Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe evolueer je van beginner tot professional?  (gelezen 4022 keer)

Offline Eliah

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe evolueer je van beginner tot professional?
« Gepost op: 16-07-2019 09:56 u »
Mijn grootste droom is om ooit mijn eigen bier op de markt te brengen. Ik weet dat dit een gigantische berg is die je hiervoor moet beklimmen en dat het bloed, zweet en tranen kost. Mijn bedoeling is niet om hier rijk mee te komen maar om iets in mijn leven te bereiken waar ik trots op kan zijn.

De grootste vraag waar ik mee zit: hoe begin je hieraan? Ikzelf ben op dit moment leerkracht en heb redelijk wat vrije tijd om mij bezig te houden met mijn hobby's. Deze tijd steek ik dus maar al te graag in het brouwen van bier.

Bij welke regels moet je leven om van je dromen niet je (financiŽle) ondergang te maken? Hoe evolueer je in brouwapparatuur? Waar haal je de financiŽle steun van?

Alle tips zijn welkom!  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Niels B.

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hoe evolueer je van beginner tot professional?
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2019 10:07 u »
Hi Eliah,

Kijk vooral hoe andere brouwers het hebben aangepakt. Er zijn zů veel wegen die naar Rome leiden!

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2019 10:16 u »
Ik weet niet hoe lang je al brouwt, maar kijk eerst eens of je het na 10x brouwen nog steeds leuk vind.
Probeer een recept te ontwikkelen waarvan je merkt dat de mensen steeds vaker een biertje bij je komen drinken ;-)

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2019 10:21 u »
Ik begrijp de vraag heel goed. Ik heb nu bijna 50 keer gebrouwen en vind het nog steeds prachtig, een heleboel mensen vinden de bieren ook heerlijk (ook onbekenden trouwens). Het zou gaaf zijn om dit eens echt te kunnen verkopen. Op zich zijn er al connecties (met de plaatselijke slijters, kroeg, etc) die graag lokaal gebrouwen bier verkopen.
Maar zoals hierboven al staat, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Huurbrouwen, crowdfunding, ga zo maar door. Het is wel een boel gedoe om je bier commercieel op de markt te zetten, ik heb contact met een andere hobbybrouwer die ook een commercieel bier heeft neergezet en naar eigen zeggen kan hij er een boek over schrijven. Ik heb hem aangemoedigd dat ook te doen!  ;D

Offline Eliah

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2019 11:47 u »
Hi Eliah,

Kijk vooral hoe andere brouwers het hebben aangepakt. Er zijn zů veel wegen die naar Rome leiden!

Dat doe ik zeker!

Ik weet niet hoe lang je al brouwt, maar kijk eerst eens of je het na 10x brouwen nog steeds leuk vind.
Probeer een recept te ontwikkelen waarvan je merkt dat de mensen steeds vaker een biertje bij je komen drinken ;-)

Ik heb nu 3 keer gebrouwen en ik vind het fantastisch! Jammer genoeg woon ik wel nog bij mijn ouders waardoor het dikwijls wat moeilijker is om een plekje te vinden om al het materiaal op te slaan. Binnenkort zou ik wel graag een eigen huis aankopen, zijn er dingen waarop ik moet letten? Zoals de grootte van de brouwplaats, de voorzieningen, ...

Ik begrijp de vraag heel goed. Ik heb nu bijna 50 keer gebrouwen en vind het nog steeds prachtig, een heleboel mensen vinden de bieren ook heerlijk (ook onbekenden trouwens). Het zou gaaf zijn om dit eens echt te kunnen verkopen. Op zich zijn er al connecties (met de plaatselijke slijters, kroeg, etc) die graag lokaal gebrouwen bier verkopen.
Maar zoals hierboven al staat, er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Huurbrouwen, crowdfunding, ga zo maar door. Het is wel een boel gedoe om je bier commercieel op de markt te zetten, ik heb contact met een andere hobbybrouwer die ook een commercieel bier heeft neergezet en naar eigen zeggen kan hij er een boek over schrijven. Ik heb hem aangemoedigd dat ook te doen!  ;D

Welke materiaal gebruik jij nu?

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2019 11:57 u »
Welke materiaal gebruik jij nu?

Ik heb een Bulldog Brewer 25 elektrische ketel, met een aantal gistvaten van 31 liter, een gecontroleerde vergistingskast... naast natuurlijk de noodzakelijke materialen (refractometer, hydrometer, hopzakjes, thermometers, spoelwaterpan, schoonmaakspullen, ontsmettingsspullen en ga zo maar door). Ik brouw ongeveer 20 tot 25 liter per keer en gezien de snelheid waarmee mijn vrienden en familie het weg drinken is dat wat te weinig.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2019 11:58 u »
Een kennis van mij besteed de grote batches uit aan een huurbrouwerij. Het voordeel is dat de accijns etc direct geregeld is. Hij verkoopt het alleen via zijn site en via mond-tot-mond reclame en maakt batches van 500 tot 1000 liter.
Zo zou ik ook starten. Eerst thuis een recept perfectioneren en laten beoordelen. Dan via een huurbrouwerij een (kleine) batch en van daaruit verder. Vooral met belasting en vergunningen heb je dan minder van doen. Alleen de btw op wat je verkoopt natuurlijk. (dus wel een kvk inschrijving en btw nummer regelen)

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #7 Gepost op: 16-07-2019 11:58 u »
Als je een commerciŽle brouwerij aan huis wilt beginnen moet je, naast de benodigde (lokale) vergunningen, ook rekening houden met het feit dat je een accijnsgoederenplaats (AGP) moet kunnen realiseren. Heel kort gezegd betekent dat dat je brouwerij en opslag vanaf de openbare weg bereikbaar moeten zijn voor de douane (en dus niet achter/in een woonhuis).

Lees jezelf vooral goed in over de regeltjes...

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #8 Gepost op: 16-07-2019 12:29 u »
En vergeet ook niet een stukje marktonderzoek te doen.

- De laatste paar jaar schieten de kleine professionele bierbrouwerijen als paddestoelen uit de grond. Hoe lang gaat dat nog goed, wanneer is de markt 'verzadigd'?
- welke soorten bier is veel of juist weinig vraag naar?
- en er is vast nog meer te onderzoeken op dit gebied.
- vanaf welke batchgrootte kun je een voor een acceptabele prijs produceren?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 16-07-2019 12:33 u »
Schrijf een goede motivatie en meld je aan bij VAKlab. Misschien word je geselecteerd ...

Zie: https://www.vaklab.be/kalender/tips-van-de-meester-microbrouwer/

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 16-07-2019 17:23 u »
Ik zie allemaal antwoorden waar de TS helemaal niets aan heeft. Als inwoner van BelgiŽ heeft hij niets met de Nederlandse wet te maken. ;)

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #11 Gepost op: 16-07-2019 19:01 u »
Ik zou klein beginnen kijk eens of de kroeg om de hoek of de voetbal kantine je bieren verkoop waardig vind.
Als hij of zij ja zegt, ligt daar je begin

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 16-07-2019 19:03 u »
Ik zie allemaal antwoorden waar de TS helemaal niets aan heeft. Als inwoner van BelgiŽ heeft hij niets met de Nederlandse wet te maken. ;)

Zoals?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-07-2019 19:21 u »
Zoals?

Dit. ;)
Als je een commerciŽle brouwerij aan huis wilt beginnen moet je, naast de benodigde (lokale) vergunningen, ook rekening houden met het feit dat je een accijnsgoederenplaats (AGP) moet kunnen realiseren. Heel kort gezegd betekent dat dat je brouwerij en opslag vanaf de openbare weg bereikbaar moeten zijn voor de douane (en dus niet achter/in een woonhuis).

Lees jezelf vooral goed in over de regeltjes...

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 16-07-2019 19:29 u »
Dit. ;)
Maar er staat ook 'je' in het kopje van het topic en niet 'ik' dus handig als zowel Nederlanders als Belgen weten waar ze allemaal rekening meer moeten houden lijkt mij.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #16 Gepost op: 16-07-2019 19:46 u »
Het Belgische vlaggetje was inderdaad aan mijn aandacht ontsnapt... :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 16-07-2019 20:37 u »
Evolueren tot een professional is wel wat anders dan je eigen bier op de markt brengen..

Je eigen bier op de markt brengen is simpel een recept naar een brouwerij mailen en daarna een x aantal pallets in je opslag zetten en verkopen (wel jezelf als ondernemer registreren)...

Maar ik heb vele huurbrouwers gezien die verre van het niveau professioneel zijn... en zelfs in de ladder van hobbybrouwer nog vrijwel onderaan staan... 'commerciŽle brouwers' die na het inmaischen al niet meer weten waar ze zijn in het proces en de focus zijn verloren... :-[  Om professioneel te worden, dien je wel met een installatie van 500 - 1000 liter over weg te kunnen en weten wat de do's dont's  zijn....

Dus wat wil je nu eigenlijk  :weetniet: ::) ::) ::)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 16-07-2019 22:02 u »
Er is een tag dat over hobbybrouwers gaat die commercieel zijn gaan brouwen.
Zie commercieel brouwen

De laatste jaren zijn er ongekend veel hobbybrouwers die de stap naar het commercieel brouwen hebben gemaakt. Dat is Nederland maar ook in BelgiŽ. Daarmee is de concurrentie stevig toegenomen. De hele grote groei wordt weer minder. Alleen de goede brouwers zullen overleven.

De Chinese fabrikanten van brouwapparatuur hebben in Nederland goede zaken gedaan. Zo links en rechts is er overcapaciteit die beschikbaar is voor huurbrouwers. De Belgische term daarvoor is bierfirma...
Het is een goede springplank voor een eigen brouwerij. Het brouwen van bier is namelijk ťťn kant van de medaille. De andere kant is de verkoop. Als je dat niet voor mekaar hebt dan houdt het snel op... Dat geldt overigens ook als je bier van mindere kwaliteit is. Een eigen brouwerij is veel meer dan een leuke hobby hebben.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-07-2019 22:06 u »
Maar er staat ook 'je' in het kopje van het topic en niet 'ik' dus handig als zowel Nederlanders als Belgen weten waar ze allemaal rekening meer moeten houden lijkt mij.
Het is in de geest van:"Ik wil dit doen! Hoe moet je dat doen? ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 16-07-2019 22:32 u »
Dit. ;)

Hmm, in Belgie moet je ook een entrepot creŽren. Dat is nagenoeg dezelfde constructie.   ;)

Maar goed, er is een hoop administratie te regelen vooraf. Als je een brouwerij wilt en je eigen bier gaat maken.
Als je huurbrouwer wil worden, dan ben je geen brouwerij, je maakt immers geen alcohol, en dan is het veel simpeler.

VAKlab ... ?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 16-07-2019 22:37 u »
Schrijf een goede motivatie en meld je aan bij VAKlab. Misschien word je geselecteerd ...

Zie: https://www.vaklab.be/kalender/tips-van-de-meester-microbrouwer/

;D  Preken voor eigen parochie?  ;D ;D ;D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #22 Gepost op: 17-07-2019 09:17 u »
;D  Preken voor eigen parochie?  ;D ;D ;D

Tuurlijk!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 17-07-2019 09:23 u »
Om te beginnen, brouwen tot je er bij neer valt. Hoewel het geheel tegen de trend is, met minder dan 200 brouwsels onder de riem, 40-50 per jaar zou ik er niet aan beginnen.

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 17-07-2019 10:09 u »
Om te beginnen, brouwen tot je er bij neer valt. Hoewel het geheel tegen de trend is, met minder dan 200 brouwsels onder de riem, 40-50 per jaar zou ik er niet aan beginnen.

Ingo

Zorg inderdaad dat je onbewust bekwaam wordt!

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #25 Gepost op: 17-07-2019 10:13 u »
Als je zelf wil gaan brouwen zeker, als je huurbrouwer wil worden heb je vooral een goed recept (online te vinden) en goede verkoopvaardigheden nodig ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 17-07-2019 13:39 u »

Ingo

Officieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer volgens de Belgische wet. Of in elk geval kan ik me bijna geen scenario voorstellen waarin je een productie van 20+ liter in de week hebt en dit op kan gebruiken op een manier die volgens de wet als hobbymatig geldt.
Maar misschien was bedoeld als een overdrijving? Gewoon heel veel :).

Mijn advies om in elk veld to professional te worden is om heel veel te lezen. Beter om keuzes te maken op basis van kennis dan maar wat aan te kloten en dan het wiel opnieuw uit te moeten vinden. Dat kost tijd en geld. Klinkt nogal als een open deur, en toch doen maar weinig mensen dit  :nut:.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 17-07-2019 14:01 u »
Officieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer.

De enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag en je het niet mag verkopen. Belgie weet ik niet. In Duitsland mag je ook zoveel brouwen als je wilt maar ga je boven een jaarproductie van 200l accijns betalen.

10 l  per brouwsel is voldoende om vrijwel alle ellende tegen te komen die je ook in het groot tegen komt, afgezien van pompen en cippen. Wel gewoon met pannetjes brouwen en niet met een automaat. Met een paar pannen kun je alles "simuleren" 2-, 3-, 4- ketel installaties etc.

Verder heeft pro brouwen maar heel weinig te maken met wat wij op het aanrecht doen, het brouwhuis is het minst 'interessante' deel, afvullen en de logistiek zijn het belangrijkste.

Lezen, ja, ik doe bijna niet anders en niet alleen over brouwen, maar ook over mouten, microbiologie, zuurkool, kaas, cider, sake, wijn maken en noem maar op. "Kritische massa" opbouwen (Lees Ollie B Bommel, de Bovenbazen of luister ;) ).

Ingo

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 17-07-2019 14:07 u »
De enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag...

Waar in de wet staat dat dan? Hoe kan je dan ruilen? Naar een proeferij? Iets weggeven aan familie of vrienden? Meedoen aan een brouw wedstrijd?

Lijkt me iets overdreven dat het bier je huis niet uit zou mogen. Je mag het alleen niet verkopen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-07-2019 14:11 u »
De enige beperking in de wet (NL) is dat je bier je eigen huis niet uit mag en je het niet mag verkopen. Belgie weet ik niet.

Er zijn nog wel meer beperkingen. Je mag het niet gebruiken voor bedrijfsdoeleinden b.v., of dat nou in je huis is of niet.
Dus stel je nodigt een zakenpartner uit b.v., of geeft het weg (b.v. omdat je wil gaan beginnen als brouwerij), dat is allemaal commercieel.

BelgiŽ is iets strenger (of specifieker), of ze het naleven weet ik niet.

Waar in de wet staat dat dan? Hoe kan je dan ruilen? Naar een proeferij? Iets weggeven aan familie of vrienden? Meedoen aan een brouw wedstrijd?

Lijkt me iets overdreven dat het bier je huis niet uit zou mogen. Je mag het alleen niet verkopen.

Dit staat er inderdaad heel specifiek in. Het staat gewoon in de accijnswet.
Op geproduceerde alcohol zit accijns. Vervolgens zijn er ontheffingen hierop. Oftewel alleen als je binnen die specifieke ontheffing valt, dan mag het.
Het is dus niet zo dat er een wet is dit zegt "Je mag hobbybrouwen".

In dit geval is er dus een ontheffing voor het vervaardigen van licht alcoholische dranken, mits deze thuis genuttigd worden ;).

Maar goed we gaan volledig oftopic, het punt van Ingo was natuurlijk je moet gewoon heel erg veel brouwen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #30 Gepost op: 17-07-2019 14:16 u »
Alleen voor eigen gebruik, gezinsleden en gasten, dat impliceert thuis. Anders ben je accijnsplichtig.

Ingo

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 17-07-2019 14:20 u »
Alleen voor eigen gebruik, gezinsleden en gasten, dat impliceert thuis. Anders ben je accijnsplichtig.

Ingo

Kan de Brand brouwwedstrijd (en alle andere) wel opdoeken.
Gezinsleden hoeven overigens niet thuis te wonen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 17-07-2019 14:26 u »
Officieel gezien, mag dat niet eens. Als 50 keer per jaar brouwt , met een realistisch volume, dan ben je qua hoeveelheid gewoon geen hobbybrouwer volgens de Belgische wet.

Waar heb je dat vandaan?
Belgie stelt helemaal geen beperking aan volume.

Wil je meer weten over de Belgische wetgeving? Lees deze infobrochure van de Belgische Douane maar eens. Hoofdstuk 3 is voor de hobbybrouwer.
https://financien.belgium.be/sites/default/files/Customs/NL/Brochures/2018-08-21-Brochure_Accijnzen_Bier%20Brouwen.pdf

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 17-07-2019 14:27 u »

Wet op de accijns
Afdeling 3. Ontheffing algemene verbodsbepalingen:
Artikel 7,
De ontheffing als bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel c, van de wet vindt uitsluitend toepassing indien de thuis vervaardigde accijnsgoederen worden verbruikt door de vervaardiger, zijn huisgenoten of zijn gasten.

Waar heb je dat vandaan?
Belgie stelt helemaal geen beperking aan volume.

Wil je meer weten over de Belgische wetgeving? Lees deze infobrochure van de Belgische Douane maar eens. Hoofdstuk 3 is voor de hobbybrouwer.
https://financien.belgium.be/sites/default/files/Customs/NL/Brochures/2018-08-21-Brochure_Accijnzen_Bier%20Brouwen.pdf

Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar met een b.v. een volume van 20L per week is het vrijwel onmogelijk om je te houden aan de wetten die daar staan.
3.6. WAT MAG EEN HOBBYBROUWER NIET?
ē Zijn brouwactiviteiten ontwikkelen als zelfstandige ondernemer met een BTW-nummer.
ē Op regelmatige basis degustaties organiseren, zelfs gratis, onder het voorwendsel dat de deelnemers ervan de ďgastenĒ zijn
van de producent.
ē Deelnemen aan wedstrijden of proeverijen (proefbrouwerijen).
ē Een brouwinstallatie verplaatsen naar een ander adres dan dit bepaald in de bezitsaangifte 108.

Vooral die 2e natuurlijk ;). Hoe drink je in godsnaam 1000L zelfgebrouwen bier op jaarbasis op een manier die niet regelmatig en georganiseerd is? Zelfs als het je vrienden zijn.

Overigens, maakt mij dat soort wetgeving weinig uit. Ben blij dat ze over algemeen niet zo moeilijk doen over het grijze gebied. Ik denk dat we bijna allemaal wel bier meenemen naar anderen e.d.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #34 Gepost op: 17-07-2019 14:28 u »

't is wel Nederland.... zolang er geen handel gedreven wordt wordt de wet niet naar de letter opgevolgd. Handel is belastingontduiking.

Daarnaast kun je gewoon ontheffing voor een dergelijk evenement aanvragen,

Ingo

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 17-07-2019 14:35 u »
Vooral die 2e natuurlijk ;). Hoe drink je in godsnaam 1000L zelfgebrouwen bier op jaarbasis op een manier die niet regelmatig en georganiseerd is? Zelfs als het je vrienden zijn.

Je hoeft het niet op te drinken. Grote voorraadtank aanleggen en jaren laten rijpen. Uitrijden over het gazon. Wat je wilt.
Nog steeds mag je zoveel brouwen als je wil.   ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 17-07-2019 14:38 u »
Je hoeft het niet op te drinken. Grote voorraadtank aanleggen en jaren laten rijpen. Uitrijden over het gazon. Wat je wilt.
Nog steeds mag je zoveel brouwen als je wil.   ;)

Haha maar dat is wederom een uitzondering ;). Het meest realistische gebruik is normale consumptie door groep mensen die groter is dan de bewoners + onregelmatige gasten. Uiteraard weet je niet wat iemand specifiek doet, maar het lijkt me redelijk dat je uitgaat van normaal gebruik wanneer je iets bespreekt. Je kunt ook echt een alcoholist zijn, dan is 1000L per jaar goed te doen.

Een prof brouwer hoeft ook geen accijns te betalen. Ze kunnen namelijk ook het bier vernietigen en dat aangeven bij de douane  :nut:.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 17-07-2019 14:40 u »
Citaat van: Haagse Wouter

Overigens, maakt mij dat soort wetgeving weinig uit. Ben blij dat ze over algemeen niet zo moeilijk doen over het grijze gebied. Ik denk dat we bijna allemaal wel bier meenemen naar anderen e.d.

Juist toch het leukst om te doen. Anderen laten proeven van jouw product en vise versa. Denk ook niet dat de wet daartegen bedoeld is.
Een productie van 1000 liter is inderdaad niet echt hobbymatig te noemen. Of je moet wel heel dorstig zijn 🤪

Offline Eliah

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 17-07-2019 15:53 u »
Evolueren tot een professional is wel wat anders dan je eigen bier op de markt brengen..

Je eigen bier op de markt brengen is simpel een recept naar een brouwerij mailen en daarna een x aantal pallets in je opslag zetten en verkopen (wel jezelf als ondernemer registreren)...

Maar ik heb vele huurbrouwers gezien die verre van het niveau professioneel zijn... en zelfs in de ladder van hobbybrouwer nog vrijwel onderaan staan... 'commerciŽle brouwers' die na het inmaischen al niet meer weten waar ze zijn in het proces en de focus zijn verloren... :-[  Om professioneel te worden, dien je wel met een installatie van 500 - 1000 liter over weg te kunnen en weten wat de do's dont's  zijn....

Dus wat wil je nu eigenlijk  :weetniet: ::) ::) ::)

Ik streef vooral om mijn eigen brouwerij te starten, niet om via huurbrouwers te werken, dan laat je het leuke werk achterwege. ;)

Er is een tag dat over hobbybrouwers gaat die commercieel zijn gaan brouwen.
Zie commercieel brouwen

De laatste jaren zijn er ongekend veel hobbybrouwers die de stap naar het commercieel brouwen hebben gemaakt. Dat is Nederland maar ook in BelgiŽ. Daarmee is de concurrentie stevig toegenomen. De hele grote groei wordt weer minder. Alleen de goede brouwers zullen overleven.

De Chinese fabrikanten van brouwapparatuur hebben in Nederland goede zaken gedaan. Zo links en rechts is er overcapaciteit die beschikbaar is voor huurbrouwers. De Belgische term daarvoor is bierfirma...
Het is een goede springplank voor een eigen brouwerij. Het brouwen van bier is namelijk ťťn kant van de medaille. De andere kant is de verkoop. Als je dat niet voor mekaar hebt dan houdt het snel op... Dat geldt overigens ook als je bier van mindere kwaliteit is. Een eigen brouwerij is veel meer dan een leuke hobby hebben.

Wat bedoel je juist met een overcapaciteit? Bierfirma's hebben toch geen apparatuur?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 17-07-2019 16:17 u »
Jacques bedoelt dat er wel verschillende brouwerijen zijn welke overcapaciteit hebben, waar je als huurbrouwer (of bierfirma) je bier kunt laten brouwen.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 17-07-2019 16:49 u »
Waarom laat je bij een huurbrouwer het leukste werk aan een ander? Je maakt toch zelf je recept. Daarna je proefbrouwsel. Dan nog 1 en nog 1. En dan als dat naar jouw smaak is laat je het in het groot produceren.
En als ik het goed lees/begrijp is het bij de ene huurbrouwerij mogelijk zelf mee te brouwen. Dus dat is dan ook nog 'leuk'.
Als er goed overleg is met een brouwerij lijkt het me win-win. Minder risico qua apperatuur etc en toch je eigen bier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #41 Gepost op: 17-07-2019 18:06 u »
niet om via huurbrouwers te werken, dan laat je het leuke werk achterwege. ;)

Ik heb als huurbrouwer altijd mijn bieren zelf gebrouwen. In 100% van de gevallen... :brouwen:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #42 Gepost op: 17-07-2019 19:05 u »
Ik heb als huurbrouwer altijd mijn bieren zelf gebrouwen. In 100% van de gevallen... :brouwen:

Je hebt elke keer een dagje naast de ketels gestaan.  :weetniet: het is hooguit meebrouwen, want de overige 70 % van het brouwersvak ben je niet bij.

Een brouwerij uitbaten is iets anders. Dat zal je ondertussen wel begrepen hebben.  :brouwen:
Een huurbrouwer zou zichzelf geen brouwerij mogen noemen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #43 Gepost op: 17-07-2019 19:08 u »
Een prof brouwer hoeft ook geen accijns te betalen. Ze kunnen namelijk ook het bier vernietigen en dat aangeven bij de douane  :nut:.

Maar dan betaal je een uurloon voor de aanwezigheid van de douane controleurs (en die komen nooit alleen  ;)). En een groot brouwsel mag niet zomaar het riool in, maar moet worden afgevoerd om te worden vernietigd.

Nee nee, zo simpel is het niet hoor.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 17-07-2019 19:12 u »
Waarom laat je bij een huurbrouwer het leukste werk aan een ander? Je maakt toch zelf je recept. Daarna je proefbrouwsel. Dan nog 1 en nog 1. En dan als dat naar jouw smaak is laat je het in het groot produceren.

En dan is het niet meer hetzelfde bier.  ;D
Nee hoor, zo gaat dat echt niet.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 17-07-2019 19:34 u »
En dan is het niet meer hetzelfde bier.  ;D
Nee hoor, zo gaat dat echt niet.

Ken jij alle huurbrouwerijen van NL en B? Misschien dat jouw ervaringen niet zo zijn. Of slecht(er) zijn. Wil niet zeggen dat je alle huurbrouwers en - brouwerijen over 1 kam kan scheren.
Maar goed. Het is jouw mening.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 17-07-2019 20:09 u »
Ken jij alle huurbrouwerijen van NL en B? Misschien dat jouw ervaringen niet zo zijn. Of slecht(er) zijn. Wil niet zeggen dat je alle huurbrouwers en - brouwerijen over 1 kam kan scheren.

Ik denk wat EBC bedoeld is dat met opschaling direct hetzelfde bier krijgen onwaarschijnlijk is.

Maar dan betaal je een uurloon voor de aanwezigheid van de douane controleurs (en die komen nooit alleen  ;)). En een groot brouwsel mag niet zomaar het riool in, maar moet worden afgevoerd om te worden vernietigd.

Nee nee, zo simpel is het niet hoor.

Maar kan dus wel ;). Toch is een logische aanname dat een brouwerij bier brouwt om te verkopen haha.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 17-07-2019 21:55 u »
De discussie in dit topic is zo links en recht behoorlijk off topic.

Kern van de boodschap is dat je eerst kennis opgebouwd moet hebben voordat je de grote stap naar een brouwerij met eigen ketels kunt maken.

Met beginnen als huurbrouwer of bierfirma is niet zo veel mis. Er zijn brouwerijverhuurders waar je zelf brouwt en waar je een eigen CCT kunt huren dan wel kopen. Je doet ervaring op als bedrijf en ook leert ook hoe je het bier het beste kunt verkopen. Dat laatste is belangrijk om succesvol te zijn.

Ook in Amerika zijn er veel hobbybrouwers die commercieel gaan.
Vandaag kreeg ik een mail van BYO waarbij gewezen wordt op een seminar die gehouden wordt in Vancouver.
https://byo.com/nanocon/overview/?utm_source=BYO+Nano+Newsletter&utm_campaign=dc06d1e36b-EMAIL_CAMPAIGN_2018_06_18_11_57_COPY_01

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 17-07-2019 23:04 u »
Lijkt mij het handigst al je gewoon eerst eens een jaartje bij een brouwerij gaat werken om het hele proces een aantal keer gezien te hebben en uitgevoerd. 

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #49 Gepost op: 17-07-2019 23:56 u »

Ik ben geen huurbrouwer, nooit geweest en zal het nooit zijn.

Ik weet wel wat brouwen is, en vandaar mijn opmerking over opschalen. Een hobbybrouwsel is niet hetzelfde als een professioneel brouwsel  ;)

Hobbybrouwers leven in een droomwereld. En dat is prima, maar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 18-07-2019 00:07 u »
maar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.
Ik zie in dit topic wel een hele hoop (off topic) ballast, maar waar het denk ik om gaat is advies uit de praktijk van mensen die echt professioneel brouwen over waar je zoal tegenaan loopt en hoe je dat oplost wat anders is dan het hobbybrouwen. Ik zou dan denken aan:
-reinigen en desinfecteren hoe doe je dat op grotere schaal?
-gisten wat voor soort koeling heb je dan nodig?
-hop doe je dat anders dan thuisbrouwers, bv pellets ipv bloemen?
-koelen hoe scheidt je de eiwitten van het wort? gaat dat anders dan op hobbybrouwschaal?
-gisten?
bottelen hoe reinig/desinfecteer je je flesjes of koop je flesjes wat is verder van belang bij het bottelen op grotere schaal?
-verkoop  hoe zorg je voor voldoende afzet?
etc.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #51 Gepost op: 18-07-2019 00:07 u »
Je hebt elke keer een dagje naast de ketels gestaan.  :weetniet:

