Pfffff

Ik heb nu een Easybrew 30 besteld, die nieuwe van 2019 weet je wel :-)
Nog nooit gebrouwen met ruwe ingrediënten maar dat gaat er nu dus wel echt van komen. Dus volle trost BrouwHulp op mijn pc gezet en klaar om aan de slag te gaan. Brouwinstallatie ingevoerd obv een paar tips hier op het forum. Maar dan:
- Geprobeerd ons mooie Brabant water uit Dommelen er in te zetten maar volgens mij klopt er geen snars van. Ik heb een kopie gemaakt van Zutphens water en aangepast naar een PDF waar de waardes in stonden van Brabant water van een dorp 10 kilometer verder op.
Calcium Ca | 12mg/l | | Chloride CI | 12mg/l |
Magnesium Mg | 1mg/l | | Sulfaat SO4 | 23mg/l |
Natrium Na | 12mg/l | | Totale alkaliteit | 61mg/l |
Ionenbalans | 0 | | Zuurgraad (pH) | 7,8 |
| | | Restalkaliteit | 52 mg/l |
Klopt dit uberhaubt?
- Als ik dan een recept wil invoeren dan gaat het continu mis. Als eerste op zoek naar recepten van ongeveer 20 liter maar bijna alle recepten zijn 10 liter. Lukt dit, 10 liter in een easybrew?
- Vervolgens probeer ik een licht biertje te maken met een lage bitterheid. Ik denk dan aan een Pilsener. Maar dan gaat het ook mis. Alle metertjes onderin het programma springen alle kanten op maar niet naar het groen. En als ik dan iets aanpas van verandert ook meteen alles in het recept.
Ik snap dat dit echt een beginners vraag is en ik heb het boek Verander water in Bier al 20 keer gelezen maar met BrouwHulp gaat het me gewoon niet lukken.
Wat doe ik fout? Hoe kan ik zelf toveren naar een mooi recept? En dan niet alleen die pilsener maar later ook andere biersoorten natuurlijk.
Bedankt,
Martijn