 doorvergist).

Je starter weegt dan in het begin (2x1040=) 2080 gram. Zou je de starter helemaal laten uitvergisten dan weegt die uiteindelijk (2x1008=) 2016 gram, een verschil van 64 gram.

Wil je stoppen als 75% van de suikers is opgebruikt, dan moet je na een gewichtsdaling van (64x75%=) 48 gram stoppen met roeren.

In dit voorbeeld dus: de erlenmeyer met alles erin wegen, en van de roerder halen als het geheel 48 gram lichter is geworden.

Dit is een mooi voorbeeld van het gebruik van de weegmethode. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat de hoeveelheid niet vergistbare suikers afhankelijk is van de gebruikte wort en met het feit dat de ene gist verder doorgist dan de andere. Met een afname van 65% van het gewicht zit je wat veiliger.

Tags: