Recept maken lukt maar niet

Gestart door Brouwerij Mennekes, 12-07-2019 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Pfffff  :-[

Ik heb nu een Easybrew 30 besteld, die nieuwe van 2019 weet je wel :-)
Nog nooit gebrouwen met ruwe ingrediënten maar dat gaat er nu dus wel echt van komen. Dus volle trost BrouwHulp op mijn pc gezet en klaar om aan de slag te gaan. Brouwinstallatie ingevoerd obv een paar tips hier op het forum. Maar dan:

- Geprobeerd ons mooie Brabant water uit Dommelen er in te zetten maar volgens mij klopt er geen snars van. Ik heb een kopie gemaakt van Zutphens water en aangepast naar een PDF waar de waardes in stonden van Brabant water van een dorp 10 kilometer verder op.
Calcium Ca12mg/l      Chloride CI12mg/l
Magnesium Mg1mg/l      Sulfaat SO423mg/l
Natrium Na12mg/l      Totale alkaliteit61mg/l
Ionenbalans0      Zuurgraad (pH)7,8
                        Restalkaliteit52 mg/l
Klopt dit uberhaubt?

- Als ik dan een recept wil invoeren dan gaat het continu mis. Als eerste op zoek naar recepten van ongeveer 20 liter maar bijna alle recepten zijn 10 liter. Lukt dit, 10 liter in een easybrew?

- Vervolgens probeer ik een licht biertje te maken met een lage bitterheid. Ik denk dan aan een Pilsener. Maar dan gaat het ook mis. Alle metertjes onderin het programma springen alle kanten op maar niet naar het groen. En als ik dan iets aanpas van verandert ook meteen alles in het recept.

Ik snap dat dit echt een beginners vraag is en ik heb het boek Verander water in Bier al 20 keer gelezen maar met BrouwHulp gaat het me gewoon niet lukken.

Wat doe ik fout? Hoe kan ik zelf toveren naar een mooi recept? En dan niet alleen die pilsener maar later ook andere biersoorten natuurlijk.

Bedankt,
Martijn

tdp

 - Recepten van 10 liter kun je makkelijk schalen naar 20 liter, door alles x2 te doen ;)
 - Die metertjes onderin geven aan in hoeverre je recept binnen de specs van het biertype vallen. Kies dus het juiste biertype, dan zullen die metertjes je kunnen sturen bij het recept samenstellen



Oscar

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 12-07-2019  22:21 u- Geprobeerd ons mooie Brabant water uit Dommelen er in te zetten maar volgens mij klopt er geen snars van.

Gezien de rest van je post, moet je eerst nog leren hoe je zelf een recept moet samen stellen...laat dat water nog maar ff een paar jaar rusten....leer eerst maar eens brouwen.... ;) :brouwen: :brouwen:

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Oscar op 13-07-2019  00:42 uGezien de rest van je post, moet je eerst nog leren hoe je zelf een recept moet samen stellen...laat dat water nog maar ff een paar jaar rusten....leer eerst maar eens brouwen.... ;) :brouwen: :brouwen:
Bedankt, denk ik. Het leren van een recept maken is juist wat ik probeer? Ik probeer vooral ook bestaande recepten er in te zetten maar ook dat geeft geen goede resultaten. Dit soort reacties heb ik helemaal niks aan en kom ik niks mee verder. Ik ben op zoek naar handvaten om dit op te kunnen pakken.

Brouwen vanaf een bestaand recept is waar ik mee ga beginnen, maar het is juist  zo fijn om dit dan direct te kunnen loggen om er van te leren.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: tdp op 12-07-2019  22:33 u- Recepten van 10 liter kun je makkelijk schalen naar 20 liter, door alles x2 te doen ;)
 - Die metertjes onderin geven aan in hoeverre je recept binnen de specs van het biertype vallen. Kies dus het juiste biertype, dan zullen die metertjes je kunnen sturen bij het recept samenstellen

Bedankt, ik kan me voorstellen dat dat bij de ingrediënten wel zo is maar de maisch en kooktijden zullen wel anders zijn bij verdubbeling toch?

Carlo

Ik zou gewoon eerst een bestaand recept brouwen.
kijken hoe dat uit pakt.

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  07:39 uBedankt, ik kan me voorstellen dat dat bij de ingrediënten wel zo is maar de maisch en kooktijden zullen wel anders zijn bij verdubbeling toch?
Neen hoor helemaal niet, maischtijd en kooktijd blijft hetzelfde.
Als je een eigen recept wil brouwen, neem 80% pilsmout 15% munichmout en de overige 5% een caramout of tarwe. gegarandeerd een lekker biertje. Maak het niet TE BITTER mik naar 25 à 30% IBU. Dat recept kan je nadien bij een volgende brouw aanpassen naar uw eigen smaak.

hansHalberstadt

Mijn voorstel zou ook zijn om de watersamenstelling maar even te laten voor wat het is. Als het kan wel je beslag aanzuren tot pH=5.2 met bv melkzuur en pH papier. als je jouw recept wat je van plan bent te gebruiken even post dan kan ik het wel even voor je nalopen.
 

Edwin brouwt

Misschien kun je hier je recept posten (van 10 liter) wat er wel goed uitziet in BrouwHulp. Dan kunnen wij je wel helpen om op de juiste waarde uit te komen.


Bij BrouwHulp kun je makkelijk opschalen door rechtsboven simpelweg het aantal liter te verhogen. Je ziet dan dat alle ingrediënten ook vermeerderen (een inderdaad de kook- en maischtijden niet)

Gerb

Allemaal eens met de vorige sprekers. Leren om een recept  te maken en om te brouwen leer je alleen maar door het te doen. Begin met een bestaand recept, pas in het volgende recept een paar dingen aan, en daarna maak je je eigen interpretatie. Hier kan wel een aantal jaar overheen gaan.

Soms lijkt het wel alsof iedereen hier met waterbehandeling bezig is, maar ik denk dat maar weinig mensen het echt doen. Het water uit de kraan voldoet bijna altijd prima. Ik doe het bijna nooit en mijn bieren smaken mij altijd goed.

Brouwerij Mennekes

Bedankt iedereen,

Waterbehandeling ga im me inderdaad nog niet mee bezig houden. Maar mij leek het dat je in BrouwHulp ook water moet invoeren als ingrediënt? Of is dat gewoon niet nodig en vul je enkel de hoeveelheden maischwater en spoelwater. Ik zal inderdaad gewoon even een recept proberen met de juiste waardes hier te delen. En dan zou het super zijn als jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Bedankt!

joerivang

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  09:11 uBedankt iedereen,

Waterbehandeling ga im me inderdaad nog niet mee bezig houden. Maar mij leek het dat je in BrouwHulp ook water moet invoeren als ingrediënt? Of is dat gewoon niet nodig en vul je enkel de hoeveelheden maischwater en spoelwater. Ik zal inderdaad gewoon even een recept proberen met de juiste waardes hier te delen. En dan zou het super zijn als jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Bedankt!

Wij zijn na een aantal jaar gebruik van BrouwHulp overgestapt op Brewfather, in mijn ogen een veel duidelijker programma. BrouwHulp voor Windows loopt al jaren achter en heeft veel bugs..

hansHalberstadt

De hoeveelheid maisch en spoelwater volgen als het goed is uit het ingevoerde recept.
zie bv deze post:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39486.msg597582.html#msg597582
een zwaarder bier zal in het algemeen een dikker beslag opleveren. de hoeveelheid spoelwater is dan als het goed is net op op het moment dat de suikers grotendeels zijn uitgespoeld. In de praktijk spoel ja dan door tot je gewenste volume in je kookketel is bereikt.   

Brouwerij Mennekes

Ok, hier is ie. mijn allereerste recept. Het is een Weizen geworden van gangbare ingrediënten. Nog even geen kruiden, melkzuur of aangepast water.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMennekes Weizen
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,30 lWater uit Water
14,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,24 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50,0 %
2,24 kgPilsmoutWeyermann3 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,1 gHallertauer Traditionbellen4,0%90 min.12,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Zou dit iets kunnen worden? Hieronder even nog een screenshot van mijn installatie in BrouwHulp. Ik heb die info ook van het forum geplukt.


DeAik

Ik heb het boek 'thuis bierbrouwen' van Greg Hughes gekregen. Heel veel recepten die nagenoeg allemaal voor 20 liter zijn.
Isbn 9789048311408

Overigens moet ik nog beginnen met het 'echt' brouwen dus veel meer hulp kan ik niet bieden  :o

Gerb

Ziet er super uit! Wat mij betreft hoef je alleen geen 90 min te koken.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Gerb op 13-07-2019  11:22 uZiet er super uit! Wat mij betreft hoef je alleen geen 90 min te koken.

Bedankt! Wat zou jij voorstellen als kooktijd?

Koen S

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  11:24 uBedankt! Wat zou jij voorstellen als kooktijd?
Een rollende kook van 60 minuten.

hansHalberstadt

Even jouw recept in mijn Excel sheet ingevuld
Dan kom ik op aanbevolen beslagdikte 4.1 liter water per kg mout (18.4 liter maischwater) 6.4 liter spoelwater en 13 IBU bitterheid, begin SG=ca 1050
De groene velden zijn ingevuld, de roze zijn berekend.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2019  12:26 uEven jouw recept in mijn Excel sheet ingevuld
Dan kom ik op aanbevolen beslagdikte 4.1 liter water per kg mout (18.4 liter maischwater) 6.4 liter spoelwater en 13 IBU bitterheid, begin SG=ca 1050
De groene velden zijn ingevuld, de roze zijn berekend.

Mooie sheet, ik zie echter dat je ook wat andere aanpassingen hebt gedaan aan het recept. De hop moet 90 minuten koken maar de totale kooktijd is volgens mij maar 70 minuten in je excel (E32:E35). Ik kom met je spoel- en maischwater ook niet uit. Heeft dat te maken met de 0,6 ltr verlies in de kookketel icm bovenstaande kooktijdwijzigingen?

Oscar

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  07:33 uBedankt, denk ik. Het leren van een recept maken is juist wat ik probeer?

Nou begin dan eens simpel: beetje pilsmout, beetje munchener, een leuk hopje en een korrelgist.. Kan nooit fout gaan qua recept! Maak het jezelf niet te moeilijk. :brouwen:

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Oscar op 13-07-2019  15:32 uNou begin dan eens simpel: beetje pilsmout, beetje munchener, een leuk hopje en een korrelgist.. Kan nooit fout gaan qua recept! Maak het jezelf niet te moeilijk. :brouwen:

Ik had gewoon even een paar handvatten nodig en nu al een heel eindje gekomen. De weizen van hierboven staat nu als eerste op de planning. Is ook vrij eenvoudig met maar 1 maischstap. Komt goed!

Hay

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  13:13 uMooie sheet, ik zie echter dat je ook wat andere aanpassingen hebt gedaan aan het recept. De hop moet 90 minuten koken maar de totale kooktijd is volgens mij maar 70 minuten in je excel (E32:E35). Ik kom met je spoel- en maischwater ook niet uit. Heeft dat te maken met de 0,6 ltr verlies in de kookketel icm bovenstaande kooktijdwijzigingen?

