Wyeast 3522 Belgian Ardennes zeer trage hergisting

Gestart door Hermanus, 13-07-2019 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hermanus

Ik heb nu twee keer gebrouwen met de Wyeast 3522 en het valt me op dat de 3522 moeite heeft met een complete hergisting op fles.

De vorige gebrouwen batch, een Belgisch blond bier (~ 6,5%), deed er 4-6 weken over voordat de gewenste mate koolzuur op de fles zat. Bij die batch heb ik 1 smackpack 3522 gebruikt.

Omdat één smackpack op 22 liter wellicht niet genoeg is, heb ik bij de volgende batch twee smackpacks gebruikt (ik was niet in de gelegenheid een starter op te kweken). De volgende batch wilde ik iets zwaarder in alcohol maken (rond de 7,5%). Doordat er iets fout ging op de brouwdag had ik een vele hogere efficiency dan gepland. Dit heeft er voor gezorgd dat het bier uiteindelijk uitgekomen is op 8,5% alcohol vóór hergisting op fles. Bij het bottelen heb ik geen bottelgist gebruikt en 2 gram suiker per fles toegevoegd. Vorige week hebben we het bier na 3 weken hergisten in de vergistingskast geproefd. Er vormde bijna geen schuimkraag en er was nog maar een heel licht koolzuurtje te bespeuren.

Nu roept dit een aantal vragen bij mij op:
- Hebben jullie deze ervaring ook met de Wyeast 3522?
- Gebruik ik te weinig gist? En zo ja, is dit enkel te ondervangen door een giststarter?
- Of is het raadzaam bottelgist te gebruiken? (bijvoorbeeld de Fermentis F2) 

Martijn0172

Ik heb meerdere keren met deze gist gebrouwen, meestal een La chouffe kloon of een blond bier daarop gebaseerd. Ik heb eenmaal een verstokte vergisting gehad die na een week opeens verder ging. Nooit problemen gehad met hergisting. Dze gist zou 12% aankunnen. Hoe lang heeft deze vergist? De flocculatie is hoog, wellicht is er te weinig gist mee gekomen. Maar dat je nu wel koolzuur krijgt doet mij sterk vermoeden dat het wel goed komt. Zet de flesjes eens op hun kop weg bij 20-25 ºC, dat schijnt te werken.

middelaersch


brouwerwaldonk

Citaat van: Hermanus op 13-07-2019  09:57 uDoordat er iets fout ging op de brouwdag had ik een vele hogere efficiency dan gepland. Dit heeft er voor gezorgd dat het bier uiteindelijk uitgekomen is op 8,5% alcohol vóór hergisting op fles.

Nu roept dit een aantal vragen bij mij op:
- Gebruik ik te weinig gist? En zo ja, is dit enkel te ondervangen door een giststarter?
- Of is het raadzaam bottelgist te gebruiken? (bijvoorbeeld de Fermentis F2)
Bij een redelijk sterk bier is de oorspronkelijke gist op sterven na dood na de hoofdgisting en zeker na het lageren. Diegene die nog leven zijn vermoeide soldaatjes en daar win je geen oorlog mee.
Neem volgende keer één gram verse gist uit een pakje per 10 L bier. Laat dat één dag ontwikkelen op 100 ml bier met een mespuntje suiker, voeg dat toe op de botteldag. Uw hergisting op fles zal onmiddellijk starten zodat je na 3 weken een heerlijk biertje kan schenken met alles er op en er aan.

Hermanus

Citaat van: Martijn0172 op 13-07-2019  10:19 uIk heb meerdere keren met deze gist gebrouwen, meestal een La chouffe kloon of een blond bier daarop gebaseerd. Ik heb eenmaal een verstokte vergisting gehad die na een week opeens verder ging. Nooit problemen gehad met hergisting. Dze gist zou 12% aankunnen. Hoe lang heeft deze vergist? De flocculatie is hoog, wellicht is er te weinig gist mee gekomen. Maar dat je nu wel koolzuur krijgt doet mij sterk vermoeden dat het wel goed komt. Zet de flesjes eens op hun kop weg bij 20-25 ºC, dat schijnt te werken.

De hoofdvergisting was zeer explosief en duurde denk ik maar een tweetal dagen. Nagisting heeft zo'n twaalf dagen geduurd (ik hou me altijd aan twee weken voor hoofd en nagisting). Daarna heeft het bier twee weken gelagerd op 14 graden. (we houden altijd 1 maand voor het totale proces aan omdat we dan een maand later op de volgende brouwdag kunnen bottelen).

Hier is trouwens het verloop van de vergisting volgens mijn tilt. Een puntje hierbij wel: aan het begin heeft mijn oude telefoon even uit gestaan waardoor de tilt even geen data heeft verzonden. Daarom zie je die schuine lijn op dag 3. 


Goed punt met het op de kop zetten. Ik dacht er ook al aan de flessen eens flink te schudden en dan weer warm weg te zetten.

Hermanus

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-07-2019  14:30 uBij een redelijk sterk bier is de oorspronkelijke gist op sterven na dood na de hoofdgisting en zeker na het lageren. Diegene die nog leven zijn vermoeide soldaatjes en daar win je geen oorlog mee.
Neem volgende keer één gram verse gist uit een pakje per 10 L bier. Laat dat één dag ontwikkelen op 100 ml bier met een mespuntje suiker, voeg dat toe op de botteldag. Uw hergisting op fles zal onmiddellijk starten zodat je na 3 weken een heerlijk biertje kan schenken met alles er op en er aan.

Denk je dat het nu dan niet meer verder zal hergisten, of dat het gewoon heel langzaam verder zal gaan?

De volgende keer zal ik inderdaad bottelgist toevoegen. Zou je hiervoor een speciale bottelgist als de F2 aanraden of doet dit veel met de smaak? Ik vind het namelijk een beetje zonde een extra smackpack te kopen om deze vervolgens maar voor een klein deel te gebruiken.   

Martijn0172

Het "lageren" voor 14 dagen zal er waarschijnlijk voor gezorgd hebben dat er (te) weinig gistcellen mee zijn gegaan. Als er nu al koolzuur in zit dan verwacht ik dat het wel goed gaat komen.
Waarom "lager" je voor 2 weken? Ikzelf doe eigenlijk alles binnen twee weken; hoofdgisting, nagisting en dan een dag of twee een coldcrash. Nog nooit bottelgist gebruikt en eenmaal een hergisting die niet op gang kwam (te hoge alcohol voor de gebruikte gistsoort)

middelaersch

Citaat van: Martijn0172 op 15-07-2019  19:22 uHet "lageren" voor 14 dagen zal er waarschijnlijk voor gezorgd hebben dat er (te) weinig gistcellen mee zijn gegaan. Als er nu al koolzuur in zit dan verwacht ik dat het wel goed gaat komen.
Waarom "lager" je voor 2 weken? Ikzelf doe eigenlijk alles binnen twee weken; hoofdgisting, nagisting en dan een dag of twee een coldcrash. Nog nooit bottelgist gebruikt en eenmaal een hergisting die niet op gang kwam (te hoge alcohol voor de gebruikte gistsoort)

Vandaar hierboven mijn vraag ook m.b.t. lageren. Ik doe bijna hetzelfde als Martijn. Alleen coldcrashen doe ik niet.

Ik denk dat lang koud lageren vaak leidt tot problemen met de hergisting op fles.
Dan ga je eerst moeite doen om gist kwijt te raken, en vervolgens moet je weer bottelgist toevoegen voor de hergisting op fles. :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.