Hoe evolueer je van beginner tot professional?

Gestart door Eliah, 16-07-2019 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Als je zelf wil gaan brouwen zeker, als je huurbrouwer wil worden heb je vooral een goed recept (online te vinden) en goede verkoopvaardigheden nodig ;)

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  09:23 uOm te beginnen, brouwen tot je er bij neer valt. Hoewel het geheel tegen de trend is, met minder dan 200 brouwsels onder de riem, 40-50 per jaar zou ik er niet aan beginnen.

Ingo

Officieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer volgens de Belgische wet. Of in elk geval kan ik me bijna geen scenario voorstellen waarin je een productie van 20+ liter in de week hebt en dit op kan gebruiken op een manier die volgens de wet als hobbymatig geldt.
Maar misschien was bedoeld als een overdrijving? Gewoon heel veel :).

Mijn advies om in elk veld to professional te worden is om heel veel te lezen. Beter om keuzes te maken op basis van kennis dan maar wat aan te kloten en dan het wiel opnieuw uit te moeten vinden. Dat kost tijd en geld. Klinkt nogal als een open deur, en toch doen maar weinig mensen dit  :nut:.

seed7

Citaat van: Haagse Wouter op 17-07-2019  13:39 uOfficieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer.

De enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag en je het niet mag verkopen. Belgie weet ik niet. In Duitsland mag je ook zoveel brouwen als je wilt maar ga je boven een jaarproductie van 200l accijns betalen.

10 l  per brouwsel is voldoende om vrijwel alle ellende tegen te komen die je ook in het groot tegen komt, afgezien van pompen en cippen. Wel gewoon met pannetjes brouwen en niet met een automaat. Met een paar pannen kun je alles "simuleren" 2-, 3-, 4- ketel installaties etc.

Verder heeft pro brouwen maar heel weinig te maken met wat wij op het aanrecht doen, het brouwhuis is het minst 'interessante' deel, afvullen en de logistiek zijn het belangrijkste.

Lezen, ja, ik doe bijna niet anders en niet alleen over brouwen, maar ook over mouten, microbiologie, zuurkool, kaas, cider, sake, wijn maken en noem maar op. "Kritische massa" opbouwen (Lees Ollie B Bommel, de Bovenbazen of luister ;) ).

Ingo

DeAik

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  14:01 uDe enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag...

Waar in de wet staat dat dan? Hoe kan je dan ruilen? Naar een proeferij? Iets weggeven aan familie of vrienden? Meedoen aan een brouw wedstrijd?

Lijkt me iets overdreven dat het bier je huis niet uit zou mogen. Je mag het alleen niet verkopen.

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  14:01 uDe enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag en je het niet mag verkopen. Belgie weet ik niet.

Er zijn nog wel meer beperkingen. Je mag het niet gebruiken voor bedrijfsdoeleinden b.v., of dat nou in je huis is of niet.
Dus stel je nodigt een zakenpartner uit b.v., of geeft het weg (b.v. omdat je wil gaan beginnen als brouwerij), dat is allemaal commercieel.

België is iets strenger (of specifieker), of ze het naleven weet ik niet.

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  14:07 uWaar in de wet staat dat dan? Hoe kan je dan ruilen? Naar een proeferij? Iets weggeven aan familie of vrienden? Meedoen aan een brouw wedstrijd?

Lijkt me iets overdreven dat het bier je huis niet uit zou mogen. Je mag het alleen niet verkopen.

Dit staat er inderdaad heel specifiek in. Het staat gewoon in de accijnswet.
Op geproduceerde alcohol zit accijns. Vervolgens zijn er ontheffingen hierop. Oftewel alleen als je binnen die specifieke ontheffing valt, dan mag het.
Het is dus niet zo dat er een wet is dit zegt "Je mag hobbybrouwen".

In dit geval is er dus een ontheffing voor het vervaardigen van licht alcoholische dranken, mits deze thuis genuttigd worden ;).

Maar goed we gaan volledig oftopic, het punt van Ingo was natuurlijk je moet gewoon heel erg veel brouwen.

seed7

Alleen voor eigen gebruik, gezinsleden en gasten, dat impliceert thuis. Anders ben je accijnsplichtig.

Ingo

DeAik

Citaat van: seed7 op 17-07-2019  14:16 uAlleen voor eigen gebruik, gezinsleden en gasten, dat impliceert thuis. Anders ben je accijnsplichtig.

Ingo

Kan de Brand brouwwedstrijd (en alle andere) wel opdoeken.
Gezinsleden hoeven overigens niet thuis te wonen.



EBC

Citaat van: Haagse Wouter op 17-07-2019  13:39 uOfficieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer volgens de Belgische wet.

Waar heb je dat vandaan?
Belgie stelt helemaal geen beperking aan volume.

Wil je meer weten over de Belgische wetgeving? Lees deze infobrochure van de Belgische Douane maar eens. Hoofdstuk 3 is voor de hobbybrouwer.
https://financien.belgium.be/sites/default/files/Customs/NL/Brochures/2018-08-21-Brochure_Accijnzen_Bier%20Brouwen.pdf

Haagse Wouter

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  14:20 uKan de Brand brouwwedstrijd (en alle andere) wel opdoeken.
Gezinsleden hoeven overigens niet thuis te wonen.

Wet op de accijns
Afdeling 3. Ontheffing algemene verbodsbepalingen:
Artikel 7,
De ontheffing als bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel c, van de wet vindt uitsluitend toepassing indien de thuis vervaardigde accijnsgoederen worden verbruikt door de vervaardiger, zijn huisgenoten of zijn gasten.

Citaat van: EBC op 17-07-2019  14:26 uWaar heb je dat vandaan?
Belgie stelt helemaal geen beperking aan volume.

Wil je meer weten over de Belgische wetgeving? Lees deze infobrochure van de Belgische Douane maar eens. Hoofdstuk 3 is voor de hobbybrouwer.
https://financien.belgium.be/sites/default/files/Customs/NL/Brochures/2018-08-21-Brochure_Accijnzen_Bier%20Brouwen.pdf

Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar met een b.v. een volume van 20L per week is het vrijwel onmogelijk om je te houden aan de wetten die daar staan.
3.6. WAT MAG EEN HOBBYBROUWER NIET?
• Zijn brouwactiviteiten ontwikkelen als zelfstandige ondernemer met een BTW-nummer.
• Op regelmatige basis degustaties organiseren, zelfs gratis, onder het voorwendsel dat de deelnemers ervan de "gasten" zijn
van de producent.
• Deelnemen aan wedstrijden of proeverijen (proefbrouwerijen).
• Een brouwinstallatie verplaatsen naar een ander adres dan dit bepaald in de bezitsaangifte 108.

Vooral die 2e natuurlijk ;). Hoe drink je in godsnaam 1000L zelfgebrouwen bier op jaarbasis op een manier die niet regelmatig en georganiseerd is? Zelfs als het je vrienden zijn.

Overigens, maakt mij dat soort wetgeving weinig uit. Ben blij dat ze over algemeen niet zo moeilijk doen over het grijze gebied. Ik denk dat we bijna allemaal wel bier meenemen naar anderen e.d.

seed7

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  14:20 uKan de Brand brouwwedstrijd (en alle andere) wel opdoeken.
Gezinsleden hoeven overigens niet thuis te wonen.

't is wel Nederland.... zolang er geen handel gedreven wordt wordt de wet niet naar de letter opgevolgd. Handel is belastingontduiking.

Daarnaast kun je gewoon ontheffing voor een dergelijk evenement aanvragen,

Ingo

EBC

Citaat van: Haagse Wouter op 17-07-2019  14:27 uVooral die 2e natuurlijk ;). Hoe drink je in godsnaam 1000L zelfgebrouwen bier op jaarbasis op een manier die niet regelmatig en georganiseerd is? Zelfs als het je vrienden zijn.

Je hoeft het niet op te drinken. Grote voorraadtank aanleggen en jaren laten rijpen. Uitrijden over het gazon. Wat je wilt.
Nog steeds mag je zoveel brouwen als je wil.   ;)

Haagse Wouter

Citaat van: EBC op 17-07-2019  14:35 uJe hoeft het niet op te drinken. Grote voorraadtank aanleggen en jaren laten rijpen. Uitrijden over het gazon. Wat je wilt.
Nog steeds mag je zoveel brouwen als je wil.   ;)

Haha maar dat is wederom een uitzondering ;). Het meest realistische gebruik is normale consumptie door groep mensen die groter is dan de bewoners + onregelmatige gasten. Uiteraard weet je niet wat iemand specifiek doet, maar het lijkt me redelijk dat je uitgaat van normaal gebruik wanneer je iets bespreekt. Je kunt ook echt een alcoholist zijn, dan is 1000L per jaar goed te doen.

Een prof brouwer hoeft ook geen accijns te betalen. Ze kunnen namelijk ook het bier vernietigen en dat aangeven bij de douane  :nut:.

DeAik

Citaat van: Haagse WouterOverigens, maakt mij dat soort wetgeving weinig uit. Ben blij dat ze over algemeen niet zo moeilijk doen over het grijze gebied. Ik denk dat we bijna allemaal wel bier meenemen naar anderen e.d.

Juist toch het leukst om te doen. Anderen laten proeven van jouw product en vise versa. Denk ook niet dat de wet daartegen bedoeld is.
Een productie van 1000 liter is inderdaad niet echt hobbymatig te noemen. Of je moet wel heel dorstig zijn 🤪

Eliah

Citaat van: Oscar op 16-07-2019  20:37 uEvolueren tot een professional is wel wat anders dan je eigen bier op de markt brengen..

Je eigen bier op de markt brengen is simpel een recept naar een brouwerij mailen en daarna een x aantal pallets in je opslag zetten en verkopen (wel jezelf als ondernemer registreren)...

Maar ik heb vele huurbrouwers gezien die verre van het niveau professioneel zijn... en zelfs in de ladder van hobbybrouwer nog vrijwel onderaan staan... 'commerciële brouwers' die na het inmaischen al niet meer weten waar ze zijn in het proces en de focus zijn verloren... :-[  Om professioneel te worden, dien je wel met een installatie van 500 - 1000 liter over weg te kunnen en weten wat de do's dont's  zijn....

Dus wat wil je nu eigenlijk  :weetniet: ::) ::) ::)

Ik streef vooral om mijn eigen brouwerij te starten, niet om via huurbrouwers te werken, dan laat je het leuke werk achterwege. ;)

Citaat van: Jacques op 16-07-2019  22:02 uEr is een tag dat over hobbybrouwers gaat die commercieel zijn gaan brouwen.
Zie commercieel brouwen


De laatste jaren zijn er ongekend veel hobbybrouwers die de stap naar het commercieel brouwen hebben gemaakt. Dat is Nederland maar ook in België. Daarmee is de concurrentie stevig toegenomen. De hele grote groei wordt weer minder. Alleen de goede brouwers zullen overleven.

De Chinese fabrikanten van brouwapparatuur hebben in Nederland goede zaken gedaan. Zo links en rechts is er overcapaciteit die beschikbaar is voor huurbrouwers. De Belgische term daarvoor is bierfirma...
Het is een goede springplank voor een eigen brouwerij. Het brouwen van bier is namelijk één kant van de medaille. De andere kant is de verkoop. Als je dat niet voor mekaar hebt dan houdt het snel op... Dat geldt overigens ook als je bier van mindere kwaliteit is. Een eigen brouwerij is veel meer dan een leuke hobby hebben.

Wat bedoel je juist met een overcapaciteit? Bierfirma's hebben toch geen apparatuur?

tdp

Jacques bedoelt dat er wel verschillende brouwerijen zijn welke overcapaciteit hebben, waar je als huurbrouwer (of bierfirma) je bier kunt laten brouwen.

DeAik

Waarom laat je bij een huurbrouwer het leukste werk aan een ander? Je maakt toch zelf je recept. Daarna je proefbrouwsel. Dan nog 1 en nog 1. En dan als dat naar jouw smaak is laat je het in het groot produceren.
En als ik het goed lees/begrijp is het bij de ene huurbrouwerij mogelijk zelf mee te brouwen. Dus dat is dan ook nog 'leuk'.
Als er goed overleg is met een brouwerij lijkt het me win-win. Minder risico qua apperatuur etc en toch je eigen bier.

Oscar

Citaat van: Eliah op 17-07-2019  15:53 uniet om via huurbrouwers te werken, dan laat je het leuke werk achterwege. ;)

Ik heb als huurbrouwer altijd mijn bieren zelf gebrouwen. In 100% van de gevallen... :brouwen:

EBC

Citaat van: Oscar op 17-07-2019  18:06 uIk heb als huurbrouwer altijd mijn bieren zelf gebrouwen. In 100% van de gevallen... :brouwen:

Je hebt elke keer een dagje naast de ketels gestaan.  :weetniet: het is hooguit meebrouwen, want de overige 70 % van het brouwersvak ben je niet bij.

Een brouwerij uitbaten is iets anders. Dat zal je ondertussen wel begrepen hebben.  :brouwen:
Een huurbrouwer zou zichzelf geen brouwerij mogen noemen.

EBC

Citaat van: Haagse Wouter op 17-07-2019  14:38 uEen prof brouwer hoeft ook geen accijns te betalen. Ze kunnen namelijk ook het bier vernietigen en dat aangeven bij de douane  :nut:.

Maar dan betaal je een uurloon voor de aanwezigheid van de douane controleurs (en die komen nooit alleen  ;)). En een groot brouwsel mag niet zomaar het riool in, maar moet worden afgevoerd om te worden vernietigd.

Nee nee, zo simpel is het niet hoor.

EBC

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  16:49 uWaarom laat je bij een huurbrouwer het leukste werk aan een ander? Je maakt toch zelf je recept. Daarna je proefbrouwsel. Dan nog 1 en nog 1. En dan als dat naar jouw smaak is laat je het in het groot produceren.

En dan is het niet meer hetzelfde bier.  ;D
Nee hoor, zo gaat dat echt niet.

DeAik

Citaat van: EBC op 17-07-2019  19:12 uEn dan is het niet meer hetzelfde bier.  ;D
Nee hoor, zo gaat dat echt niet.

Ken jij alle huurbrouwerijen van NL en B? Misschien dat jouw ervaringen niet zo zijn. Of slecht(er) zijn. Wil niet zeggen dat je alle huurbrouwers en - brouwerijen over 1 kam kan scheren.
Maar goed. Het is jouw mening.

Haagse Wouter

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  19:34 uKen jij alle huurbrouwerijen van NL en B? Misschien dat jouw ervaringen niet zo zijn. Of slecht(er) zijn. Wil niet zeggen dat je alle huurbrouwers en - brouwerijen over 1 kam kan scheren.
Maar goed. Het is jouw mening.

Ik denk wat EBC bedoeld is dat met opschaling direct hetzelfde bier krijgen onwaarschijnlijk is.

Citaat van: EBC op 17-07-2019  19:08 uMaar dan betaal je een uurloon voor de aanwezigheid van de douane controleurs (en die komen nooit alleen  ;)). En een groot brouwsel mag niet zomaar het riool in, maar moet worden afgevoerd om te worden vernietigd.

Nee nee, zo simpel is het niet hoor.

Maar kan dus wel ;). Toch is een logische aanname dat een brouwerij bier brouwt om te verkopen haha.

Jacques

De discussie in dit topic is zo links en recht behoorlijk off topic.

Kern van de boodschap is dat je eerst kennis opgebouwd moet hebben voordat je de grote stap naar een brouwerij met eigen ketels kunt maken.

Met beginnen als huurbrouwer of bierfirma is niet zo veel mis. Er zijn brouwerijverhuurders waar je zelf brouwt en waar je een eigen CCT kunt huren dan wel kopen. Je doet ervaring op als bedrijf en ook leert ook hoe je het bier het beste kunt verkopen. Dat laatste is belangrijk om succesvol te zijn.

Ook in Amerika zijn er veel hobbybrouwers die commercieel gaan.
Vandaag kreeg ik een mail van BYO waarbij gewezen wordt op een seminar die gehouden wordt in Vancouver.
https://byo.com/nanocon/overview/?utm_source=BYO+Nano+Newsletter&utm_campaign=dc06d1e36b-EMAIL_CAMPAIGN_2018_06_18_11_57_COPY_01

hansHalberstadt

Lijkt mij het handigst al je gewoon eerst eens een jaartje bij een brouwerij gaat werken om het hele proces een aantal keer gezien te hebben en uitgevoerd. 

EBC

Citaat van: DeAik op 17-07-2019  19:34 uKen jij alle huurbrouwerijen van NL en B? Misschien dat jouw ervaringen niet zo zijn. Of slecht(er) zijn. Wil niet zeggen dat je alle huurbrouwers en - brouwerijen over 1 kam kan scheren.
Maar goed. Het is jouw mening.

Ik ben geen huurbrouwer, nooit geweest en zal het nooit zijn.

Ik weet wel wat brouwen is, en vandaar mijn opmerking over opschalen. Een hobbybrouwsel is niet hetzelfde als een professioneel brouwsel  ;)

Hobbybrouwers leven in een droomwereld. En dat is prima, maar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.