WHITE LABS WLP004 IRISH ALE

Gestart door LReins, 15-07-2019 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LReins

Hoi allemaal, graag zou ik het volgende willen vragen.
Ik brouw elke keer 5liter bier. Nu heb ik voor mijn nieuwe bier Irisch red ale de volgende gist gekocht:
WHITE LABS WLP004 IRISH ALE Dit is 40ml vloeibare gist voor 20 liter wort.
Wat zouden jullie doen op 5liter wort ? Gewoon 1 pakje van 40ml er in of een deel van de gist erin?

Graag hoor ik jullie ervaren mening hier over.

Alvast bedankt voor het mee denken.


Staple

5 liter met één smackpack zou ik wel aandurven. Je kan kijken op mr malty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html).
Daar staat dat je met een half pakje al voldoende hebt.

LReins

Bedankt voor de reactie Staple, kan ik dan de andere 20 ml in vriezen en dus bewaren?

TymonK

Citaat van: LReins op 15-07-2019  17:20 uBedankt voor de reactie Staple, kan ik dan de andere 20 ml in vriezen en dus bewaren?
Nee kun je niet zomaar invriezen want dan gaan de gistcellen kapot. Je moet er dan iets doorheen doen (gly-nog-wat - veel info op het forum te vinden).

Teveel gist is niet goed (maar beter dan te weinig), dus half zakje op 5 liter  is prima

tdp

Citaat van: TymonK op 16-07-2019  08:12 uNee kun je niet zomaar invriezen want dan gaan de gistcellen kapot. Je moet er dan iets doorheen doen (gly-nog-wat - veel info op het forum te vinden).

Teveel gist is niet goed (maar beter dan te weinig), dus half zakje op 5 liter  is prima

CiteerGlycerine = glycerol 85%
glycerine van iedere brouwwinkel is dus goed.
Beoogde eindconcentratie 10%, maar 20% kan ook.

LReins

Vriendelijk bedankt voor de hulp allemaal.
Snel en duidelijk. Super!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.