Hoeveelheid suiker voor hergisting op 19 L cornelius keg

Gestart door hobbyman, 19-07-2019 01:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbyman

De titel zegt het al. Op het forum al een tijdje gezocht en men geeft aan niet veel hoger te gaan dan 4 gram per liter ivm gevaar voor overcarbonisatie.

Ik wil een weizen brouwen en na hoofdgisting dmv CO2 het bier naar een tweetal cornelius vaatjes over drukken voor nog wat na-gisting en hergisting. Toen ik weizen hergistte in flessen gebruikte ik 8 gram suiker per liter. Voor cornelius vaatjes gebruikt men hooguit de helft. Waarom is dat? Als mijn bier volledig is uitgegist, is 4 gram dan nog steeds de max? Uiteraard kan ik altijd nog carboniseren met een CO2 fles mocht het te weinig zijn.

 

hansHalberstadt

Ik gebruik voor mijn fusten gewoon 7 of 8 gram er liter. Maar dat kan alleen als je een goed tap systeem hebt. In mijn geval een standaard tapkraan met 3 meter remleiding van nylon 4 mm inwendig en fust koelen tot 6-7 graden. tapdruk 1 BAR.
 

hobbyman

Hans, ik kan mijn fust inderdaad koelen tot zo'n 6 graden en de tapdruk op 1 bar zetten. Ik maak gebruik van een tapkraan met compensator. Dit werkt prima tot nu toe.

Als ik nu 8 gram suiker/liter in mijn fust doe, dan kom ik uit op een 3.1 vol CO2 volgens BrouwHulp. Dit delen door 0.51, dan heb ik 6 gram CO2/liter   
Dan heb ik een reken tabel waar ik dit invoer en ik zet deze weg op 22 graden, dan zou de verzadigings druk volgens de tabel uitkomen op 2.88 bar. Klopt dat? Ik wil na hergisten natuurlijk gaan koelen, en dan zou de druk bij 5 graden uitmoeten komen op 1.25 bar. De tapdruk zal daar dan ook op moeten worden ingesteld denk ik?

hansHalberstadt

Citaat van: hobbyman op 19-07-2019  09:41 uHans, ik kan mijn fust inderdaad koelen tot zo'n 6 graden en de tapdruk op 1 bar zetten. Ik maak gebruik van een tapkraan met compensator. Dit werkt prima tot nu toe.

Als ik nu 8 gram suiker/liter in mijn fust doe, dan kom ik uit op een 3.1 vol CO2 volgens BrouwHulp. Dit delen door 0.51, dan heb ik 6 gram CO2/liter   
Dan heb ik een reken tabel waar ik dit invoer en ik zet deze weg op 22 graden, dan zou de verzadigings druk volgens de tabel uitkomen op 2.88 bar. Klopt dat? Ik wil na hergisten natuurlijk gaan koelen, en dan zou de druk bij 5 graden uitmoeten komen op 1.25 bar. De tapdruk zal daar dan ook op moeten worden ingesteld denk ik?

Met 8 gram suiker krijg je 4 gram koolzuur en als je dan nagisting doet bij 20 graden dan zit er al 1.6 gram koolzuur opgelost, dus samen dan inderdaad ca 6 gram/liter (5.6).  bij 22 graden kom ik dan op 2.5 BAR (Bierpro) en als je dan terugkoelt naar 5 graden zit je op  1.0 BAR. Wat ik doe is de tapdruk erop zetten op het moment dat ik ga tappen (kraan van de cilinder even open en dan weer dicht) dan tappen. tijdens het tappen zakt de druk dan iets evt na het tappen op 0.8 zetten door weer even de kraan open. dan heb je bij het tappen iets meer dan de verzadigingsdruk waardoor je net wat minder schuim tapt, maar omdat je die druk er niet continue opzet lost er niet meer koolzuur op. 

