Stevige laagalcoholische koffieporter

Gestart door BrouwMark, 22-07-2019 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Vandaag of morgen ga ik een fikse alcoholbom bottelen. Ik heb zojuist mijn voorraad nog eens nagekeken met in mijn achterhoofd een licht, maar ook zeer smaakvol bier ter compensatie als volgende brouwsel.

Op de site van de mad fermentationist kwam ik het idee tegen om een porter te brouwen met als hoofdingrediënt munichmout. Dat lijkt me een goed uitgangspunt voor een lichtalcoholisch, vol en gebrand bier. Mét koffie. Komt ie:

---

Methode BIAB:

begin SG 1031, eind SG 1008, ABV 3,1%
39 EBU, 48 EBC

24 liter, 60 min koken, eff 80%

75,4% munich licht 13 EBC
07,5% palemout 7 EBC
06,6% choco-b 900 EBC
06,6% black 1100 EBC
03,9% tarwemout 3 EBC

Maisch 24 l 60 min @ 67°C, 15 min @ 73°C, uitm. 78°C
Spoelen 5 l @ 78°C

27 g Target 9,5% FWH
14 g Target 9,5% koken 10 min

Gist fermentis s-04, vergisten op 19°C

5 shots espresso, toevoegen begin vergisting.

---

Lijkt jullie dit wat worden?

seed7

Het lijkt er op dat de oude Brown malt veel verder gekiemd werd dan nu, het was dus meer een geroosterde muenchner dan een geroosterde pale. Meer gebrande suikers dan gebrande zetmelen.

Recept, gewoon doen. Persoonlijk zou ik de tarwe door pale vervangen en misschien ipv pale destilleerdersmout nemen vanwege de enzymen.

Ik maak nog wel eens iets soortgelijks met pale, muenchnerII en pale chocolate. 20/60/20

ingo

BrouwMark

Citaat van: seed7 op 22-07-2019  18:30 uIk maak nog wel eens iets soortgelijks met pale, muenchnerII en pale chocolate. 20/60/20

Geen last van moeizame omzetting?

seed7

Citaat van: BrouwMark op 22-07-2019  22:22 uGeen last van moeizame omzetting?
MuenchnerII kan zich zelf net converteren, de Pale is voldoende om zichzelf en de chocolate te converteren. Een iets groter aandeel Pale kan natuurlijk altijd,

Ingo

BrouwMark

Is de hoeveelheid koffie goed zo? Hier heb ik geen ervaring mee.

lier

Citaat van: BrouwMark op 26-07-2019  14:26 uIs de hoeveelheid koffie goed zo? Hier heb ik geen ervaring mee.

Ik vind het veel, koffie voeg je snel teveel toe.
Beter een beetje jongbier aftappen en proefondervindelijk kijken hoeveel koffie erbij moet om het lekker(der) te maken.
Denk dat met met dit recept ook zonder espresso toe te voegen al koffie tonen hebt

Koen S

Hele koffiebonen toevoegen in de lagering in een hopzakje. Af en toe proeven. Wanneer je genoeg koffiesmaak hebt, het hopzakje eruit halen.

Jukkie

Koffie... lastig te doseren. Heb ooit een koffie stout gemaakt. 50 koffieboontjes tijdens de gisting toegevoegd (ca 25 L). Weet ff niet meer hoelang.
In ieder geval: Volgens keer ben ik zuiniger met de koffiebonen. Was erg lekker maar eerlijk gezegd, te.

BrouwMark

Ok, koffiebonen in een hopzakje vind ik wel een goed idee. Ontsmetten jullie die bonen nog op één of andere manier?

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 26-07-2019  20:11 uOk, koffiebonen in een hopzakje vind ik wel een goed idee. Ontsmetten jullie die bonen nog op één of andere manier?
Zelf nog niet toegepast maar ik hoor wel goeie reacties op deze werkwijze. Ontsmetten is zeker niet nodig, de koffiebonen zijn gebrand hè.

lier

Je kan ze even weken in de wodka

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 26-07-2019  20:17 uOntsmetten is zeker niet nodig, de koffiebonen zijn gebrand hè.

Geen idee of er na het branden nog iemand met z'n vieze vingers aan is geweest...

Jukkie

Ik heb ze er gewoon zo ingekieperd. Beven netjes op de bode  liggen.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 26-07-2019  20:20 uGeen idee of er na het branden nog iemand met z'n vieze vingers aan is geweest...
Heel het proces van branden en verpakken gebeurt automatisch. En ik veronderstel dat jij je handen af en toe wast. 😉

seed7

Koffiebonen en koffiebonen, er is heel veel verschil, welke boon en hoe gebrand. Ieder heeft zijn voorkeuren. Zwaar of licht gebrand, een vettige of droge boon, al dat soort zaken maken het lastig. Daar komt bij dat veel bonen relatief zwaar gebrand worden omdat de koffieautomaten niet zo goed met een vettige licht gebrande boon overweg kunnen.

Dus, wat moet je er mee? De makkelijkste weg is inderdaad kleine hoeveelheden jongbier en koffie (koud of warm geextraheerd) blenden en dan voor het afvullen bepalen wat je gaat doen. Zelf branden is weer een hele studie op zich. Vergeet het zuur niet dat koffie met zich mee kan brengen, in een straffe bak proef je het niet zo, maar in een "dun bier" des te meer. Het wordt minder mettertijd, maar je bier veranderd ook. Dit merk ik met name als ik koffie einde kook toevoeg.

Dan zijn er nog de andere methoden, waar geen boon aan te pas komt, b.v. een deel zwartemout of zelfs brown pas aan de kook toevoegen, maar hoeveel en wanneer. Of gebrande suikers, denk Buisman en dan niet alleen het schepje dat je bij de koffie doet, maar kijk eens naar de gehele range gebrande suikers die ze maken/aanbieden.

Een geheel andere methode is het inzetten van hout(extract) tijdens de gisting waarbij de gist stoffen uit het hout omzet in andere stoffen die een koffie achtige smaak geven. High-end en moeilijk te contoleren of het vergt heel veel ervaring.

Ten slotte, er zijn heel wat stoffen die een chocolade of koffie-achtige smaak geven, kijk b.v eens naar Carobmelasse. Solo doet het niet zo veel, maar in combinatie met crystal- en chocolade mout kan het je heel ver brengen,

Success ;)

EDIT: ik wil je hiermee niet van de wijs brengen, kies je weg, "high road" of "low road" en volg die,

Ingo

BrouwMark

Haha, dat is niet de eerste keer dat je me van de wijs probeert te brengen met een interessant verhaal, Ingo. Ik waardeer het ten zeerste.

Ik heb ook nog anchopepers liggen, mild en wat gerookt. Misschien gebruik ik die wel ipv koffie...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.