Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reinigen van plastic vat/emmer  (gelezen 823 keer)

Offline Brouwerij Mennekes

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
Reinigen van plastic vat/emmer
« Gepost op: 15-07-2019 12:17 u »
Goedemiddag,

Ik heb nog een oude 'brouwemmer' met een kunststof kraantje er aan. Dit kraantje ziet er vuil uit. Zwarte randjes en dergelijke. Kan ik deze nog gebruiken? En zo ja, hoe deze het beste schoon maken? Emmer is een jaartje of 3 oud en gewoon niet goed schoongemaakt helaas. Met nieuwere gistingsvaten is dit wel gedaaan maar ik vroeg me af of deze nog te redden is.

Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Re: Reinigen van plastic vat/emmer
« Reactie #1 Gepost op: 15-07-2019 12:28 u »
Nieuw kraantje erin zetten? Doe ik sowieso elk jaar ivm vervuiling

Offline DoubleW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 15-07-2019 12:45 u »
Gootsteen ontstopper oplossing maken of bleekoplossing. Kraantje erin leggen en laten weken voor 2 uur, schoon spoelen en klaar

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2019 15:08 u »
Maak een afweging, kostprijs nieuwe brouwemmer met kraan tegen één of meer brouwsels bier voor de gootsteen, en je weet direct dat je met heel zuiver materiaal moet werken.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2019 20:05 u »
Inderdaad bij twijfel niet meer gebruiken. Een brouw en bottelsessie is al gauw 1,5 dag werk. Zonde van de tijd en energie. Gebruik die emmer om je vuile flessen in te weken en koop een schone. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-07-2019 22:12 u »

Offline Brouwerij Mennekes

• Junior lid
  • **
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #6 Gepost op: 15-07-2019 22:37 u »
Bedankt voor de tips. De emmers zijn nog hartstikke schoon en maar een paar keer gebruikt en het zijn echt de kraantjes. Heb ze nu een paar uur laten weken en flink afgespoeld. Nu nog een nachtje weken in gewoon water en dan nog een keer weken met chlooroplossing en grondig naspoelen. Geen zichtbaar vuil meer dan dan gebruik ik ze nog. Direct een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen. Heb naast mijn huidige oxi ook de purosan op mijn shoppinglijst staan dus dan kan ik het ook écht zuiver houden.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #7 Gepost op: 18-07-2019 20:06 u »
Als je bang bent voor bacteriën, die niet doodgaan en het is erg smerig is er een paardenmiddel dat chloor heet, een chloorpil stinkt niet zo naar citroentjes en als je je onderdelen daarin uitkookt is het 99,99% schoon...

Zelf maak ik altijd alles nauwgezet schoon na gebruik en voor gebruik ontsmetten, maar ja mocht je het een keer vergeten.

Brew on ! :brouwen:

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #8 Gepost op: 18-07-2019 21:40 u »
Direct een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen.

Je weet dat zo'n ding 2,75 kost?

https://www.unibrew-Nederland.nl/kraan-voor-gistingsvat.html

Voor zo'n bedrag ga ik geen heel brouwsel riskeren. Een halve dag werken en alle grondstoffen naar de kl....
Vervangen en voortaan direct na gebruik goed schoonmaken! En direct voor gebruik ontsmetten.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 18-07-2019 23:21 u »
Bedankt voor de tips. De emmers zijn nog hartstikke schoon en maar een paar keer gebruikt en het zijn echt de kraantjes. Heb ze nu een paar uur laten weken en flink afgespoeld. Nu nog een nachtje weken in gewoon water en dan nog een keer weken met chlooroplossing en grondig naspoelen. Geen zichtbaar vuil meer dan dan gebruik ik ze nog. Direct een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen. Heb naast mijn huidige oxi ook de purosan op mijn shoppinglijst staan dus dan kan ik het ook écht zuiver houden.

Heb je ze uit elkaar gehaald? Dat is de enige manier en na elk brouwsel verplicht. Gebruik caustic om te reinigen. Laat oxi achterwege.

Tags: