Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tripel minder zoet maken  (gelezen 2007 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tripel minder zoet maken
« Reactie #25 Gepost op: 21-07-2019 23:29 u »
Vanwaar dan minder beluchten in combinatie met meer gist?

Beluchten zorgt voor meer gist maar ook voor een hogere estervorming.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #26 Gepost op: 22-07-2019 00:42 u »
Beluchten zorgt voor meer gist maar ook voor een hogere estervorming.

Welke van de twee doet daar het hardst aan mee dan? Oftewel: krijg je meer estervorming door beluchten of door onder-enten? En heft meer gist/minder beluchten elkaar dan niet op?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 22-07-2019 07:30 u »
Beluchten zorgt               voor een hogere estervorming.
Heb je daar een verklaring voor of literatuurverwijzing? Ik had altijd begrepen dat beluchten juist voor een cleaner bier zorgt.

Offline de Machtige Wil

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 22-07-2019 09:34 u »
Wat is hoog?

De laatste keer zat ik op 81%. Begin SG 1072 eind 1014

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 22-07-2019 10:29 u »
81% is zeker hoog en zou geen verklaring kunnen zijn voor een zoet bier door restsuikers. Moet in dit geval dus een andere oorzaak hebben zoals esters of andere stoffen die de verhouding bitter/zoet richting zoet sturen. 

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #30 Gepost op: 22-07-2019 11:25 u »
Die 8 gram koriander op 15 liter bier zal ook zeker bijdragen aan de zoetbeleving. Door deze te vervangen door 4 gram bittere sinaasappelschil zal je ook een wat minder zoet smakende tripel krijgen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #31 Gepost op: 22-07-2019 11:46 u »
81% is zeker hoog en zou geen verklaring kunnen zijn voor een zoet bier door restsuikers. Moet in dit geval dus een andere oorzaak hebben zoals esters of andere stoffen die de verhouding bitter/zoet richting zoet sturen.
Dan is het nog de vraag, HOE kom je tot dit cijfer. Met een begin densiteit 1072 naar 1014 kom ik op een schijnbare vergistinggraad van 79,3%

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 22-07-2019 12:19 u »
Dan is het nog de vraag, HOE kom je tot dit cijfer. Met een begin densiteit 1072 naar 1014 kom ik op een schijnbare vergistinggraad van 79,3%
Er zit een klein verschil tussen of je het berekent op basis van SG of op basis van schijnbaar extract inderdaad. 1072=17.5 plato en 1014 = 3.6 plato. Dan is SVG = (17.5 - 3.6) / 17.5 = 79.4% en op basis van SG is het (72 - 14) / 72 = 81%. Feitelijk is de officiŽle definitie volgens de plato methode, maar de hobbybrouwers gebruiken bijna altijd de SG formule omdat die direct uit te rekenen is op basis van gemeten SG.

Offline de Machtige Wil

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 22-07-2019 12:27 u »
Er zit een klein verschil tussen of je het berekent op basis van SG of op basis van schijnbaar extract inderdaad. 1072=17.5 plato en 1014 = 3.6 plato. Dan is SVG = (17.5 - 3.6) / 17.5 = 79.4% en op basis van SG is het (72 - 14) / 72 = 81%. Feitelijk is de officiŽle definitie volgens de plato methode, maar de hobbybrouwers gebruiken bijna altijd de SG formule omdat die direct uit te rekenen is op basis van gemeten SG.

Ik gebruik inderdaad de tweede berekening.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 22-07-2019 14:16 u »
Ik gebruik inderdaad de tweede berekening.
Op zich prima. Voor lichte bieren (begin SG=1040) is het verschil tussen beide methoden ca 1% SVG en voor zware bieren kan dat verschil oplopen tot ca 2%. Zolang het maar duidelijk is welke methode je gebruikt is het prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 22-07-2019 21:17 u »
Welke van de twee doet daar het hardst aan mee dan? Oftewel: krijg je meer estervorming door beluchten of door onder-enten? En heft meer gist/minder beluchten elkaar dan niet op?

Door onder-enten krijg je meer estervorming. Dat wordt versterkt als je intensief belucht om op die manier meer gistcellen aan te laten maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 22-07-2019 21:36 u »
Heb je daar een verklaring voor of literatuurverwijzing? Ik had altijd begrepen dat beluchten juist voor een cleaner bier zorgt.

Flavor-Active Esters: Adding Fruitiness to Beer

Tags: