Vergistingstemperatuur van bock?

Gestart door Sir Wicked III, 15-07-2019 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sir Wicked III

Beste brouwers,

Aanstaande zaterdag (20 juli) gaan we voor het eerst een bockbier brouwen. Intussen hebben we een recept in elkaar geknutseld met 83% munich, 9% pils, 7% cara 120 en een snufje zwartemout. Hoppen met Hersbrucker   en Tettnanger. (25 IBU, 46 EBC)

Volgens BrouwHulp zou deze straks op een gewenst start SG van 1064 moeten beginnen met een volume van 20 liter. Vergisten willen we met de M76 van Mangrove Jack's gaan doen, temperatuurbereik van 8 tot 14°C. Wat is qua (na)gisting een beetje goed tijd/temperatuurprofiel?

Wij zaten te denken aan start bij 12 °C, 3 weken laten gisten en nog een aantal dagen op wat verhoogde temperatuur (14°C?) laten nagisten voordat we gaan bottelen.
Zitten we dan wat in de richting of slaat dit volgens jullie kant noch wal?  :weetniet:

seed7

10°C. Hoeveel gist ga je gebruiken is denk ik de belangrijkste vraag? Die moet goed zijn om in drie weken uit te gisten. Dan is temperatuursverhoging ook niet nodig. Als je de temperatuur wilt verhogen dan pas nadat je een gistingsgraad van 55% hebt bereikt.

Weet je het zeker van die hoeveelheid cara? Ook aan melanoidine- of aromaticmout gedacht ipv cara?

Ingo


Sir Wicked III

Bij 10°C vergisten is het advies richting de 2 gram korrelgist per liter wort? Planning is 20 liter dus dan hebben we minimaal 40 gram gist nodig, als ik goed reken. (adviespuntje uit dit draadje

Wat betreft de cara, ben het in een aantal recepten tegen gekomen(o.a. prijswinnend recept) . Mocht dit te weinig/teveel zijn, dan passen we het recept voor een volgende brouwsel aan naar andere hoeveelheden of de moutsoorten die je voorstelt.

Jacques

Citaat van: Sir Wicked III op 16-07-2019  11:39 uBij 10°C vergisten is het advies richting de 2 gram korrelgist per liter wort? Planning is 20 liter dus dan hebben we minimaal 40 gram gist nodig, als ik goed reken. (adviespuntje uit dit draadje

Wat betreft de cara, ben het in een aantal recepten tegen gekomen(o.a. prijswinnend recept) . Mocht dit te weinig/teveel zijn, dan passen we het recept voor een volgende brouwsel aan naar andere hoeveelheden of de moutsoorten die je voorstelt.

Om de kosten binnen de perken te houden kun je van een zakje korrelgist een giststarter maken.
Je moet dan een starter maken van 2 liter.

Los 200 g moutextractpoeder op in 2 liter water.
Kook de oplossing gedurende 10 minuten.
Giet de fles in een schoongemaakt fles.
Sluit de fles af met een rubberen stop.
Laat de oplossing afkoelen.
Na het afkoelen haal je de stop van de fles (kan lastig gaan door de onderdruk). Het beste doe je dit boven een gasvlam.
Na het openen doe je de stop opnieuw de fles.
Schud met de fles om zuurstof op te lossen.
Haal de stop weer even van de fles en schud weer met de fles.
Giet de korrelgist in de fles.
Sluit de fles af met een rubberen stop met een waterslot. Vooraf desinfecteer je deze rubberen stop en waterslot.

Gefeliciteerd! Je hebt je eerste giststarter gemaakt.

Houd de starter in de gaten. Zodra je ziet dat de starter minder actief wordt zet je hem in een koelkast tot het moment dat je de gist nodig hebt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-07-2019  21:37 uJe moet dan een starter maken van 2 liter.

Je moet niets!   ;) Gewoon een litertje wort en daar je gist in knallen op de dag van brouwen ('s ochtends). Wedden dat het voldoende is... :brouwen:   Denk niet te moeilijk... Vele mensen denken echt te moeilijk.... !!

Voorbeeld : Ik start 1000 wort met gemak op met 11 gram korrelgist door een dag van te voren een starter te maken... :brouwen: :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-07-2019  21:59 uJe moet niets!   ;) Gewoon een litertje wort en daar je gist in knallen op de dag van brouwen ('s ochtends). Wedden dat het voldoende is... :brouwen:   Denk niet te moeilijk... Vele mensen denken echt te moeilijk.... !!

Voorbeeld : Ik start 1000 wort met gemak op met 11 gram korrelgist door een dag van te voren een starter te maken... :brouwen: :)

Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Voor een ondergistend bockbier is meer gist nodig dan voor een bovengistend bier. Dat geldt zeker als je niet te veel esters wilt hebben zoals dat gebruikelijk is bij een klassiek bockbier.

Maar als het niet erg vindt dat je bier meer esters heeft kun je met minder gist volstaan. Het is ook een kwestie van smaak.

Sir Wicked III

Jaques en Oscar, bedankt voor de adviezen om een giststarter te maken. Dit staat sowieso nog op ons "nog te leren"-lijstje, maar willen we ons nu nog niet aan wagen.
Qua kosten is het gist straks een 3e van de totale brouwkosten. Al even snel berekend en we komen, als we de 20 liter halen, uit rond de € 1 per flesje.
Is wat ons betreft eerst prima. Mag ook wel wat kosten, anders kunnen we net zo goed voor € 5 een kratje Holger uit de buurtsuper halen ;)

Seed7(Ingo), bedankt voor je temperatuuraanbeveling.

Straks even in Jubbega inkopen doen en dan gaan we zaterdag los. Ik houd jullie hier wel even op de hoogte.

Jacques

Veel hobbybrouuwers hebben schrik om een starter te maken. Dat is niet nodig. Het is niet moeilijker dan brouwen met een bierkit. Je moet hygiënisch werken maar dat hoor je ook te doen bij een bierkit...

Sir Wicked III

Citaat van: Jacques op 17-07-2019  21:35 uVeel hobbybrouuwers hebben schrik om een starter te maken. Dat is niet nodig. Het is niet moeilijker dan brouwen met een bierkit. Je moet hygiënisch werken maar dat hoor je ook te doen bij een bierkit...

Het is niet zozeer schrik, maar willen dit straks eerst een keer "droog" oefenen, om en beetje gevoel te krijgen voor de handelingen. Ben ik als laborant gewend op het moment dat je iets gaat maken/doen wat je nog niet eerder hebt gedaan. Op die manier kun je fouten maken, zonder al te grote consequenties. Bierkits hebben we geen ervaring mee, omdat we meteen volmout zijn gaan brouwen.

Jacques

Citaat van: Sir Wicked III op 18-07-2019  08:34 uHet is niet zozeer schrik, maar willen dit straks eerst een keer "droog" oefenen, om en beetje gevoel te krijgen voor de handelingen. Ben ik als laborant gewend op het moment dat je iets gaat maken/doen wat je nog niet eerder hebt gedaan. Op die manier kun je fouten maken, zonder al te grote consequenties. Bierkits hebben we geen ervaring mee, omdat we meteen volmout zijn gaan brouwen.

Als laborant ben je gewend secuur en hygiënisch te werken...

Wat je kunt doen is meerdere zakjes gist kopen en één zakje gebruiken voor het opkweken.
Probeer het. Als je het idee hebt dat er iets mis gegaan is heb je nog gist achter de hand. Bewaar de gist koel. Gedroogde gist is lang houdbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 15-07-2019  16:26 u10°C. Hoeveel gist ga je gebruiken is denk ik de belangrijkste vraag? Die moet goed zijn om in drie weken uit te gisten. Dan is temperatuursverhoging ook niet nodig. Als je de temperatuur wilt verhogen dan pas nadat je een gistingsgraad van 55% hebt bereikt.
Ik heb nu 2x een ondergistend bier gebrouwen. 1x een quadrupel en een keer een tripelrecept. Gist opgestart bij 25 graden en aanenten bij 20 en dan af laten koelen naar 16 (dat is mijn kelder namelijk). Wat gaat er fout bij 16 graden op deze manier?

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 18-07-2019  23:25 uWat gaat er fout bij 16 graden op deze manier?

Helemaal niets, als het resultaat je doel is.

Als je een traditionel Duitse zeer cleane bok wilt brouwen dan doe je dat koud, heel koud.

Ondergisters zijn uitstekend op hogere temperaturen (~20°C) te gebruiken, ze zijn dan wel fruitiger en esteriger dan bovengisters bij de zelfde temperatuur.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 19-07-2019  20:23 uHelemaal niets, als het resultaat je doel is.

Als je een traditionel Duitse zeer cleane bok wilt brouwen dan doe je dat koud, heel koud.

Ondergisters zijn uitstekend op hogere temperaturen (~20°C) te gebruiken, ze zijn dan wel fruitiger en esteriger dan bovengisters bij de zelfde temperatuur.

Ingo
Voor zover ik het kan waarnemen zijn beide bieren nog steeds mooi clean. Vooral de bitterheid en de hop, mout komen naar voren. Maar 16 is natuurlijk ook weer een stuk lager dan 20. Geeft voor mij vooral aan dat je je niet blind moet staren op wat gangbaar is voor een bepaald bier (pils) maar voor een andere type (als je mijn bier al een type zou mogen noemen, want een tripel doe je net met ondergist ??) kan het toch mooi uitkomen.

Oscar

Citaat van: Sir Wicked III op 17-07-2019  15:37 uDit staat sowieso nog op ons "nog te leren"-lijstje, maar willen we ons nu nog niet aan wagen.

Jongens het is maar bier... Soms moet je iets leren door het gewoon te doen! Niet van dat benauwde. Mensen die bang zijn om fouten te maken hebben een trage leercurve... ;) :brouwen:  Dus gewoon doen!  :brouwen: :brouwen: Het ergste wat kan gebeuren is, is goed drinkbaar bier... :brouwen: :biersmile: :proost:

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-07-2019  00:38 uJongens het is maar bier... Soms moet je iets leren door het gewoon te doen! Niet van dat benauwde. Mensen die bang zijn om fouten te maken hebben een trage leercurve... ;) :brouwen:  Dus gewoon doen!  :brouwen: :brouwen: Het ergste wat kan gebeuren is, is goed drinkbaar bier... :brouwen: :biersmile: :proost:

Er kan natuurlijk van alles mis gaan bij het brouwen van bier waardoor het bier minder smakelijk is.

Maar in dit geval moet ik je gelijk geven. Het maken van een giststarter is heel eenvoudig, dat is echt veel simpeler dan menig beginnende hobbybrouwer denkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.