Nope! Zelf mouten schroten, zelf de zakken openen, zelf inmaischen, zelf hop afwegen, zelf tank reinigen, zelf gist enten... the works  :brouwen:  Niemand anders dan ik brouwt mijn bier !!!  :brouwen: :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 18-07-2019 00:11 u »
Nope! Zelf mouten schroten, zelf de zakken openen, zelf inmaischen, zelf hop afwegen, zelf tank reinigen, zelf gist enten... the works  :brouwen:  Niemand anders dan ik brouwt mijn bier !!!  :brouwen: :brouwen:
Maar dan weet je dus al hoe je een grote installatie moet bedienen. Vraag is vooral wat je moet doen voordat je zover bent. Vandaar dat ik zei: meebrouwen met professionals.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #53 Gepost op: 18-07-2019 00:13 u »
Maar dan weet je dus al hoe je een grote installatie moet bedienen.

Klopt.. en als je je als huurbrouwer pro actief opstelt is dat prima mogelijk (bij sommige brouwerijen... ;) )

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #54 Gepost op: 18-07-2019 00:15 u »
Vandaar dat ik zei: meebrouwen met professionals.

En daar zit echt niet elke brouwerij op te wachten, want dat 'kost' veel tijd... ;) Tenzij de persoon in kwestie op die dag een klant is... :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 18-07-2019 00:19 u »
Klopt... en als je je als huurbrouwer pro actief opstelt is dat prima mogelijk (bij sommige brouwerijen... ;) )
Dat is dan misschien nog handiger dan bij een brouwerij in dienst gaan. (Als je daar al de kans voor krijgt). En ook voor huurbrouwerijen een kans om meer omzet te draaien als de afnemer het niet alleen doet om bier te krijgen, maar ook kennis en ervaring op te doen.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 18-07-2019 00:21 u »
En daar zit echt niet elke brouwerij op te wachten, want dat 'kost' veel tijd... ;) Tenzij de persoon in kwestie op die dag een klant is... :brouwen:
Ja het mes moet wel aan 2 kanten blijven snijden natuurlijk. Maar met dat uitgangspunt is er wel wat mogelijk lijkt mij.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 18-07-2019 00:29 u »
Ik ben geen huurbrouwer, nooit geweest en zal het nooit zijn.

Ik weet wel wat brouwen is, en vandaar mijn opmerking over opschalen. Een hobbybrouwsel is niet hetzelfde als een professioneel brouwsel  ;)

Hobbybrouwers leven in een droomwereld. En dat is prima, maar wordt eerst wakker als je professioneel wilt gaan.

Goed hoor dat je nog nooit bij een huurbrouwerij hebt gebrouwen maar wel weet te vertellen dat het allemaal niets is. Heb zo'n vermoeden dat het op het forum in tekst allemaal anders overkomt dan bedoeld is, anders zou ik zeggen drink ff een pintje en kijk eens wat vrolijker.

Wat mij betreft (zoals Oscar al aangeeft) is een goede huurbrouwerij een prachtige manier om ooit te gaan kijken of je (semi) professioneel zou willen. En kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf alle apparatuur te kopen en plaatsen en dan is dit toch een mooie manier om JOUW bier in een lokale bar of bierwinkel re zien. Legaal.

Maar zoals eerder gezegd, ieder zijn mening. Niet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Misschien is dat wel een goede tip: als je professioneel wilt, win dan advies in bij andere professionele brouwerijen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #58 Gepost op: 18-07-2019 00:37 u »
Niet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Ook zij zijn als huurbrouwer begonnen... :brouwen: :biersmile:  ;)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 18-07-2019 07:53 u »
Goed hoor dat je nog nooit bij een huurbrouwerij hebt gebrouwen maar wel weet te vertellen dat het allemaal niets is. Heb zo'n vermoeden dat het op het forum in tekst allemaal anders overkomt dan bedoeld is, anders zou ik zeggen drink ff een pintje en kijk eens wat vrolijker.

EBC probeert gewoon een eerlijk beeld te schetsen, vanuit de praktijk, en daar is volgens mij niet veel mis mee.

