Hoe evolueer je van beginner tot professional?

Gestart door Eliah, 16-07-2019 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eliah

Mijn grootste droom is om ooit mijn eigen bier op de markt te brengen. Ik weet dat dit een gigantische berg is die je hiervoor moet beklimmen en dat het bloed, zweet en tranen kost. Mijn bedoeling is niet om hier rijk mee te komen maar om iets in mijn leven te bereiken waar ik trots op kan zijn.

De grootste vraag waar ik mee zit: hoe begin je hieraan? Ikzelf ben op dit moment leerkracht en heb redelijk wat vrije tijd om mij bezig te houden met mijn hobby's. Deze tijd steek ik dus maar al te graag in het brouwen van bier.

Bij welke regels moet je leven om van je dromen niet je (financiële) ondergang te maken? Hoe evolueer je in brouwapparatuur? Waar haal je de financiële steun van?

Alle tips zijn welkom!  :proost:

Niels B.

Hi Eliah,

Kijk vooral hoe andere brouwers het hebben aangepakt. Er zijn zó veel wegen die naar Rome leiden!

Guppie

Ik weet niet hoe lang je al brouwt, maar kijk eerst eens of je het na 10x brouwen nog steeds leuk vind.
Probeer een recept te ontwikkelen waarvan je merkt dat de mensen steeds vaker een biertje bij je komen drinken ;-)

joenedu

Ik begrijp de vraag heel goed. Ik heb nu bijna 50 keer gebrouwen en vind het nog steeds prachtig, een heleboel mensen vinden de bieren ook heerlijk (ook onbekenden trouwens). Het zou gaaf zijn om dit eens echt te kunnen verkopen. Op zich zijn er al connecties (met de plaatselijke slijters, kroeg, etc) die graag lokaal gebrouwen bier verkopen.
Maar zoals hierboven al staat, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Huurbrouwen, crowdfunding, ga zo maar door. Het is wel een boel gedoe om je bier commercieel op de markt te zetten, ik heb contact met een andere hobbybrouwer die ook een commercieel bier heeft neergezet en naar eigen zeggen kan hij er een boek over schrijven. Ik heb hem aangemoedigd dat ook te doen!  ;D

Eliah

Citaat van: Niels B. op 16-07-2019  10:07 uHi Eliah,

Kijk vooral hoe andere brouwers het hebben aangepakt. Er zijn zó veel wegen die naar Rome leiden!

Dat doe ik zeker!

Citaat van: Guppie op 16-07-2019  10:16 uIk weet niet hoe lang je al brouwt, maar kijk eerst eens of je het na 10x brouwen nog steeds leuk vind.
Probeer een recept te ontwikkelen waarvan je merkt dat de mensen steeds vaker een biertje bij je komen drinken ;-)

Ik heb nu 3 keer gebrouwen en ik vind het fantastisch! Jammer genoeg woon ik wel nog bij mijn ouders waardoor het dikwijls wat moeilijker is om een plekje te vinden om al het materiaal op te slaan. Binnenkort zou ik wel graag een eigen huis aankopen, zijn er dingen waarop ik moet letten? Zoals de grootte van de brouwplaats, de voorzieningen, ...

Citaat van: joenedu op 16-07-2019  10:21 uIk begrijp de vraag heel goed. Ik heb nu bijna 50 keer gebrouwen en vind het nog steeds prachtig, een heleboel mensen vinden de bieren ook heerlijk (ook onbekenden trouwens). Het zou gaaf zijn om dit eens echt te kunnen verkopen. Op zich zijn er al connecties (met de plaatselijke slijters, kroeg, etc) die graag lokaal gebrouwen bier verkopen.
Maar zoals hierboven al staat, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Huurbrouwen, crowdfunding, ga zo maar door. Het is wel een boel gedoe om je bier commercieel op de markt te zetten, ik heb contact met een andere hobbybrouwer die ook een commercieel bier heeft neergezet en naar eigen zeggen kan hij er een boek over schrijven. Ik heb hem aangemoedigd dat ook te doen!  ;D

Welke materiaal gebruik jij nu?

joenedu

Citaat van: Eliah op 16-07-2019  11:47 uWelke materiaal gebruik jij nu?

