Session IPA

Gestart door tdp, 23-04-2022 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Zonet op de terugweg vanuit Rotterdam maar bedacht dat ik een Session IPA ging brouwen vanavond! Onderstaand is vrij naar Dead Pony Club van Brewdog.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS024
Naam receptNo rest for the Wicked
Brouwdatum23-04-2022
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume32,0 l
Begin SG1,038 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
2,60 mlFosforzuur
14,58 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l106 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgMild Ale MaltWarminster12 EBC97,5 %
0,13 kgCrystal DarkSimpsons Malt265 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.45 min.5,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%60 min.5,4 IBU
5,0 gIdaho7 BLpellets13,4%60 min.6,2 IBU
10,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%30 min.8,3 IBU
10,0 gIdaho7 BLpellets13,4%30 min.9,5 IBU
75,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%koudhop0,0 IBU
75,0 gIdaho7 BLpellets13,4%koudhop0,0 IBU
75,0 gAzacca (BL)pellets13,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gVerdant IPA ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,008 SG
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C


WJW

Haha, lekker zo als spontane ingeving. Hoe lang doe je over een brouwavond dan?

tdp

Heb een wat kleiner brouwsel gedaan, ik denk dat ik net voor 00:00 helemaal klaar ben! Ben rond 18:45 begonnen, zat ook nog ff tegen met schroten. Heb wel het geluk dat ik een eigen brouwruimte heb, en alles klaar heb staan, scheelt aardig in de tijd!

drik79

Cage the Elephant? Veel plezier met brouwen!

tdp

Citaat van: drik79 op 23-04-2022  22:33 uCage the Elephant? Veel plezier met brouwen!

Nee, maar thx voor de tip, lekkere plaat!

Nee, ik appte met @Etn82 dat ik vanavond ging brouwen, en hij zei; Vanavond nog? No rest for the Wicked!!

Vond het wel een gave naam, haha!

30.5 liter in het gistvat, SG 1.039

Hopfenfox

Ziet er smakelijk uit. Leuke, mij onbekende mouten. Is die 45 minuten maischen genoeg voor een volledige zetmeelomzetting?

tdp

Ik heb achteraf 45 min op 65 graden en 15 min op 72 graden gedaan. Rendement iets hoger dan verwacht, 83,5%.

Mild Ale mout heb ik ook niet eerder echt mee gebrouwen, leek me wel geschikt voor dit type bier, laat iets meer een zoetje achter. De Crystal Dark heb ik ooit gekocht om bijv. een Scottish Ale mee te brouwen. Sowieso heeft Simpsons mooie mouten vind ik!

Hopfenfox

Wordt vast een heerlijke IPA!

tdp

Gisteren gebotteld, ruim 3,5 krat. Had wellicht beter gebruik moeten maken van de CCT en het kunnen aflaten van gist en trub. Had de koudhop namelijk zo de CCT in gedaan. Wat een zooi levert dat op, zeg!

Koudhop overigens wat aangepast, heb aangebroken verpakkingen opgemaakt, waardoor het wat minder grammen zijn (totaal 120 gram).

Biertje1985

hoi tdp, hoe is ie geworden? Ben benieuwd naar de mouten. Wil na paar jaa stilstand de hobby maar weer eens oppakken en een Session IPA recept leek mij een mooie start. :nut:

Hopfenfox

Ben ook wel benieuwd of die Azacca hop nog een beetje aanwezig is in al dat Idaho en Simcoe geweld. Azacca heeft een nogal delicaat aroma dat al snel ondersneeuwt. Heb er nog 100 gram van liggen en denk aan een 100% Azacca IPA/APA of een 50-50 combo met Mosaic.

tdp

Het is echt een prima IPA geworden! De Simcoe knalt er inderdaad wel uit, maar er zit wel een gelaagdheid in die mij bevalt.

Qua moutstort zou ik alleen de volgende keer wel een lichtere Crystal gebruiken, of een lager percentage. Niet dat het storend is, maar het drukt tegen de frisse hopsmaken aan.

Hopfenfox

Ik had juist een kenmerkende Idaho smaak verwacht, dacht dat die zou overheersen. Welke aroma en smaak kenmerken zou je deze IPA meegeven? Leuk om eens mee te experimenteren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.