"Hoe meer ik weet, des te meer ik besef dat ik niets weet"

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #60 Gepost op: 18-07-2019 10:27 u »
Je kunt 100 % geÔnformeerd worden en theoretisch het brouwproces kennen maar zonder ervaringÖTja het blijft een moeilijk opgave denk ikÖ

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #61 Gepost op: 18-07-2019 21:34 u »

Wat mij betreft (zoals Oscar al aangeeft) is een goede huurbrouwerij een prachtige manier om ooit te gaan kijken of je (semi) professioneel zou willen. En kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf alle apparatuur te kopen en plaatsen en dan is dit toch een mooie manier om JOUW bier in een lokale bar of bierwinkel re zien. Legaal.

Maar zoals eerder gezegd, ieder zijn mening. Niet iedereen durft de weg van Ronald en Sander van der Streek (en anderen) in te slaan.

Misschien is dat wel een goede tip: als je professioneel wilt, win dan advies in bij andere professionele brouwerijen.

Volgens mij heb ik prima advies gegeven aan de vraagsteller. VAKlab. Een door Vlaanderen georganiseerde training voor beginnende brouwers. Een training op locatie bij 3 professionele brouwerijen. Praten met de brouwer. Vragen stellen en leren. Deze drie brouwerijen zijn alle drie verschillend. Jessenhofke is bierfirma, Ter Dolen is grote microbrouwerij, Perron is klein, handmatig en voorziet enkel de lokale horeca.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #62 Gepost op: 18-07-2019 21:37 u »

Dan heb je enkel wort gemaakt, maar alle rest van wat een brouwerij doet niet gedaan  ;D  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 18-07-2019 22:36 u »
Dan heb je enkel wort gemaakt, maar alle rest van wat een brouwerij doet niet gedaan  ;D  :brouwen:

Oscar vergeet te vertellen dat hij professioneel werkzaam was bij de brouwerij waar hij zijn huurbrouwsels liet brouwen...
Dit is iets wat meer voorkomt: thuis kleine brouwsels hobbymatig brouwen, werkzaam zijn in een professionele brouwerij en ook nog huurbrouwer zijn al dan niet bij de brouwerij waar men werkzaam is.

Oscar heeft nu zijn eigen brouwerij, maar voor hij zo ver was zijn er wel de nodige jaren overheen gegaan en heeft hij gewerkt bij meerdere brouwerijen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #64 Gepost op: 18-07-2019 23:16 u »
Oscar vergeet te vertellen dat hij professioneel werkzaam was bij de brouwerij waar hij zijn huurbrouwsels liet brouwen...
Dit is iets wat meer voorkomt: thuis kleine brouwsels hobbymatig brouwen, werkzaam zijn in een professionele brouwerij en ook nog huurbrouwer zijn al dan niet bij de brouwerij waar men werkzaam is.

Oscar heeft nu zijn eigen brouwerij, maar voor hij zo ver was zijn er wel de nodige jaren overheen gegaan en heeft hij gewerkt bij meerdere brouwerijen.

Oscar is dan ook niet de gemiddelde 'huurbrouwer'.

Feit blijft dat brouwen en bier op de markt zetten iets anders is dan een dagje wort maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 18-07-2019 23:50 u »
Oscar is dan ook niet de gemiddelde 'huurbrouwer'.

Feit blijft dat brouwen en bier op de markt zetten iets anders is dan een dagje wort maken.

Helemaal mee eens. Er zijn heel wat hobbybrouwers die zich inschrijven in de Kamer van Koophandel als brouwerij maar hun mooie voornemens niet echt van de grond krijgen.

Een hobby is echt wat anders dan een professie.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #66 Gepost op: 19-07-2019 07:48 u »
Tot zover, is het advies van Ingo de 1e stap naar mijn idee. Eerst heel veel zelf brouwen. Het advies om met potten en pannen te brouwen en niet met een automaat is trouwens ook een hele goede, je kunt dan ook makkelijk opschalen, door grotere potten en pannen te gebruiken. Dan leer je veel meer wat de effecten zijn van tijd en warmte.
Eerst ervaren hobbybrouwer worden is toch wel basis lijkt me.

:brouwen:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 19-07-2019 09:06 u »

Eerst ervaren hobbybrouwer worden is toch wel basis lijkt me.

:brouwen:
Ik krijg vaak het idee dat marketing en ondernemerschap de basis zijn en het bier niet per se heel bijzonder hoeft te zijn...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 19-07-2019 11:46 u »
Ik krijg vaak het idee dat marketing en ondernemerschap de basis zijn en het bier niet per se heel bijzonder hoeft te zijn...

Dat is een kant die zeker niet onderschat moet worden. Je kunt wel een goed bier brouwen maar je moet het ook verkopen.

Als je bier niet goed genoeg is zal het niet lukken met de verkoop. De kwaliteit onder controle hebben is dan ook de eerste prioriteit. Zoals al meer aangegeven in dit topic is het brouwen van een kleine hoeveelheid van 20 liter wat anders dan 500 of 1000 liter per keer. Het is weliswaar niet wezenlijk anders maar je hebt wel te maken met andere manieren van verwarmen, koelen en pompen.

Tags: