Zelf gebrouwen ipa

Gestart door Pauls Pils, 29-08-2019 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pauls Pils

Hoi, ik heb zelf een ipa gebrouwen met het starterspakket van Braumarkt.  Nu is het bier echter heel erg bitter geworden. Waar heb ik waarschijnlijk iets niet goed gedaan?

Brouwert

Hoi Paul,

Kun je wat meer details delen?
Wat waren je volumes? Heb je het recept gevolgd (zo ja, wat ws het recept)? Heb je metingenverricht?

DeAik

Ik had hetzelfde (mijn eerste keer 'brouwen') met de American IPA van Braumarkt. Ik had de dryhops er zo bijgegooid (zoals stond in de beschrijving) en nergens verder gefilterd. Dat verklaarde bij mij denk ik de heftige bitterheid. Al gaat de bitterheid wel snel omlaag, na twee a drie weken was het een prima IPA.

joenedu

Een IPA mag natuurlijk erg bitter zijn... en hoppig. Dryhoppen (of koudhoppen) zorgt niet voor veel bitterheid, des te meer voor aroma.

Ik ben wel benieuwd naar de werkwijze en hoe je brouwdag er uit zag, misschien dat je teveel hop te lang hebt gekookt? Zonder iets meer info wordt het lastig gissen vrees ik.

Guppie

Citaat van: DeAik op 29-08-2019  13:59 uIk had hetzelfde (mijn eerste keer 'brouwen') met de American IPA van Braumarkt. Ik had de dryhops er zo bijgegooid (zoals stond in de beschrijving) en nergens verder gefilterd. Dat verklaarde bij mij denk ik de heftige bitterheid. Al gaat de bitterheid wel snel omlaag, na twee a drie weken was het een prima IPA.

Had je de dryhops al in de kook gegooid? Of later bij de vergisting, want als je het eerste hebt gedaan dan snap ik dat het iets wat te bitter is geworden ;-)

DeAik

Citaat van: Guppie op 29-08-2019  15:33 uHad je de dryhops al in de kook gegooid? Of later bij de vergisting, want als je het eerste hebt gedaan dan snap ik dat het iets wat te bitter is geworden ;-)

Vergisting uiteraard. Na 5 dagen. En daarna direct vanuit dat vat gebotteld.

Overigens heb ik er wel van geleerd 😁... Brouw nu met mout, filters, zakjes, rvs gistvat en glazen gist flessen etc etc

Van foutjes leert men, zeggen ze.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.