SanderH

Als je je bier met CO2 naar een fust over zet, waarom dan nog nagisten in fust met suiker en niet gewoon geforceerd carboniseren?

hansHalberstadt

Citaat van: SanderH op 20-07-2019  07:13 uAls je je bier met CO2 naar een fust over zet, waarom dan nog nagisten in fust met suiker en niet gewoon geforceerd carboniseren?
Ik bottel vaak een brouwsel in fustjes en flesjes. Dan is 1 stap om bottelsuiker toe te voegen wel zo simpel.
Carboniseren kost ook behoorlijk wat koolzuur en extra handelingen. en het voordeel van bottelsuiker is dat het snel alle zuurstof verbruikt, dus minder kans op oxidatie omdat je tijdens het bottelen niet kunt voorkomen dat er extra zuurstof oplost in je bier. met bottelsuiker is die zuurstof na een paar uur verbruikt.

hobbyman

Citaat van: SanderH op 20-07-2019  07:13 uAls je je bier met CO2 naar een fust over zet, waarom dan nog nagisten in fust met suiker en niet gewoon geforceerd carboniseren?

Als de hoofdgisting met een dag of 4 is afgelopen, dan kan het proces van na-gisting en hergisting op kamer temperatuur in het fust doorgaan. Terwijl dit bezig is kan ik het gistvat weer vullen met een nieuw brouwsel. Anders moet ik wachten tot het volledig is uitgegist (twee weken), en daarna (geforceerd) carboniseren. 
Als ik dit zonder suiker moet doen, dan moet ik warm carboniseren met CO2, het bier is immers nog niet uitgegist dus zal warm moeten staan nog. Ik weet niet of warm geforceerd carboniseren nadelen heeft behalve dat het koolzuur kost, maar het leek me wel makkelijk zo.
Alle tips zijn welkom

hobbyman

Kan ik de suiker gewoon los in het fust gooien, of moet ik dit per se met kokend water verdunnen?

Jacques

Citaat van: hobbyman op 02-08-2019  21:46 uKan ik de suiker gewoon los in het fust gooien, of moet ik dit per se met kokend water verdunnen?

Heb je wel eens een schep droge suikerkristallen in een glas cola gestrooid?

hobbyman

Suiker in cola gooien wordt een zooitje. Misschien komt dit omdat er koolzuurdruk op zit?
Het bier is nog niet gecarboniseerd ten tijde van de suikergift. Men gooit ook suikerklontjes in de flesjes tijdens het bottelen begrijp ik.

Jacques

Bier dat je gaat bottelen bevat altijd koolzuur. Door er losse suiker aan toe te voegen komt er koolzuur vrij.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 03-08-2019  00:05 uBier dat je gaat bottelen bevat altijd koolzuur. Door er losse suiker aan toe te voegen komt er koolzuur vrij.
Citaat van: Jacques op 02-08-2019  22:17 uHeb je wel eens een schep droge suikerkristallen in een glas cola gestrooid?
Overschuimen gaat het niet doen hoor, er zijn zoveel hobbybrouwers die suikerklontje of losse suiker gebruiken bij het bottelen, en die flesjes schuimen ook niet over.
Op de gilde bij ons werd vroeger als er nog niet geforceerd werd gecarboniseerd ook gewoon 3 g/l suiker rechtstreeks in het biervat gedaan en dat allemaal zonder schuim problemen :weetniet:

BrouwMout.nl

Citaat van: Jacques op 02-08-2019  22:17 uHeb je wel eens een schap droge suikerkristallen in een glas cola gestrooid?

Ik heb wel eens een kilo suiker droog in mijn gistvat gegooid.  Dat doen we maar niet meer...  :o

Jacques

Citaat van: Serge VL op 03-08-2019  08:19 uOverschuimen gaat het niet doen hoor, er zijn zoveel hobbybrouwers die suikerklontje of losse suiker gebruiken bij het bottelen, en die flesjes schuimen ook niet over.
Op de gilde bij ons werd vroeger als er nog niet geforceerd werd gecarboniseerd ook gewoon 3 g/l suiker rechtstreeks in het biervat gedaan en dat allemaal zonder schuim problemen :weetniet:

Bijzonder.
In het verleden heb ik losse suiker gebruikt bij het bottelen. Dat gaf snel overschuimers. De schuimvorming is overigens minder als je eerst de suiker in het flesje doet en daarna het bier in de fles laat stromen. Dat doe ik wel eens bij bottelen van het bier van uitgevoerde testjes. Er is dan altijd veel schuimvorming.
Door het bier eerst op te lossen heb je veel minder last van schuimproblemen.

