Reinigen van plastic vat/emmer

Gestart door Brouwerij Mennekes, 15-07-2019 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Goedemiddag,

Ik heb nog een oude 'brouwemmer' met een kunststof kraantje er aan. Dit kraantje ziet er vuil uit. Zwarte randjes en dergelijke. Kan ik deze nog gebruiken? En zo ja, hoe deze het beste schoon maken? Emmer is een jaartje of 3 oud en gewoon niet goed schoongemaakt helaas. Met nieuwere gistingsvaten is dit wel gedaaan maar ik vroeg me af of deze nog te redden is.

Bedankt!

TymonK

Nieuw kraantje erin zetten? Doe ik sowieso elk jaar ivm vervuiling

DoubleW

Gootsteen ontstopper oplossing maken of bleekoplossing. Kraantje erin leggen en laten weken voor 2 uur, schoon spoelen en klaar

brouwerwaldonk

Maak een afweging, kostprijs nieuwe brouwemmer met kraan tegen één of meer brouwsels bier voor de gootsteen, en je weet direct dat je met heel zuiver materiaal moet werken.

Oxhead

Inderdaad bij twijfel niet meer gebruiken. Een brouw en bottelsessie is al gauw 1,5 dag werk. Zonde van de tijd en energie. Gebruik die emmer om je vuile flessen in te weken en koop een schone. :brouwen:

Jacques


Brouwerij Mennekes

Bedankt voor de tips. De emmers zijn nog hartstikke schoon en maar een paar keer gebruikt en het zijn echt de kraantjes. Heb ze nu een paar uur laten weken en flink afgespoeld. Nu nog een nachtje weken in gewoon water en dan nog een keer weken met chlooroplossing en grondig naspoelen. Geen zichtbaar vuil meer dan dan gebruik ik ze nog. Direct een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen. Heb naast mijn huidige oxi ook de purosan op mijn shoppinglijst staan dus dan kan ik het ook écht zuiver houden.

Johan_vL

Als je bang bent voor bacteriën, die niet doodgaan en het is erg smerig is er een paardenmiddel dat chloor heet, een chloorpil stinkt niet zo naar citroentjes en als je je onderdelen daarin uitkookt is het 99,99% schoon...

Zelf maak ik altijd alles nauwgezet schoon na gebruik en voor gebruik ontsmetten, maar ja mocht je het een keer vergeten.

Brew on ! :brouwen:

middelaersch

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 15-07-2019  22:37 uDirect een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen.

Je weet dat zo'n ding 2,75 kost?

https://www.unibrew-nederland.nl/kraan-voor-gistingsvat.html

Voor zo'n bedrag ga ik geen heel brouwsel riskeren. Een halve dag werken en alle grondstoffen naar de kl....
Vervangen en voortaan direct na gebruik goed schoonmaken! En direct voor gebruik ontsmetten.

EBC

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 15-07-2019  22:37 uBedankt voor de tips. De emmers zijn nog hartstikke schoon en maar een paar keer gebruikt en het zijn echt de kraantjes. Heb ze nu een paar uur laten weken en flink afgespoeld. Nu nog een nachtje weken in gewoon water en dan nog een keer weken met chlooroplossing en grondig naspoelen. Geen zichtbaar vuil meer dan dan gebruik ik ze nog. Direct een bijsmaak na eerste probeersel dan toch maar nieuwe kopen. Heb naast mijn huidige oxi ook de purosan op mijn shoppinglijst staan dus dan kan ik het ook écht zuiver houden.

Heb je ze uit elkaar gehaald? Dat is de enige manier en na elk brouwsel verplicht. Gebruik caustic om te reinigen. Laat oxi achterwege.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.