Bokbier met decoctie

Gestart door tdp, 19-07-2019 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Allen,

Ben van plan om volgende week bockbier te brouwen. De Imperial L17 Harvest staat reeds op de roerder (opkweek uit een eigen flesje Landbier), het recept (zie onderstaand) krijgt ook vorm. Ik wil dit echter brouwen volgens de decoctie methode, gewoon omdat het kan, en ik dit sowieso een keer in mijn brouwcarrière wil hebben toegepast.

Wat ik begrijp uit de verschillende literatuur, is dat je iedere keer 1/3 'dikmaisch' pakt, deze verwarmt naar 100 graden, daar bijv 15 tot 30 minuten op houdt, dit toevoegt aan de maisch om zo de volgende stap te bereiken. Dit herhaal je om zo de verschillende stappen te doorlopen. Is het dergelijk simpel, of moet ik met de deelmaisch ook nog bijv. een 63 graden stap toepassen?

Hierbij in ieder geval het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept1.Bökkers
Brouwdatum27-7-2019
BierstijlBockbier
Volume23,1 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Mosher)42 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
13,88 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l215 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,25 kgBio Münchner IWeyermann15 EBC55,6 %
2,00 kgSwaen Munich LightThe Swaen15 EBC34,2 %
0,50 kgGreenSwaen Bio Gold ClassicThe Swaen120 EBC8,5 %
0,10 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC1,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen35,0 °C2 min.45 min.3,4 l/kg
Eiwitrust50,0 °C2 min.60 min.3,4 l/kg
Beta-amylaserust65,0 °C2 min.15 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust69,0 °C2 min.15 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gPerlebellen7,2%75 min.21,5 IBU
30,0 gSpalt Selectbellen4,9%15 min.6,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,0 l + 2,0 l getrapte starterHarvest ()ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting10,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,5%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


seed7

Je trekt 2x een 'dikmaisch' en de 3e, laatste maal een dunne, het uitmaischen.
Het kan handig zijn om in je kookketel in te maischen en dan voor je naar de kook gaat het dunne deel naar je maischketel over te hevelen.

Als je op deze manier een driestapsmaisch doet kom je vanzelf door alle  temperaturen voor gebruikelijke rusten. De hele grap van de methode is dat je eigenlijk geen thermometer nodig hebt en maar een kleine (vroeger zeer dure) kookketel als je ook nog verschillend sterke brouwsels uit een maisch haalt.

Ingo

hansHalberstadt

Vroeger ook wel gedaan. door het opwarmen en even koken krijg je een veel hoger rendement en meer smaak, maar het is wel een geklieder. Teruggooien gaat veel spetteren. Wat ik deed was een dikke buis eerst volzuigen met beslag, dan goed dichthouden en dan hevelen. Dan spettert het niet. dat ging redelijk goed. Op een gegeven moment eigenlijk een aantal keren gewoon gemaischt en daarna de methode een beetje vergeten. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed was. Leverde prima bieren op.

seed7

Wat aardig werkt voor de dikmaisch is een grote geperforeerde pollepel of een klein vergiet.
Als je het vaak wil doen dan is de truc vrijwel continue en stevig roeren, je 'slaat' daarbij de microscopische luchtbelletjes uit het kaf waardoor na een korte rust het bostel direct naar de bodem zakt. Met een stevige kraan 1-2" aan je maischketel tap je dan zo het dikke deel af. Filteren en spoelen vraagt dan wel wat meer beheersing omdat je filterbed eerder compacteert.

Ingo

tdp

Dank heren, kan hier mee uit de voeten. En v.w.b. het kliederen, even dweilen en schoonmaken en klaar. Het is een hobby he ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.