hobbyman

Goed. De suiker los in het vaatje gestort, en het bier er op, rechtstreeks vanuit de CCT. Geen schuim en geen werk aan gehad verder. Na een halve dag is de druk in het vaatje al 1 bar opgelopen.


hans_nwk

Citaat van: Jacques op 03-08-2019  11:49 uBijzonder.
In het verleden heb ik losse suiker gebruikt bij het bottelen. Dat gaf snel overschuimers. De schuimvorming is overigens minder als je eerst de suiker in het flesje doet en daarna het bier in de fles laat stromen. Dat doe ik wel eens bij bottelen van het bier van uitgevoerde testjes. Er is dan altijd veel schuimvorming.
Door het bier eerst op te lossen heb je veel minder last van schuimproblemen.

Mijn bier is normaal gesproken op kamertemperatuur bij het bottelen, na een cold crash bevat het meer koolzuur, kan het zijn dat dat de reden is dat jij wel schuim hebt?

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 06-08-2019  07:58 uMijn bier is normaal gesproken op kamertemperatuur bij het bottelen, na een cold crash bevat het meer koolzuur, kan het zijn dat dat de reden is dat jij wel schuim hebt?

Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn. Hoe lager de temperatuur des te meer koolzuur in het bier oplost.

Als je de suiker oplost heb je nooit schuimproblemen vandaar dat ik dit adviseer.

Delirium

Ik ga aanstaande dinsdag voor het eerst mijn bier afvullen in mijn nieuw aangeschafte soda keg. Ik wil de hergisting doen door toevoeging van 4 Gr/l suiker en wegzetten bij 22 graden. Ik heb wat gelezen over geforceerd carboniseren, maar wilde het eerst op deze manier proberen.

Voor het afvullen van het bier laat ik koolzuur in de keg om de zuurstof te verdrijven en doe dit ook na het afvullen.

Nu is mijn vraag: als ik de keg weg zet, moet ik deze dan onder een bepaalde druk weg zetten? Of wordt er voldoende CO2 druk opgebouwd door de hergisting? Na één of twee weken wil ik er van gaan drinken en zet ik de keg een paar dagen koud. Ik begrijp dat de koolzuur druk bij lagere temperaturen afneemt omdat het bier dan meer koolzuur kan vasthouden. Wanneer moet ik koolzuur vanuit de gasfles toevoegen? Als ik het koud zet? Of pas bij het tappen van het bier?

Ik heb overigens een tapkraan (met compensator) die je direct op de keg aansluit. Hoe zijn de ervaringen daar mee?

Dund

Ik doe het als volgt:


Fust vullen met CO2
Bier erin en 4 gram suiker per liter
Fust dicht en paar keer ontluchten terwijl je CO2 erop zet.
Weekje wachten
Aansluiten op je tap en 3 bar erop
Geen schuim in de leiding en heerlijk tap bier bij 1 bar is het bij mij niet te tappen.

hansHalberstadt

Citaat van: Dund op 22-08-2019  21:20 uIk doe het als volgt:

Bij welke temperatuur en druk van je fust doe je het carboniseren? Dat bepaalt namelijk de hoeveelheid opgeloste koolzuur. En wat is de temperatuur van je fust tijdens het tappen? Als je onder de 3 BAR tapdruk niet kunt tappen bij een droogkoeler dan zou mijn conclusie zijn dat je teveel C02 in je bier hebt of een verkeerd gedimensioneerde combinatie van remleiding en tapkraan. Voor een leidingkoeler (fust op kamertemperatuur) kom je inderdaad rond de 3 BAR tapdruk. 2 verschillende systemen dus met compleet verschillende instellingen. Dus moet je alle gegevens vermelden om er iets zinnigs mee te kunnen.

Delirium

Citaat van: Dund op 22-08-2019  21:20 uAansluiten op je tap en 3 bar erop

Als je hem gaat aansluiten na de hergisting, moet die dan eerst helemaal ontlucht worden? Dus alle druk er af, dan aansluiten op die drie bar.. Je weet anders niet hoeveel de druk in het vat is toch? Die zou meer dan drie bar kunnen zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.