Ik weet niet hoe het in BrouwHulp is maar ik heb in mijn brouwprogamma 15% per uur wegkoken ingegeven. Dit is gewoon voor elke ketel anders maar ik heb de Klarstein en vermoed dat het bij jou niet veel anders is.
Bedenk wel voor je eerste recept dat je 50 % tarwe hebt. Dus de mout niet te fijn schroten anders krijg je problemen met doorlopen en met spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 13-07-2019  13:13 uMooie sheet, ik zie echter dat je ook wat andere aanpassingen hebt gedaan aan het recept. De hop moet 90 minuten koken maar de totale kooktijd is volgens mij maar 70 minuten in je excel (E32:E35). Ik kom met je spoel- en maischwater ook niet uit. Heeft dat te maken met de 0,6 ltr verlies in de kookketel icm bovenstaande kooktijdwijzigingen?
De kooktijd is B7.  E32:E35 is het maischtrajekt: 60 minuten bij 67 graden zoals je aangaf en ik heb er nog 10 minuten bij 80 graden bijgezet omdat je notmaal gesproken uitmaischt bij 80 graden.
Het maich= en spoelwater is als volgt tot stand gekomen:
maischwater is afgeschat op basis van de sterkte van je wort. Spoelwater is gebaseerd op het feit dat er water achterblijft in je bostel na het spoelen maar vrijwel alle suiker eruitgehaald wordt. (ca  86% van je moutgewicht  blijft als water achter als je je bostel goed laat uitlekken aan het einde) Verder komt er suiker volume bij (ca 75% van je moutgewicht is het suikergewicht wat er bij komt en dat geeft een volume wat 1.62 x zo klein is als het suikergewicht) Je moet meer volume hebben aan het begin van het koken omdat er per uur ca 2 liter verdampt afhankelijk van je installatie. dus nog ca 3 liter.
Dan kom je in het voorbeeld op 4480 g mout x 4.1 liter/kg=18.4 liter maischwater. met 6.4 liter spoelwater kom je dan op een volume begin koken van
18.4 = maischwater
+6.4 spoelwater
+0.75 x 4480/1.62 = 2.07 liter suiker (3360 g)
-0.86 x 4480 = 3850 ml water wat achterblijft in je bostel
Totaal heb je dan 18.4 + 6.4 + 2.07 - 3.85 = 23 liter wort voor koken.
Met 1.5 uur koken en 2 liter verdamping per uur zit je dan op 20 liter wort einde koken.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2019  16:51 uDe kooktijd is B7.  E32:E35 is het maischtrajekt: 60 minuten bij 67 graden zoals je aangaf en ik heb er nog 10 minuten bij 80 graden bijgezet omdat je notmaal gesproken uitmaischt bij 80 graden.
Het maich= en spoelwater is als volgt tot stand gekomen:
maischwater is afgeschat op basis van de sterkte van je wort. Spoelwater is gebaseerd op het feit dat er water achterblijft in je bostel na het spoelen maar vrijwel alle suiker eruitgehaald wordt. (ca  86% van je moutgewicht  blijft als water achter als je je bostel goed laat uitlekken aan het einde) Verder komt er suiker volume bij (ca 75% van je moutgewicht is het suikergewicht wat er bij komt en dat geeft een volume wat 1.62 x zo klein is als het suikergewicht) Je moet meer volume hebben aan het begin van het koken omdat er per uur ca 2 liter verdampt afhankelijk van je installatie. dus nog ca 3 liter.
Dan kom je in het voorbeeld op 4480 g mout x 4.1 liter/kg=18.4 liter maischwater. met 6.4 liter spoelwater kom je dan op een volume begin koken van
18.4 = maischwater
+6.4 spoelwater
+0.75 x 4480/1.62 = 2.07 liter suiker (3360 g)
-0.86 x 4480 = 3850 ml water wat achterblijft in je bostel
Totaal heb je dan 18.4 + 6.4 + 2.07 - 3.85 = 23 liter wort voor koken.
Met 1.5 uur koken en 2 liter verdamping per uur zit je dan op 20 liter wort einde koken.

Kijk, daar kan ik iets mee. Ontzettend bedankt. Ik ga het recept nog wat finetunen en dan hier nog even plaatsen voor de zekerheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.