Je eerste recept

Gestart door Oscar, 15-07-2019 22:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Over alles kun je discussiëren, maar voor je eerste keer moet je het zo simpel mogelijk houden. Dus voor beginners heb ik een kort artikel geschreven hoe je te werk kunt gaan om je eerste recept zelf te maken (zonder een afgeleide van een ander recept te maken).

Lees hier het artikel

Ik hoop dat sommigen hier hun voordeel mee kunnen doen... op of aanmerkingen zijn altijd welkom... ;)

 :degroeten:

CommissarBas

Mooi artikel. Ik kom zelf net kijken, en hou wel van de KISS aanpak tot het bier wat beter gaat smaken. ;-)

Zambezi Special

Merci, Oscar
Leuk en duidelijk artikel

brouwmus

Keurig artikel! Geeft een aantal erg goede handvatten. Zeker de eerste keer is het ontdekken en ervaren van het proces minstens zo belangrijk als de ingrediënten.

Mijn eigen eerste recept voor moutbrouwen was ook 100% pilsmout, wat suiker, 1 hopsoort (Pacific Jade) en een korrelgist (Muntons). Werd prima bier  :proost:

"Verander water in bier" had ik van tevoren een paar keer doorgelezen, naast de erg informatieve boekjes van De Roerstok die ik via hun website had aangeschaft (ik weet niet of ze nog verkrijgbaar zijn). Vooraf onderzoeken van de brouwsoftware (BrouwHulp) en spelen met de instellingen en bestanddelen was ook erg leerzaam.

Ik stuur via PB nog een paar inhoudelijke opmerkingen.

joenedu

Een duidelijk stuk en een beginnende brouwer zou er best gerustgesteld van worden, leuk!
(Ook de wat gevorderde brouwer volgens mij  :P )

brouwerwaldonk

Er staat een tegenstrijdigheid in uw artikel.
Bij mouten staat onderaan Filteren is voor een eerste keer niet nodig,
Bij maischen staat bij puntje 3 daarna opwarmen naar 75 en filteren.

Brouwerij Mennekes

Bedankt Oscar,

Voor mij ook zeer leerzaam. Ik vind het zelf lastig om toch te beginnen met een 'reguliere' pils. Dit omdat de smaak van Pils voor mij zo ontzettend herkenbaar is. Het voordeel van een speciaal bier is dat je deze op een andere manier zal beoordelen dan een pils. Maar misschien is dat enkel hoe dat ik er over denk. Mijn brouwketel zal hopelijk volgende maand binnenkomen en ik denk dat ik toch je advies ga opvolgen om simpel te beginnen. Sowieso met een gangbare hop en gist en dan toch al wat spelen met verschillende moutsoorten. Laat ik dan maar beginnen met een kruising tussen een 'regulier' pilske en een mooie speciale. Een speciaal pilske dan maar  :biersmile:

middelaersch

Mooi artikel Oscar, hier zullen veel mensen iets aan hebben.

Waar je misschien nog iets meer de nadruk op zou kunnen leggen is het gebruik van software. Door van het begin af aan gebruik te maken van software kun je heel gemakkelijk in in de juiste richting komen m.b.t. alcohol percentage, bitterheid en kleur.

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 16-07-2019  11:59 uIk vind het zelf lastig om toch te beginnen met een 'reguliere' pils. Dit omdat de smaak van Pils voor mij zo ontzettend herkenbaar is.
Een bier gebrouwen met pilsmout en een bovengist smaakt helemaal anders dan pilsbier. Het is gewoon een heel andere categorie van bier en totaal niet met elkaar vergelijkbaar.
Heb je al eens een Westmalle tripel geproefd (waarschijnlijk wel), vind je dat dat bier naar pils smaakt? Het wordt gebrouwen met 100% pilsmout. 

Brouwerij Mennekes

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-07-2019  12:47 uEen bier gebrouwen met pilsmout en een bovengist smaakt helemaal anders dan pilsbier. Het is gewoon een heel andere categorie van bier en totaal niet met elkaar vergelijkbaar.
Heb je al eens een Westmalle tripel geproefd (waarschijnlijk wel), vind je dat dat bier naar pils smaakt? Het wordt gebrouwen met 100% pilsmout.
Weer wat geleerd! Zo zie je maar dat gewoon aan de gang gaan en doen je veel meer inzicht zal geven in de mogelijkheden en smaken. Dankzij jullie tips zal ik ook maar eens simpel beginnen en daarna pas gaan denken aan complexere variaties.

jaapz

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-07-2019  11:31 uEr staat een tegenstrijdigheid in uw artikel.
Bij mouten staat onderaan Filteren is voor een eerste keer niet nodig,
Bij maischen staat bij puntje 3 daarna opwarmen naar 75 en filteren.

Ik zou graag de site hier quoten maar ik mag geen tekst selecteren en ook wordt de rechtermuisknop geblokkeerd (een rare keuze van de websitemaker, maar goed).

In ieder geval, in het artikel staat niet dat filteren niet nodig is, maar dat het niet aangeraden wordt bij het eerste brouwsel tarwe- of speltmout toe te voegen omdat dat het filteren bemoeilijkt.

brouwerwaldonk

Niet aan te raden is voor mij hetzelfde als niet nodig, waarmee ik niet zeg dat het niet mag.

Scorpionrose

Citaat van: jaapz op 16-07-2019  15:03 uIk zou graag de site hier quoten maar ik mag geen tekst selecteren en ook word de rechtermuisknop geblokkeerd (een rare keuze van de websitemaker, maargoed).

Je mag waarschijnlijk de vele schrijffouten niet quoten  ;) ;)

Gerb

Ik heb ook ooit eens eenzelfde verhaal geschreven https://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2018/03/zelf-een-bierrecept-maken.html
 Misschien heeft iemand er ook iets aan.

lier

Citaat van: jaapz op 16-07-2019  15:03 uIk zou graag de site hier quoten maar ik mag geen tekst selecteren en ook word de rechtermuisknop geblokkeerd (een rare keuze van de websitemaker, maargoed).


Rechtermuisknop is niet nodig, gebruik control-C voor kopiëren en control-V voor plakken na het selecteren van de text

lier

Mooi artikel Oscar, bij de tips zou ik nog ff brouw-cursus toevoegen, dat wil ook wel eens helpen en zijn tegenwoordig door het hele land te volgen.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 16-07-2019  12:20 uWaar je misschien nog iets meer de nadruk op zou kunnen leggen is het gebruik van software.

Klopt, maar doel was niet om een "commercieel" artikel voor BrouwVisie te maken... ;)

Citaat van: lier op 16-07-2019  19:07 uMooi artikel Oscar, bij de tips zou ik nog ff brouwcursus toevoegen, dat wil ook wel eens helpen en zijn tegenwoordig door het hele land te volgen.

Check...

Brouwerij De Stichting

Citaat van: lier op 16-07-2019  19:03 uRechtermuisknop is niet nodig, gebruik control-C voor kopiëren en control-V voor plakken na het selecteren van de text
Hier, met Firefox, werkt ook dat niet, maar als een webdesigner dat soort blokkades inbouwt word ik een beetje halsstarrig en ga zonder noodzaak uitzoeken hoe ik die tekst kan kopieëren. Grrr.  >:D

En dat kan dus ook! Simpelweg: Bestand --> Pagina opslaan als... en daarna de opgeslagen pagina openen in kladblok.

Verder een leuk artikel om te lezen.

Oscar

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 16-07-2019  21:15 uHier, met Firefox, werkt ook dat niet, maar als een webdesigner dat soort blokkades inbouwt word ik een beetje halsstarrig en ga zonder noodzaak uitzoeken hoe ik die tekst kan kopieëren. Grrr.  >:D

 ;D ;D ;D ;D  is gewoon een plugin voor... ;D ;D  zijn mijn teksten en die wil ik een beetje beschermen. Kopiëren mag, maar doe er dan maar moeite voor... ;-)  ;D

middelaersch

Citaat van: Oscar op 16-07-2019  21:11 uKlopt, maar doel was niet om een "commercieel" artikel voor BrouwVisie te maken... ;)

Dan kun je BrouwHulp toch promoten...   :verbergen:

Ik snap je punt, maar ik denk wel serieus dat software het ontwikkelen van recepten heel veel gemakkelijker maakt.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 16-07-2019  21:39 umaar ik denk wel serieus dat software het ontwikkelen van recepten heel veel gemakkelijker maakt.

Weet ik wel zeker... Ik heb BrouwVisie niet voor niets ontwikkeld... ;)  Daarom staat het ook bij de tips. :brouwen:

jaapz

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-07-2019  15:15 uNiet aan te raden is voor mij hetzelfde als niet nodig, waarmee ik niet zeg dat het niet mag.

Er staat dat het niet aan te raden is om spelt- of tarwemout toe te voegen in je eerste recept

Er staat niet dat het niet aan te raden is om te filteren

Erny

Top tekst. De essentie is geraakt.

jelle82

Fijn artikel. Mij heeft ook het kijken naar BrouwTV enorm geholpen. Dank daarvoor, ik wacht met smart op een nieuwe episode. ;)

Enkele tips:
Je hebt het over 20-25 IBU. Misschien kun je nog een link naar een IBU calculator toevoegen? Of een richtlijn voor het aantal gram hop bij een bepaalde alfazuur (ca. 15 gram hop met een alfazuur van 6% op 10 liter)?

Over de hopkeuze (dat heeft mij ook hoofdbrekens gekost): als tip kun je vermelden om online te sorteren op "goedverkocht/populair", de beginnende brouwer kan uit de top 5 een hopsoort kiezen.

Wellicht kun je nog de term "Smash" opgooien, een uitstekende methode om een simpel, maar lekker biertje te brouwen.

Oscar

Citaat van: jelle82 op 02-08-2019  16:46 uEnkele tips:
Je hebt het over 20-25 IBU. Misschien kun je nog een link naar een IBU calculator toevoegen? Of een richtlijn voor het aantal gram hop bij een bepaalde alfazuur (ca. 15 gram hop met een alfazuur van 6% op 10 liter)?

www.BrouwVisie.nl     ;D ;)

Citaat van: jelle82 op 02-08-2019  16:46 uOver de hopkeuze (dat heeft mij ook hoofdbrekens gekost)

Niet te moeilijk over doen, dat staat ook in het artikel... ;)

Citaat van: jelle82 op 02-08-2019  16:46 uWellicht kun je nog de term "Smash" opgooien, een uitstekende methode om een simpel, maar lekker biertje te brouwen.

Zou kunnen, maar de uitleg zoals in het artikel geeft dat al aan en de mogelijk tot combineren... ;) :)

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.