Discussie nav prijswinnende tripel

Gestart door Hans E. Pans, 17-09-2018 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Dit is een afgesplitst topic.
Het board Bewezen Recepten is namelijk een eregalerij en niet de plek om te discussiëren over recepten




Citaat van: Oxhead op 17-09-2018  10:16 uHierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.


Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.


Kooktijd:    90 minuten


Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.


Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%


Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 Ebc

 Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker


Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.


Groeten Marco.


Zijn dat twee zakjes van 11 gram voor 20 liter? Normaal is 1 zo'n zakje toch voldoende voor 20 liter?

Ik heb nu een enigszins vergelijkbaar recept van 11 liter in de gistkast staan en dacht met 1 zakje T58 veel te veel gist te hebben toegevoegd...




CeesM

Citaat van: Hans E. Pans op 17-09-2018  13:24 uZijn dat twee zakjes van 11 gram voor 20 liter? Normaal is 1 zo'n zakje toch voldoende voor 20 liter?

Ik heb nu een enigszins vergelijkbaar recept van 11 liter in de gistkast staan en dacht met 1 zakje T58 veel te veel gist te hebben toegevoegd...
Met een begin SG van 1.077 heb je wel 2 zakjes nodig voor 20 liter.

marc0871

Gefeliciteerd, Marco.

Citaat van: Hans E. Pans op 17-09-2018  13:24 uZijn dat twee zakjes van 11 gram voor 20 liter? Normaal is 1 zo'n zakje toch voldoende voor 20 liter?

Ik heb nu een enigszins vergelijkbaar recept van 11 liter in de gistkast staan en dacht met 1 zakje T58 veel te veel gist te hebben toegevoegd...





1 Zakje van 11 gram zou goed zijn voor 20 liter, tot 1.060

Hans E. Pans

Dus het sg is ook nog van invloed op de hoeveelheid gist, niet alleen het volume. Mijn sg was ongeveer 1.090, dan zou 1 zakje misschien nog niet eens zo gek zijn voor 11 liter?

marc0871

Misschien zelfs nog aan de krappe kant.

Hans E. Pans

Citaat van: marc0871 op 17-09-2018  17:36 uMisschien zelfs nog aan de krappe kant.

Ik vond het tooltje van MrMalty en dat gaf terug dat ik voor 11 l zo'n  9.9 gram gist nodig had. Er zit 11.9 gram in. Lijkt me redelijk ok dan

Kassie

Hoi,

Zaterdag wil ik dit recept (ongeveer) gaan brouwen. Wanneer is het goede moment om de kilo suiker toe te voegen?

Groet

Oxhead

Citaat van: Kassie op 15-10-2018  14:54 uHoi,

Zaterdag wil ik dit recept (ongeveer) gaan brouwen. Wanneer is het goede moment om de kilo suiker toe te voegen?

Groet

Ik heb dit na een uur koken toegevoegd om de karamellisatie beperkt te houden.

Kassie

Citaat van: Oxhead op 15-10-2018  17:49 uIk heb dit na een uur koken toegevoegd om de karamellisatie beperkt te houden.

Ok dankjewel!

Hans E. Pans

Wat is het gevolg als de suiker te lang meekookt en karamelliseert?

Oxhead

Citaat van: Hans E. Pans op 19-10-2018  17:43 uWat is het gevolg als de suiker te lang meekookt en karamelliseert?

De kleur van het bier zal iets donkerder worden en ietwat karamelsmaak waarschijnlijk.

HoppyHippo

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Had even een vraagje, dit recept is op basis van 20L in het vergistvat neem ik aan.

33 liter start koken? 13 liter verdampen lijkt me wel erg veel, of maak ik ergens een rekenfoutje?

Wil op basis van dit recept zaterdag gaan brouwen. Met als toevoeging 20 gram zoete sinasappelschil als kleine tegenhanger van de kruidige gist.

Alvast dank en nog gefeliciteerd ;)

Pieter1954

Is het niet beter om de (opgeloste) kristalsuiker pas na de hoofdgisting toe te voegen? De gist verteert dan eerst de "moeilijke" suikers en daarna pas de laat toegevoegde kristalsuiker.

j.heesters3

Citaat van: HoppyHippo op 30-10-2018  03:59 uMaischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Had even een vraagje, dit recept is op basis van 20L in het vergistvat neem ik aan.

33 liter start koken? 13 liter verdampen lijkt me wel erg veel, of maak ik ergens een rekenfoutje?

Wil op basis van dit recept zaterdag gaan brouwen. Met als toevoeging 20 gram zoete sinasappelschil als kleine tegenhanger van de kruidige gist.

Alvast dank en nog gefeliciteerd ;)

Volgens mij blijft er na het maischen nog wat liters zitten in de mout. Dacht ongeveer 1 liter per kilo. Trek er die af en dan nog wat verlies bij het koken. Ook blijft er wat trub over na het koken. Kom je wel op ongeveer 20 liter.

Jos

Oxhead

Citaat van: j.heesters3 op 30-10-2018  09:36 uVolgens mij blijft er na het maischen nog wat liters zitten in de mout. Dacht ongeveer 1 liter per kilo. Trek er die af en dan nog wat verlies bij het koken. Ook blijft er wat trub over na het koken. Kom je wel op ongeveer 20 liter.

Jos

Inderdaad,bij start koken was het volume ongeveer 27 liter en er ging na koelen een kleine 21 liter in het gistvat. Uiteindelijk is er ongeveer 20 liter gebotteld.
In mijn geval blijft er een liter per kilo mout aan water achter.



Oxhead

Citaat van: Pieter1954 op 30-10-2018  08:56 uIs het niet beter om de (opgeloste) kristalsuiker pas na de hoofdgisting toe te voegen? De gist verteert dan eerst de "moeilijke" suikers en daarna pas de laat toegevoegde kristalsuiker.

Als het doel is om een zo ver mogelijk uitvergist bier te krijgen wel.
In mijn geval wist ik wat mijn methode oplevert en kan ik bijvoorbeeld de bitterheid/hopgift daar op aanpassen.

Door ervaring met deze grondstoffen en met mijn apperatuur en volgens mijn werkwijze verkrijg ik dit resultaat.
Iemand anders zal misschien een verder uitvergist bier krijgen waardoor de balans van het bier verschuift naar meer bitter.
Door dit op voorhand al te weten kan je het bier een richting op sturen.
Ja het is een simpel recept maar er zit wel meer achter. ;)

CeesM

Citaat van: HoppyHippo op 30-10-2018  03:59 uMaischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Had even een vraagje, dit recept is op basis van 20L in het vergistvat neem ik aan.

33 liter start koken? 13 liter verdampen lijkt me wel erg veel, of maak ik ergens een rekenfoutje?
Ja. Verlies wat in de bostel blijft zitten, 90 minuten koken, volumevermindering met koelen en nog pakweg 3 á 4 liter met het gisten.

Fractus

Gefeliciteerd met dit mooie bier!

Ik vroeg mij af waarom je ervoor gekozen hebt om 90 minuten te koken. Is hier een specifieke reden voor?

Alvast bedankt!

Jeffreybrouwt

Citaat van: Oxhead op 30-10-2018  17:45 uAls het doel is om een zo ver mogelijk uitvergist bier te krijgen wel.
In mijn geval wist ik wat mijn methode oplevert en kan ik bijvoorbeeld de bitterheid/hopgift daar op aanpassen.

Door ervaring met deze grondstoffen en met mijn apperatuur en volgens mijn werkwijze verkrijg ik dit resultaat.
Iemand anders zal misschien een verder uitvergist bier krijgen waardoor de balans van het bier verschuift naar meer bitter.
Door dit op voorhand al te weten kan je het bier een richting op sturen.
Ja het is een simpel recept maar er zit wel meer achter. ;)

Dus iemand met minder ervaring, die het recept zo overneemt heeft een te bitter biertje?
Zoja hoeveel gram hop raden jullie aan?  En dan met name in pellets?

Alvast bedankt =)

Jacques

Citaat van: Jeffreybrouwt op 12-07-2019  20:29 uDus iemand met minder ervaring, die het recept zo overneemt heeft een te bitter biertje?
Zoja hoeveel gram hop raden jullie aan?  En dan met name in pellets?

Alvast bedankt =)

Graag in dit board (Bewezen Recepten) geen discussies over de recepten. Dat kan in het board Recepten. Ik heb daarom het topic gesplitst en verplaatst.

Oxhead

Citaat van: Jeffreybrouwt op 12-07-2019  20:29 uDus iemand met minder ervaring, die het recept zo overneemt heeft een te bitter biertje?
Zoja hoeveel gram hop raden jullie aan?  En dan met name in pellets?

Alvast bedankt =)

Als je het resultaat van jouw werkwijze en brouwinstallatie nog niet goed kent zou ik adviseren om te mikken op een 30 ibu, bij te sturen met de hopgift begin koken... Een volgende keer dat je het recept weer brouwt kan je het naar smaak bijsturen.
De hoeveelheid hop die je moet gebruiken hangt af van het alfazuurgehalte van de gebruikte hop en de gewenste bitterheid en volume van het wort . Pellets of bloemen maakt niet uit.

Ruurd

Hi Marco,

Ik wil binnenkort mijn eerste biertje (ooit) gaan brouwen en het lijkt me heel gaaf om jouw recept als eerste te gebruiken. Echter had ik een vraag over het gist dat je gebruikt, de T-58. Dit zijn zakjes droge gist toch? Je geeft aan ze 'over het afgekoelde wort gestrooid' te hebben. Dus zonder giststarter, hup zo bij het wort en deksel op het gistvat?

Oxhead

Citaat van: Ruurd op 30-08-2019  16:12 uHi Marco,

Ik wil binnenkort mijn eerste biertje (ooit) gaan brouwen en het lijkt me heel gaaf om jouw recept als eerste te gebruiken. Echter had ik een vraag over het gist dat je gebruikt, de T-58. Dit zijn zakjes droge gist toch? Je geeft aan ze 'over het afgekoelde wort gestrooid' te hebben. Dus zonder giststarter, hup zo bij het wort en deksel op het gistvat?
Inderdaad zo over het afgekoelde wort strooien, moeilijker is het niet. :)
Succes met je eerste brouw.

Belg

Vorige week met een lichte aanpassing dit recept gebrouwen.
2 batches

Kook- en maïschtijd ingekort naar 60'

1 batch zoals voorgeschreven
1 batch met kardemom toegevoegd op einde kook

Het zullen beiden stevige jongens worden want het begin-SG kwam net iets hoger uit dan verwacht.

Gist vervangen door M41.

Uitgegist en aan het lageren nu.

Wordt vervolgd...


Oxhead

De m-41 gist veel te ver door met dit recept en suikergift. En kardemom ...brrrr. :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.