Tripel minder zoet maken

Gestart door de Machtige Wil, 21-07-2019 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

Op basis van dit recept https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2632.0.html heb ik nu tweemaal een lekkere tripel gebrouwen.
Ook vrienden, familie kennissen en collega's waren enthousiast over het bier. Enige commentaar was dat het wel iets minder zoet zou mogen. Hier kan ik mezelf goed in vinden.
Het bier is vol van smaak, redelijk fruitig van smaak en geur, heeft een fijn bittertje maar is wel erg zoet.

Hoe ga ik komen tot een minder zoete tripel.

Ik denk in elk geval op een lagere temperatuur vergisten. Wat nog meer? Andere gist? Meer spoelen?  :weetniet:

lier

Deel van de mout vervangen door suiker

Brouwert

Wat is je vergistingsgraad en welke gist heb je gebruikt (de S-04 zoals in het recept staat?)?

brouwerwaldonk

Er zijn gisten die ook maltotriose kunnen omzetten naar alcohol. Dus zal het uitzoeken worden welke dat zijn. Ook per 10L wort 100g mout vervangen door suiker en die volop laten meespelen, door die pas toe te voegen in het gistvat naar het einde van de gisting.

Martijn0172

Het is een volmout Tripel, dus begrijpelijk dat deze zoetig is. Je zou de gist eens kunnen vervangen voor een meer Belgische gist zoals Fermentis BE-256 of Mangrove Jack m-31. Deze gisten wat verder door. Je zou ook nog een gedeelte van de mout kunnen vervangen door 10-15% suiker.

seed7

Zoet balanceer je met bitter, een tripel mag best wat aan bitter hebben, ga eens aan de bovenkant zitten, richting 30 IBU. Een gist die dieper uitgist en suiker in de stort helpen ook. Een ander gist geeft een andere smaak, die veranderen zou niet mijn eerste keus zijn als het huidige bier je bevalt.

Ingo

hansHalberstadt

De zoete indruk kan ook komen door esters. Dus naast de gemeten SVG te meten en daar conclusie uittrekken over restsuikers en die SVG verhogen zou je ook kunnen kijken of je minder esters kunt maken bv door bij lagere temperatuur te vergisten. Kristalsuiker geeft ook meer esters. Dus nog maar de vraag of je daarmee de zoete indruk wegkrijgt. Restsuikers zijn ook suikers die minder zoet smaken, dus hebben minder invloed op de zoet beleving dan menigeen denkt.   

Koen S

Citaat van: seed7 op 21-07-2019  09:44 uZoet balanceer je met bitter, een tripel mag best wat aan bitter hebben, ga eens aan de bovenkant zitten, richting 30IBU. Een gist die dieper uitgist en suiker in de stort helpen ook. Een ander gist geeft een andere smaak, die veranderen zou niet mijn eerste keus zijn als het huidige bier je bevalt.

Ingo
Die bovenkant is eerder 40. Westmalle is 39 en echt niet te bitter.
Mik op een eind sg van 1010 door suiker toe te voegen. Dit kan je makkelijk berekenen met bv BrouwHulp.
De hogere IBU in combinatie met lager eind sg zal voor een betere balans zorgen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Martijn0172 op 21-07-2019  08:59 uHet is een volmout Tripel, dus begrijpelijk dat deze zoetig is.
Eigenlijk mag je met een volmoutbier niet hoger mikken dan 7 vol% en dat is dan nog geen tripel.
Alles boven 7 vol% moet komen van suiker. Dit met een aangepaste gist kan je gemakkelijk tot 1005 doorgisten.
Ik heb een gistsoort in mijn gistbank (Flanders Golden Ale) die vlotjes doorgaat tot 1002 en na een tijdje rijpen in de kelder, toch heel zacht is van smaak

Jacques

In dit topic staan veel goede suggesties voor het brouwen van een minder zoet bier.

Wat werkt is:
- minder caramout in de stort;
- bitterheid verhogen;
- suiker toevoegen;
- gist enten met een hogere vergistingsgraad;
- meer gist enten;
- beluchten wort beperken (in combinatie met meer gist)
- vergistingstemperatuur omlaag brengen.

Drents Hopbier

Citaat van: Koen S op 21-07-2019  11:28 uDie bovenkant is eerder 40. Westmalle is 39 en echt niet te bitter.

36 volgens https://www.bierista.nl/Westmalle-tripel

Hopbier

Koen S

Citaat van: Drents Hopbier op 21-07-2019  11:53 u36 volgens https://www.bierista.nl/Westmalle-tripel

Hopbier
39 gemeten in het lab van de KU Leuven, zie het boek van Kevin Verstrepen, 'Belgisch bier getest en geproefd'.

Drents Hopbier

Citaat van: Koen S op 21-07-2019  12:02 u39 gemeten in het lab van de KU Leuven, zie het boek van Kevin Verstrepen, 'Belgisch bier getest en geproefd'.

Uit jaar: 2011?

Hopbier

Koen S

Citaat van: Drents Hopbier op 21-07-2019  12:19 uUit jaar: 2011?

Hopbier
2018.
Westmalle Tripel is trouwens al decennia 39 IBU.

de Machtige Wil

Dank voor de vele reacties. Hier kan ik wel wat mee. Kan iemand uitleggen waarom het vervangen van een deel mout voor suiker een minder zoet bier oplevert?

Citaat van: Brouwert op 21-07-2019  07:27 uWat is je vergistingsgraad en welke gist heb je gebruikt (de S-04 zoals in het recept staat?)?

Ik gebruik inderdaad de S-04 uit het recept. De laatste brouw kwam ik op een vergistingsgraad van 81%.

Er zijn dus heel wat manieren om te proberen. Voor een volgende brouw zal ik eens beginnen met toevoegen van suiker om te zien wat dat doet.

Groet,

Wilrik

Koen S

Kristalsuiker vergist 100%, de suikers uit gemoute en ongemoute granen slechts gedeeltelijk. Daardoor haal je een hogere vergistingsgraad en een lager eind sg als je suiker toevoegt.

lier

Mout kan niet volledig omgezet worden in vergistbare suikers er zijn altijd ook onvergistbare suikers en dat ervaar je als zoet. Suiker is 100% vergist het wordt dus volledig omgezet en zal dus geen zoete smaak achterlaten.

de Machtige Wil

Ah duidelijk. Het kwartje is gevallen  :biersmile:

Jacques

Citaat van: lier op 21-07-2019  13:13 uMout kan niet volledig omgezet worden in vergistbare suikers er zijn altijd ook onvergistbare suikers en dat ervaar je als zoet. Suiker is 100% vergist het wordt dus volledig omgezet en zal dus geen zoete smaak achterlaten.

Overigens hebben onvergistbare suikers een vrij lage zoetkracht. Vergistbare suikers zoals fructose en glucose smaken veel zoeter.



BrouwMark

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  11:51 u- meer gist enten;
- beluchten wort beperken (in combinatie met meer gist)
- vergistingstemperatuur omlaag brengen.

Deze 3 omdat ze de hoeveelheid esters verminderen?

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  13:29 uOverigens hebben onvergistbare suikers een vrij lage zoetkracht. Vergistbare suikers zoals fructose en glucose smaken veel zoeter.

Aangezien ik al een vrij hoge vergistingsgraad heb moet ik het dan misschien toch niet proberen met meer suiker. Misschien is op een lagere temperatuur vergisten niet zo gek. De laatste keer heb ik 20 graden aangehouden tijdens de vergisting, volgende keer eens een graadje lager.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 21-07-2019  13:37 uDeze 3 omdat ze de hoeveelheid esters verminderen?

Ja. Veel esters zorgen voor een zoete beleving.
Daarnaast geeft meer gist ook een droger bier.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 21-07-2019  13:41 uAangezien ik al een vrij hoge vergistingsgraad heb moet ik het dan misschien toch niet proberen met meer suiker. Misschien is op een lagere temperatuur vergisten niet zo gek. De laatste keer heb ik 20 graden aangehouden tijdens de vergisting, volgende keer eens een graadje lager.

Wat is hoog?

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 21-07-2019  13:41 uAangezien ik al een vrij hoge vergistingsgraad heb moet ik het dan misschien toch niet proberen met meer suiker. Misschien is op een lagere temperatuur vergisten niet zo gek. De laatste keer heb ik 20 graden aangehouden tijdens de vergisting, volgende keer eens een graadje lager.

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2019  10:11 uDe zoete indruk kan ook komen door esters. Dus naast de gemeten SVG te meten en daar conclusie uittrekken over restsuikers en die SVG verhogen zou je ook kunnen kijken of je minder esters kunt maken bv door bij lagere temperatuur te vergisten. Kristalsuiker geeft ook meer esters. Dus nog maar de vraag of je daarmee de zoete indruk wegkrijgt. Restsuikers zijn ook suikers die minder zoet smaken, dus hebben minder invloed op de zoet beleving dan menigeen denkt.   

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 21-07-2019  20:29 uDaarnaast geeft meer gist ook een droger bier.

Vanwaar dan minder beluchten in combinatie met meer gist?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.