Koelvloeistof in zelfbouw CCT koeler

Gestart door Martijn0172, 16-07-2019 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Mijn 65 L SS brewtech koelde ik tot op heden nog arbeidsintensief dmv bevroren petflessen in een koelbox vol met water. Kreeg de temperatuur met moeite op 8 ºC. Ik heb nu een klein vriezertje met daarin een bak met water. Ik heb even geëxperimenteerd en het krijgt het tot ongeveer 9 graden Celsius. Dan is er een soort omslagpunt dat de het niet meer lukt om verder te koelen omdat de vriezer het vermogen ontbreekt. Wat werkt is dan de pomp een uur of twee stop te zetten en daarna weer aan, probleem is dat dan de slangen bevriezen en het water bevriest en dat ik weer eerst minimaal de slangen moet gaan ontdooien. Alhoewel het een gesloten systeem is vind ik het gebruik van giftige antivries te riskant. Is Propyleen Glycol de enige optie of zijn er nog meer smaken? Zout is ook een optie maar dan moet ik 10-20% zout gaan toevoegen begrijp ik om het vriespunt meer dan 6 graden onder 0 te krijgen

seed7

Glycerine/glycerol moet ook werken en is voedselveilig. Of een industrieel product ZITREC FC,

ingo

Oscar

Propyleen glycol is een prima optie... 30% oplossing kan tot -15°C   ^-^ :brouwen:  een zoutoplossing gaat corroderen... :(

Guppie

Citaat van: Oscar op 16-07-2019  23:13 uPropyleen glycol is een prima optie... 30% oplossing kan tot -15°C   ^-^ :brouwen:  een zoutoplossing gaat corroderen.... :(
Zou inderdaad geen zout doen RVS is roestvaststaal en niet roestvrij.
Ik zit zelf in de zeevaart en het RVS aan dek houdt het lang goed maar coroderen doet het.

hansHalberstadt

Wat dacht je van alcohol en water. Afhankelijk van de concentratie kun je zo tot -20 graden of nog lager. Een flesje bio-ethanol van de Action verdunnen (of wodka als je voedselveilig wilt zijn of gedestilleerd mislukt bier). Verder is het koelvermogen van je vriezer vooral bepaald door de warmte-overdracht van het contactoppervlak met de wanden en de warmtegeleiding. Dus een metalen bak of metalen plaat op de wand met RVS buizen erop gelast zal veel beter werken. Of een 2e hands bierkoeler.
   

Martijn0172

Goed dat ik het dus vraag want ik had het gisteren bijna met zout geprobeerd  :groots:

Het is me uiteindelijk gelukt om tot 4 graden te koelen, duurt wel meer dan 24u. Ik weet dat dit niet de meest effectieve manier van koelen is, de vriezer koelt vanaf de bodem en de achterkant en de curver bak ligt slecht enkele millimeters van de grond af. Het water op de bodem bevriest ook. Ik denk dat het met antivries zonder tussenpauzen en vloeistof onder het vriespunt bij start zonder pauze zal kunnen.

Ik heb ook een camping koelkast met compressor, deze is instelbaar tussen -10 en +15c, dit is als het ware een bak dus zal waarschijnlijk helemaal effectief zijn. Ik ga toch maar eens op zoek naar Propyleen Glycol, dit lijkt na wat op internet zoeken toch de goedkoopste - niet giftige - oplossing te zijn. Probeer het eerst met deze vriezer en anders toch maar eens de campingkoelkast

tdp

Gebruik jij de FTss van SS Brewtech? Of heb je een DIY oplossing gevonden voor het koelen en verwarmen? Ik heb zelf laatst een Gamcko koeler gekregen van iemand, welke ik voor dit doel wil gebruiken. Zit te twijfelen of ik een pompje in de bak met water/glycol leg, of dat ik een gesloten systeem maak door de koelspiraal van de CCT te koppelen aan de spiraal in de koeler, en daar ook een 'gesloten' systeem van te maken.

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 17-07-2019  11:37 uIk ga toch maar eens op zoek naar Propyleen Glycol, dit lijkt na wat op internet zoeken toch de goedkoopste - niet giftige - oplossing te zijn.

https://www.huchem.nl/search/Propyleen+Glycol/ Ik gebruik wel de gekleurde versie.

@tdp ik koel met een gamko een goed geisoleerde 300l tank tot 2°C, het water is dan 0°C, nog zonder antivries. Er zit een roerder in de gamko en ik gebruik een € 30.- verwarmingspomp voor de circulatie. Op den duur vriest het koelwater wel dicht, geen thermostaat.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  13:03 u@tdp ik koel met een gamko een goed geisoleerde 300l tank tot 2°C, het water is dan 0°C, nog zonder antivries. Er zit een roerder in de gamko en ik gebruik een E30.- verwarmingspomp voor de circulatie. Op den duur vriest het koelwater wel dicht, geen thermostaat.

Ingo

Kom graag een keer buurten om te zien hoe dat in z'n werk gaat!

seed7


Martijn0172

Citaat van: tdp op 17-07-2019  11:52 uGebruik jij de FTss van SS Brewtech? Of heb je een DIY oplossing gevonden voor het koelen en verwarmen?

Ik brouw  in een schuur, in de winter dus koud. Bij navraag bij SSbrewtech zou ftss niet voldoen voor bovengisters in de winter. Ik verwarm met 4 x 25w klevende warmte matjes aangestuurd door een inkbird. Met een slaapzak er overheen gaat het prima. Als pompje gebruik ik een solar  (dompel) pompje van aliexpress

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.