Ik heb een Bulldog Brewer 25 elektrische ketel, met een aantal gistvaten van 31 liter, een gecontroleerde vergistingskast... naast natuurlijk de noodzakelijke materialen (refractometer, hydrometer, hopzakjes, thermometers, spoelwaterpan, schoonmaakspullen, ontsmettingsspullen en ga zo maar door). Ik brouw ongeveer 20 tot 25 liter per keer en gezien de snelheid waarmee mijn vrienden en familie het weg drinken is dat wat te weinig.

DeAik

Een kennis van mij besteed de grote batches uit aan een huurbrouwerij. Het voordeel is dat de accijns etc direct geregeld is. Hij verkoopt het alleen via zijn site en via mond-tot-mond reclame en maakt batches van 500 tot 1000 liter.
Zo zou ik ook starten. Eerst thuis een recept perfectioneren en laten beoordelen. Dan via een huurbrouwerij een (kleine) batch en van daaruit verder. Vooral met belasting en vergunningen heb je dan minder van doen. Alleen de btw op wat je verkoopt natuurlijk. (dus wel een kvk inschrijving en btw nummer regelen)


BrouwMark

Als je een commerciële brouwerij aan huis wilt beginnen moet je, naast de benodigde (lokale) vergunningen, ook rekening houden met het feit dat je een accijnsgoederenplaats (AGP) moet kunnen realiseren. Heel kort gezegd betekent dat dat je brouwerij en opslag vanaf de openbare weg bereikbaar moeten zijn voor de douane (en dus niet achter/in een woonhuis).

Lees jezelf vooral goed in over de regeltjes...

middelaersch

En vergeet ook niet een stukje marktonderzoek te doen.

- De laatste paar jaar schieten de kleine professionele bierbrouwerijen als paddestoelen uit de grond. Hoe lang gaat dat nog goed, wanneer is de markt 'verzadigd'?
- welke soorten bier is veel of juist weinig vraag naar?
- en er is vast nog meer te onderzoeken op dit gebied.
- vanaf welke batchgrootte kun je een voor een acceptabele prijs produceren?

EBC

Schrijf een goede motivatie en meld je aan bij VAKlab. Misschien word je geselecteerd ...

Zie: https://www.vaklab.be/kalender/tips-van-de-meester-microbrouwer/

CeesM

Ik zie allemaal antwoorden waar de TS helemaal niets aan heeft. Als inwoner van België heeft hij niets met de Nederlandse wet te maken. ;)

lier

Ik zou klein beginnen kijk eens of de kroeg om de hoek of de voetbal kantine je bieren verkoop waardig vind.
Als hij of zij ja zegt, ligt daar je begin

EBC

Citaat van: CeesM op 16-07-2019  17:23 uIk zie allemaal antwoorden waar de TS helemaal niets aan heeft. Als inwoner van België heeft hij niets met de Nederlandse wet te maken. ;)

Zoals?

CeesM

Citaat van: EBC op 16-07-2019  19:03 uZoals?

Dit. ;)
Citaat van: BrouwMark op 16-07-2019  11:58 uAls je een commerciële brouwerij aan huis wilt beginnen moet je, naast de benodigde (lokale) vergunningen, ook rekening houden met het feit dat je een accijnsgoederenplaats (AGP) moet kunnen realiseren. Heel kort gezegd betekent dat dat je brouwerij en opslag vanaf de openbare weg bereikbaar moeten zijn voor de douane (en dus niet achter/in een woonhuis).

