Hoe evolueer je van beginner tot professional?

Gestart door Eliah, 16-07-2019 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 17-07-2019  23:56 umaar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.
Ik zie in dit topic wel een hele hoop (off topic) ballast, maar waar het denk ik om gaat is advies uit de praktijk van mensen die echt professioneel brouwen over waar je zoal tegenaan loopt en hoe je dat oplost wat anders is dan het hobbybrouwen. Ik zou dan denken aan:
-reinigen en desinfecteren hoe doe je dat op grotere schaal?
-gisten wat voor soort koeling heb je dan nodig?
-hop doe je dat anders dan thuisbrouwers, bv pellets ipv bloemen?
-koelen hoe scheidt je de eiwitten van het wort? gaat dat anders dan op hobbybrouwschaal?
-gisten?
bottelen hoe reinig/desinfecteer je je flesjes of koop je flesjes wat is verder van belang bij het bottelen op grotere schaal?
-verkoop  hoe zorg je voor voldoende afzet?
etc.
 

Oscar

Citaat van: EBC op 17-07-2019  19:05 uJe hebt elke keer een dagje naast de ketels gestaan.  :weetniet:

Nope! Zelf mouten schroten, zelf de zakken openen, zelf inmaischen, zelf hop afwegen, zelf tank reinigen, zelf gist enten... the works  :brouwen:  Niemand anders dan ik brouwt mijn bier !!!  :brouwen: :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 18-07-2019  00:07 uNope! Zelf mouten schroten, zelf de zakken openen, zelf inmaischen, zelf hop afwegen, zelf tank reinigen, zelf gist enten... the works  :brouwen:  Niemand anders dan ik brouwt mijn bier !!!  :brouwen: :brouwen:
Maar dan weet je dus al hoe je een grote installatie moet bedienen. Vraag is vooral wat je moet doen voordat je zover bent. Vandaar dat ik zei: meebrouwen met professionals.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 18-07-2019  00:11 uMaar dan weet je dus al hoe je een grote installatie moet bedienen.

Klopt.. en als je je als huurbrouwer pro actief opstelt is dat prima mogelijk (bij sommige brouwerijen... ;) )

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 18-07-2019  00:11 uVandaar dat ik zei: meebrouwen met professionals.

En daar zit echt niet elke brouwerij op te wachten, want dat 'kost' veel tijd... ;) Tenzij de persoon in kwestie op die dag een klant is... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 18-07-2019  00:13 uKlopt... en als je je als huurbrouwer pro actief opstelt is dat prima mogelijk (bij sommige brouwerijen... ;) )
Dat is dan misschien nog handiger dan bij een brouwerij in dienst gaan. (Als je daar al de kans voor krijgt). En ook voor huurbrouwerijen een kans om meer omzet te draaien als de afnemer het niet alleen doet om bier te krijgen, maar ook kennis en ervaring op te doen.   

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 18-07-2019  00:15 uEn daar zit echt niet elke brouwerij op te wachten, want dat 'kost' veel tijd... ;) Tenzij de persoon in kwestie op die dag een klant is... :brouwen:
Ja het mes moet wel aan 2 kanten blijven snijden natuurlijk. Maar met dat uitgangspunt is er wel wat mogelijk lijkt mij.

DeAik

Citaat van: EBC op 17-07-2019  23:56 uIk ben geen huurbrouwer, nooit geweest en zal het nooit zijn.

Ik weet wel wat brouwen is, en vandaar mijn opmerking over opschalen. Een hobbybrouwsel is niet hetzelfde als een professioneel brouwsel  ;)

Hobbybrouwers leven in een droomwereld. En dat is prima, maar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.

Goed hoor dat je nog nooit bij een huurbrouwerij hebt gebrouwen maar wel weet te vertellen dat het allemaal niets is. Heb zo'n vermoeden dat het op het forum in tekst allemaal anders overkomt dan bedoeld is, anders zou ik zeggen drink ff een pintje en kijk eens wat vrolijker.

Wat mij betreft (zoals Oscar al aangeeft) is een goede huurbrouwerij een prachtige manier om ooit te gaan kijken of je (semi) professioneel zou willen. En kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf alle apparatuur te kopen en plaatsen en dan is dit toch een mooie manier om JOUW bier in een lokale bar of bierwinkel re zien. Legaal.

Maar zoals eerder gezegd, ieder zijn mening. Niet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Misschien is dat wel een goede tip: als je professioneel wilt, win dan advies in bij andere professionele brouwerijen.

Oscar

Citaat van: DeAik op 18-07-2019  00:29 uNiet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Ook zij zijn als huurbrouwer begonnen... :brouwen: :biersmile:  ;)

tdp

Citaat van: DeAik op 18-07-2019  00:29 uGoed hoor dat je nog nooit bij een huurbrouwerij hebt gebrouwen maar wel weet te vertellen dat het allemaal niets is. Heb zo'n vermoeden dat het op het forum in tekst allemaal anders overkomt dan bedoeld is, anders zou ik zeggen drink ff een pintje en kijk eens wat vrolijker.

EBC probeert gewoon een eerlijk beeld te schetsen, vanuit de praktijk, en daar is volgens mij niet veel mis mee.

"Hoe meer ik weet, des te meer ik besef dat ik niets weet"

pincopallino

Je kunt 100 % geïnformeerd worden en theoretisch het brouwproces kennen maar zonder ervaring...Tja het blijft een moeilijk opgave denk ik...

EBC

Citaat van: DeAik op 18-07-2019  00:29 uGoed hoor dat je nog nooit bij een huurbrouwerij hebt gebrouwen maar wel weet te vertellen dat het allemaal niets is. Heb zo'n vermoeden dat het op het forum in tekst allemaal anders overkomt dan bedoeld is, anders zou ik zeggen drink ff een pintje en kijk eens wat vrolijker.

Wat mij betreft (zoals Oscar al aangeeft) is een goede huurbrouwerij een prachtige manier om ooit te gaan kijken of je (semi) professioneel zou willen. En kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf alle apparatuur te kopen en plaatsen en dan is dit toch een mooie manier om JOUW bier in een lokale bar of bierwinkel re zien. Legaal.

Maar zoals eerder gezegd, ieder zijn mening. Niet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Misschien is dat wel een goede tip: als je professioneel wilt, win dan advies in bij andere professionele brouwerijen.

Volgens mij heb ik prima advies gegeven aan de vraagsteller. VAKlab. Een door Vlaanderen georganiseerde training voor beginnende brouwers. Een training op locatie bij 3 professionele brouwerijen. Praten met de brouwer. Vragen stellen en leren. Deze drie brouwerijen zijn alle drie verschillend. Jessenhofke is bierfirma, Ter Dolen is grote microbrouwerij, Perron is klein, handmatig en voorziet enkel de lokale horeca.



EBC

Citaat van: Oscar op 18-07-2019  00:07 uNope! Zelf mouten schroten, zelf de zakken openen, zelf inmaischen, zelf hop afwegen, zelf tank reinigen, zelf gist enten... the works  :brouwen:  Niemand anders dan ik brouwt mijn bier !!!  :brouwen: :brouwen:

Dan heb je enkel wort gemaakt, maar alle rest van wat een brouwerij doet niet gedaan  ;D  :brouwen:

Jacques

Citaat van: EBC op 18-07-2019  21:37 uDan heb je enkel wort gemaakt, maar alle rest van wat een brouwerij doet niet gedaan  ;D  :brouwen:

Oscar vergeet te vertellen dat hij professioneel werkzaam was bij de brouwerij waar hij zijn huurbrouwsels liet brouwen...
Dit is iets wat meer voorkomt: thuis kleine brouwsels hobbymatig brouwen, werkzaam zijn in een professionele brouwerij en ook nog huurbrouwer zijn al dan niet bij de brouwerij waar men werkzaam is.

Oscar heeft nu zijn eigen brouwerij, maar voor hij zo ver was zijn er wel de nodige jaren overheen gegaan en heeft hij gewerkt bij meerdere brouwerijen.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-07-2019  22:36 uOscar vergeet te vertellen dat hij professioneel werkzaam was bij de brouwerij waar hij zijn huurbrouwsels liet brouwen...
Dit is iets wat meer voorkomt: thuis kleine brouwsels hobbymatig brouwen, werkzaam zijn in een professionele brouwerij en ook nog huurbrouwer zijn al dan niet bij de brouwerij waar men werkzaam is.

Oscar heeft nu zijn eigen brouwerij, maar voor hij zo ver was zijn er wel de nodige jaren overheen gegaan en heeft hij gewerkt bij meerdere brouwerijen.

Oscar is dan ook niet de gemiddelde 'huurbrouwer'.

Feit blijft dat brouwen en bier op de markt zetten iets anders is dan een dagje wort maken.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-07-2019  23:16 uOscar is dan ook niet de gemiddelde 'huurbrouwer'.

Feit blijft dat brouwen en bier op de markt zetten iets anders is dan een dagje wort maken.

Helemaal mee eens. Er zijn heel wat hobbybrouwers die zich inschrijven in de Kamer van Koophandel als brouwerij maar hun mooie voornemens niet echt van de grond krijgen.

Een hobby is echt wat anders dan een professie.

Johan_vL

Tot zover, is het advies van Ingo de 1e stap naar mijn idee. Eerst heel veel zelf brouwen. Het advies om met potten en pannen te brouwen en niet met een automaat is trouwens ook een hele goede, je kunt dan ook makkelijk opschalen, door grotere potten en pannen te gebruiken. Dan leer je veel meer wat de effecten zijn van tijd en warmte.
Eerst ervaren hobbybrouwer worden is toch wel basis lijkt me.

 :brouwen:

hans_nwk

Citaat van: Johan_vL op 19-07-2019  07:48 uEerst ervaren hobbybrouwer worden is toch wel basis lijkt me.

 :brouwen:
Ik krijg vaak het idee dat marketing en ondernemerschap de basis zijn en het bier niet per se heel bijzonder hoeft te zijn...

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 19-07-2019  09:06 uIk krijg vaak het idee dat marketing en ondernemerschap de basis zijn en het bier niet per se heel bijzonder hoeft te zijn...

Dat is een kant die zeker niet onderschat moet worden. Je kunt wel een goed bier brouwen maar je moet het ook verkopen.

Als je bier niet goed genoeg is zal het niet lukken met de verkoop. De kwaliteit onder controle hebben is dan ook de eerste prioriteit. Zoals al meer aangegeven in dit topic is het brouwen van een kleine hoeveelheid van 20 liter wat anders dan 500 of 1000 liter per keer. Het is weliswaar niet wezenlijk anders maar je hebt wel te maken met andere manieren van verwarmen, koelen en pompen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.