Lees jezelf vooral goed in over de regeltjes...


hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 16-07-2019  19:21 uDit. ;)
Maar er staat ook 'je' in het kopje van het topic en niet 'ik' dus handig als zowel Nederlanders als Belgen weten waar ze allemaal rekening meer moeten houden lijkt mij.

BrouwMark

Het Belgische vlaggetje was inderdaad aan mijn aandacht ontsnapt... :)

Oscar

Evolueren tot een professional is wel wat anders dan je eigen bier op de markt brengen..

Je eigen bier op de markt brengen is simpel een recept naar een brouwerij mailen en daarna een x aantal pallets in je opslag zetten en verkopen (wel jezelf als ondernemer registreren)...

Maar ik heb vele huurbrouwers gezien die verre van het niveau professioneel zijn... en zelfs in de ladder van hobbybrouwer nog vrijwel onderaan staan... 'commerciële brouwers' die na het inmaischen al niet meer weten waar ze zijn in het proces en de focus zijn verloren... :-[  Om professioneel te worden, dien je wel met een installatie van 500 - 1000 liter over weg te kunnen en weten wat de do's dont's  zijn....

Dus wat wil je nu eigenlijk  :weetniet: ::) ::) ::)


Jacques

Er is een tag dat over hobbybrouwers gaat die commercieel zijn gaan brouwen.
Zie commercieel brouwen


De laatste jaren zijn er ongekend veel hobbybrouwers die de stap naar het commercieel brouwen hebben gemaakt. Dat is Nederland maar ook in België. Daarmee is de concurrentie stevig toegenomen. De hele grote groei wordt weer minder. Alleen de goede brouwers zullen overleven.

De Chinese fabrikanten van brouwapparatuur hebben in Nederland goede zaken gedaan. Zo links en rechts is er overcapaciteit die beschikbaar is voor huurbrouwers. De Belgische term daarvoor is bierfirma...
Het is een goede springplank voor een eigen brouwerij. Het brouwen van bier is namelijk één kant van de medaille. De andere kant is de verkoop. Als je dat niet voor mekaar hebt dan houdt het snel op... Dat geldt overigens ook als je bier van mindere kwaliteit is. Een eigen brouwerij is veel meer dan een leuke hobby hebben.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2019  19:29 uMaar er staat ook 'je' in het kopje van het topic en niet 'ik' dus handig als zowel Nederlanders als Belgen weten waar ze allemaal rekening meer moeten houden lijkt mij.
Het is in de geest van:"Ik wil dit doen! Hoe moet je dat doen? ;)

EBC

Citaat van: CeesM op 16-07-2019  19:21 uDit. ;)

Hmm, in Belgie moet je ook een entrepot creëren. Dat is nagenoeg dezelfde constructie.   ;)

Maar goed, er is een hoop administratie te regelen vooraf. Als je een brouwerij wilt en je eigen bier gaat maken.
Als je huurbrouwer wil worden, dan ben je geen brouwerij, je maakt immers geen alcohol, en dan is het veel simpeler.

VAKlab ... ?

Oscar

Citaat van: EBC op 16-07-2019  12:33 uSchrijf een goede motivatie en meld je aan bij VAKlab. Misschien word je geselecteerd ...

Zie: https://www.vaklab.be/kalender/tips-van-de-meester-microbrouwer/

 ;D  Preken voor eigen parochie?  ;D ;D ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 16-07-2019  22:37 u;D  Preken voor eigen parochie?  ;D ;D ;D

Tuurlijk!

seed7

Om te beginnen, brouwen tot je er bij neer valt. Hoewel het geheel tegen de trend is, met minder dan 200 brouwsels onder de riem, 40-50 per jaar zou ik er niet aan beginnen.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  09:23 uOm te beginnen, brouwen tot je er bij neer valt. Hoewel het geheel tegen de trend is, met minder dan 200 brouwsels onder de riem, 40-50 per jaar zou ik er niet aan beginnen.

Ingo

Zorg inderdaad dat je onbewust bekwaam wordt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.