Discussie nav prijswinnende tripel

Gestart door Hans E. Pans, 17-09-2018 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Met de M41 wordt het eerder een sterke blonde, toevallig staat hier nu een vergelijkbaar recept op.

middelaersch

Citaat van: Belg op 12-09-2019  14:36 uHet zullen beiden stevige jongens worden want het begin-SG kwam net iets hoger uit dan verwacht.

Gist vervangen door M41.

Uitgegist en aan het lageren nu.

Wat was je begin en eind SG? Als je T58 vervangt door M41 moet je je recept eigenlijk aanpassen, anders krijg je waarschijnlijk een veel sterker bier.
Ik heb van het voorjaar een onderzoekje gedaan met deze twee gisten (en daarnaast nog M47), dus ik vind dit wel interessant...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg599842.html#msg599842

woete

Hoi hoi,

Ik was al even op zoek naar een eenvoudig recept, voor mijn eerste brouwdag weldra ...
Dit is werkelijk het geknipte recept  ;D

Toch had ik nog enkele vraagjes
Ik wil afvullen naar 75 cl flessen, 2 carbonation drops van 3 g, samen 6 g per fles.
1/ Hoeveel gist heb ik nodig per fles voor hergisting
2/ en hoe doseren jullie dat, ik veronderstel dezelfde T-58 mengen door je lager tank zonder starter te maken, net voor je afvult?

3/ Ivm de opmerking van de jury: dat de alcohol overheerst, zou ik de suiker a 1000 g naar beneden kunnen bijstellen om iets minder alcohol te bekomen? Bijvoorbeeld 700 g ipv 1000 g.

Groeten, W

Snelbier

Citaat van: woete op 01-11-2020  00:01 u...
Ik wil afvullen naar 75 cl flessen, 2 carbonation drops van 3 g, samen 6 g per fles.
2/ en hoe doseren jullie dat, ik veronderstel dezelfde T-58 mengen door je lager tank zonder starter te maken, net voor je afvult?

3/ Ivm de opmerking van de jury: dat de alcohol overheerst, zou ik de suiker a 1000 g naar beneden kunnen bijstellen om iets minder alcohol te bekomen?
1e.  In dit recept in principe géén bottelgist nodig.  Als je binnen 4 weken bottelt zit er nog genoeg T58-gist in het jongbier voor hergisting.
   Als je wél bottelgist gebruikt is minder dan 1 grammetje per 10 L nodig, zie bijvoorbeeld  https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/10/Table-F2.png.webp
2e. Bottelgist afwegen en hydrateren in wat water. Door bottelvat mengen vlak voor bottelen, of met doseerspuitje in de fles (slurry dan afdunnen tot bijv aantal flessen x 3ml).
  Sommigen doseren enkele droge korrels in de fles. Minder nauwkeurig, maar werkt blijkbaar ook.
3e. Alcohol-smaak in het bier wordt meestal veroorzaakt door 'hogere alcoholen', niét per sé door de totale hoeveelheid alcohol.
Suiker (en totaal-alcohol) verminderen heeft daarom weinig invloed op de smaak, al kan het iets helpen.
Belangrijkste is hogere alcoholen in te tomen. Daarvoor vergistingstemperatuur laag houden tijdens start en hoofdgisting.
Succes, Snelbier

Oxhead

Citaat van: woete op 01-11-2020  00:01 uHoi hoi,

Ik was al even op zoek naar een eenvoudig recept, voor mijn eerste brouwdag weldra ...
Dit is werkelijk het geknipte recept  ;D

3/ Ivm de opmerking van de jury: dat de alcohol overheerst, zou ik de suiker a 1000 g naar beneden kunnen bijstellen om iets minder alcohol te bekomen? Bijvoorbeeld 700 g ipv 1000 g.

Groeten, W

Er is geen bottelgist nodig bij dit recept.

Omdat het zelfde recept bij iedereen een ander resultaat geeft zou ik de eerste keer niets veranderen, pas nadat je de uitkomst weet kan je eventueel bij gaan sturen.

Succes, Marco

Oosterling

Ik vroeg mij af, als ik de Cascade zou vervangen door Citrahop, zou ik dan een biertje kunnen brouwen aan de hand van dit recept, dat vergelijkbaar is met de Duvel Tripel Citra?

Jacques

Citaat van: Oosterling op 27-12-2020  22:31 uIk vroeg mij af, als ik de Cascade zou vervangen door Citrahop, zou ik dan een biertje kunnen brouwen aan de hand van dit recept, dat vergelijkbaar is met de Duvel Tripel Citra?

Dat weet je als je het probeert...  ;D

biking rebel

Citaat van: Oosterling op 27-12-2020  22:31 uIk vroeg mij af, als ik de Cascade zou vervangen door Citrahop, zou ik dan een biertje kunnen brouwen aan de hand van dit recept, dat vergelijkbaar is met de Duvel Tripel Citra?

Nee die gaat anders zijn. Ik heb dit recept gebruikt met Cascade, Amarillo en Denali hop. De smaak komt in alledrie gevallen niet in de buurt van Duvel Tripel Citra. Je zult wel een smakelijke tripel krijgen

Martijn0172

Nee, met name door de gist. Deze tripel blijft vrij zoet eindigt op een eind SG van 1.015-1.018. Duvel eindigt veel droger, minimaal 10 punten lager. Deze moutstort met citra en de mangrovejack m41 en 10-15IBU lager en je komt in de buurt. Er is ergens op dit forum een hele thread over de Duvel Tripel Hop Citra

sgraaf

Ik ben voornemens om a.s. zondag als eerste brouw "from scratch" dit recept te brouwen met BIAB methode. Na rondlezen op het forum heb ik het recept hier op aangepast:

Ingrediënten:
  • Mout (Dingemans 3 EBC pilsmout): 6100 gram
  • Kristalsuiker: 1000 gram
  • Hop: 124 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa
  • Gist (T-58): 2 zakjes à 11 gram
  • Maischwater: 32 liter

Bereiding:
  • Maischen (75 minuten totaal):
    • Breng 32 liter maischwater op 68  ºC
    • Voeg het mout toe; temperatuur zakt terug tot 63  ºC
    • Houdt 45 minuten lang 63  ºC graden aan
    • Verhoog de temperatuur tot 73  ºC graden en houdt dit 30 minuten aan
  • Filteren:
    • Haal de brouwzak uit de pan en houdt deze erboven
    • Knijp zo veel mogelijk wortvocht uit de brouwzak / mout
  • Koken (90 minuten totaal):
    • Breng het wort aan de kook
    • Voeg 62 gram van de hopbloemen toe en kook dit geheel voor 60 minuten
    • Voeg de kristalsuiker toe en kook nog 20 minuten door
    • Voeg nogmaals 62 gram van de hopbloemen toe en kook nog 10 minuten door
  • Koel het wort tot ongeveer 20  ºC
  • Schenk het gekoelde wort in het gistvat en strooi de 2 zakjes gist erover

Voor de ervaren (BIAB) brouwers: kloppen de aanpassingen hierboven een beetje? Alvast bedankt!

Tsjerk

Even een vraagje.
Heb je dit recept door een brouwprogramma zoals BrouwHulp gehaald. Volgens mij wordt het met deze hoeveelheden hop te bitter voor een tripel.

Fractus

Er gaat iets niet goed met je recept sgraaf. In het originele recept wordt naast 21 liter maischwater ook 12 liter spoelwater gebruikt om uiteindelijk op 20 liter uit te komen na koken door kookverlies en waterabsorptie van het mout. Jij gebruikt BIAB, dus je hebt denk ik geen spoelwater. In dat geval zou ik die 12 liter spoelwater toevoegen aan je maischwater en dus met 32 liter beginnen. Bitterheid is vrij hoog maar dat is het originele recept ook. Heb even een voorbeeldje voor je gemaakt in BrouwHulp:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptTripel sgraaf
Brouwdatum
BierstijlTripel
Volume21,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)56 IBU
Brouwzaalrendement67,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Zutphen
0,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,10 kgPilsmoutDingemans3 EBC85,9 %
1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.5,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
56,1 gCascadebellen6,5%60 min.40,3 IBU
62,0 gCascadebellen6,5%10 min.16,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

In mijn geval zegt BrouwHulp met 31 liter te beginnen, waarschijnlijk had oxhead wat meer verliezen. Als ik jou was zou ik met ongeveer 30 liter water beginnen, en dan kijken wat je SG wordt na koken. Zit dat erg hoog, kun je altijd een litertje of twee water toevoegen om zo op het juiste begin-SG te komen ;)

biking rebel

Citaat van: sgraaf op 12-01-2022  14:07 uIk ben voornemens om a.s. zondag als eerste brouw "from scratch" dit recept te brouwen met BIAB methode. Na rondlezen op het forum heb ik het recept hier op aangepast:

Ingrediënten:

Voor de ervaren (BIAB) brouwers: kloppen de aanpassingen hierboven een beetje? Alvast bedankt!

Als je deze hoeveelheid mout gaat gebruik lijkt BIAB me niet de meest ideale methode. De zak met bostel zal erg zwaar zijn.

Miss Beertje

Citaat van: sgraaf op 12-01-2022  14:07 uIk ben voornemens om a.s. zondag als eerste brouw "from scratch" dit recept te brouwen met BIAB methode. Na rondlezen op het forum heb ik het recept hier op aangepast:

Ingrediënten:

Bereiding:
  • Maischen (75 minuten totaal):
    • Breng 21 liter maischwater op 68  ºC
    • Voeg het mout toe; temperatuur zakt terug tot 63  ºC
    • Houdt 45 minuten lang 63  ºC graden aan
    • Verhoog de temperatuur tot 73  ºC graden en houdt dit 30 minuten aan
  • Filteren:
    • Haal de brouwzak uit de pan en houdt deze erboven
    • Knijp zo veel mogelijk wortvocht uit de brouwzak / mout
  • Koken (90 minuten totaal):
    • Breng het wort aan de kook
    • Voeg 62 gram van de hopbloemen toe en kook dit geheel voor 60 minuten
    • Voeg de kristalsuiker toe en kook nog 20 minuten door
    • Voeg nogmaals 62 gram van de hopbloemen toe en kook nog 10 minuten door
  • Koel het wort tot ongeveer 20  ºC
  • Schenk het gekoelde wort in het gistvat en strooi de 2 zakjes gist erover

Wat grappig! Ik ben toevallig ook van plan deze te brouwen, ook BIAB!

Ik had het recept al aangepast (ik heb geen BrouwHulp) naar de capaciteit van mijn ketel (27L)
16,5 L water
3050 g pilsmout
500 g suiker
62 g Cascade hop
1 zakje T58 (toevallig alles in huis dus waarschijnlijk morgen of vrijdag brouwdag)

In het originele recept staat eerste hop begin meekoken (dus 90 min) Dit heb jij veranderd naar 60 min sgraaf. Is daar een reden voor?

Verder vraag ik me af of ik beter kalkhoudend water kan gebruiken. Hier staat zo'n ontkalkmachine in de meterkast (ideaal voor al je apparaten en ook om pils mee te brouwen  ;) ) maar in dit geval kan ik beter even bij de buren water halen denk ik?

Wildor

Zo'n onkalkingapparaat heeft volgens mij wel een bypass waarmee je tijdelijk het apparaat omzeild.
Zo niet, dan wordt het emmetjes water halen.  :D

Qlobster

Citaat van: biking rebel op 12-01-2022  16:04 uAls je deze hoeveelheid mout gaat gebruik lijkt BIAB me niet de meest ideale methode. De zak met bostel zal erg zwaar zijn.

Ja klopt helemaal! Mijn eerste brouwsel was dit recept met de BIAB methode, mijn ketel stond op een verhoging en de zak was zeer lastig te verwijderen.  :)
succes.

sgraaf

Dank voor de constructieve reacties allen!

CiteerEven een vraagje.
Heb je dit recept door een brouwprogramma zoals BrouwHulp gehaald. Volgens mij wordt het met deze hoeveelheden hop te bitter voor een tripel.
Neen! Eerlijkheid gebied me te bekennen dat ik als kersverse hobbybrouwer nog geen brouwsoftware gebruik. Na rondlezen op dit forum heb ik simpelweg het spoelwater bij het maischwater gevoegd voor BIAB! Ook las ik om e.v.t. de hoeveelheid mout te verhogen met 10% om het verminderde rendement op te vangen.

CiteerEr gaat iets niet goed met je recept sgraaf. In het originele recept wordt naast 21 liter maischwater ook 12 liter spoelwater gebruikt om uiteindelijk op 20 liter uit te komen na koken door kookverlies en waterabsorptie van het mout. Jij gebruikt BIAB, dus je hebt denk ik geen spoelwater. In dat geval zou ik die 12 liter spoelwater toevoegen aan je maischwater en dus met 32 liter beginnen. Bitterheid is vrij hoog maar dat is het originele recept ook. Heb even een voorbeeldje voor je gemaakt in BrouwHulp:
Dank voor de feedback! Ik zie dat ik het in de ingredienten goed heb staan (32 liter maischwater), maar niet in de bereiding. Mijn excuses hiervoor!

CiteerAls je deze hoeveelheid mout gaat gebruik lijkt BIAB me niet de meest ideale methode. De zak met bostel zal erg zwaar zijn.
Scherp! Ik had hier al rekening mee gehouden. De zak zal na het maischen ~12 kg zwaar zijn, right? Ik ga a.s. zondag brouwen met een goede vriend en we zijn beide nog jong en fit, dus ik heb goede hoop!

CiteerIn het originele recept staat eerste hop begin meekoken (dus 90 min) Dit heb jij veranderd naar 60 min sgraaf. Is daar een reden voor?
Ah, nee! Ik laat deze ook gewoon 90 minuten meekoken... Net als het suiker: deze ga ik er na 20 mins koken er niet uit vissen! :P Ik snap de verwarring als je de bereiding leest zoals het er nu staat!

Ik heb de hoeveelheid maischwater in de bereiding in mijn originele bericht aangepast om nog meer verwarring te voorkomen!

biking rebel

Citaat van: sgraaf op 13-01-2022  10:33 uDank voor de constructieve reacties allen!
Neen! Eerlijkheid gebied me te bekennen dat ik als kersverse hobbybrouwer nog geen brouwsoftware gebruik. Na rondlezen op dit forum heb ik simpelweg het spoelwater bij het maischwater gevoegd voor BIAB! Ook las ik om e.v.t. de hoeveelheid mout te verhogen met 10% om het verminderde rendement op te vangen.
Dank voor de feedback! Ik zie dat ik het in de ingredienten goed heb staan (32 liter maischwater), maar niet in de bereiding. Mijn excuses hiervoor!
Scherp! Ik had hier al rekening mee gehouden. De zak zal na het maischen ~12 kg zwaar zijn, right? Ik ga a.s. zondag brouwen met een goede vriend en we zijn beide nog jong en fit, dus ik heb goede hoop!
Ah, nee! Ik laat deze ook gewoon 90 minuten meekoken... Net als het suiker: deze ga ik er na 20 mins koken er niet uit vissen! :P Ik snap de verwarring als je de bereiding leest zoals het er nu staat!

Ik heb de hoeveelheid maischwater in de bereiding in mijn originele bericht aangepast om nog meer verwarring te voorkomen!

Je verlies van water bij 6,1 kg mout is 6,1 liter wanneer je spoelt en filtert (1 liter water per kg mout, factor 1,0).  Als je je mout goed uitwringt moet je met een factor 0,65 rekenen voor het water dat in je mout blijft, in dit geval 6,1 kg x 0,65 = 3,97 liter (0,65 l water per kg mout).  Je moet, om je te kunnen houden aan het recept, dus minder water gebruiken en wel 2,13 liter minder (6,1 - 3,97 liter = 2,13 liter).

Lang verhaal kort, je dient 2,13 liter water minder te gebruiken bij je spoelwater.

Murmillo

Gisteren voor het eerst de EB30 geprobeerd met dit recept. Wat een leuke machine. Met dit recept was het goed te doen. Ben benieuwd naar de smaak over een paar weken.

Bvk1983

Zondag dit recept gebrouwen. Vergisting gaat als een malle, SG is inmiddels van +/- 1.080 (volgens iSpindel, 1.083 volgens dobber) naar 1.017 gegaan. Vrijdag temperatuur voor 2 weken naar 18 graden. Is de T-58 een trage 'afsluiter'?

Murmillo

Citaat van: Bvk1983 op 01-02-2022  16:12 uZondag dit recept gebrouwen. Vergisting gaat als een malle, SG is inmiddels van +/- 1.080 (volgens iSpindel, 1.083 volgens dobber) naar 1.017 gegaan. Vrijdag temperatuur voor 2 weken naar 18 graden. Is de T-58 een trage 'afsluiter'?

Bij mij ging het ook als een "malluh". Het sluit inderdaad traag af. Ruikt wel steeds beter en minder bitter.

Jacques

Citaat van: Murmillo op 05-02-2022  10:34 uRuikt wel steeds beter en minder bitter.

Bitterheid ruik je niet...  :)

sgraaf

Na op zondag 16 januari j.l. bovenstaand recept gebrouwen te hebben, heb ik deze afgelopen zondag gebotteld met 8 gram suiker per liter bier. Mijn vraag: hoe lang zou dit moeten hergisten en rijpen op de fles? Vanuit een bierbrouwende collega begreep ik min. 4, bij voorkeur 6 weken, maar wilde dat hier graag nog verifieren.

Snelbier

Citaat van: sgraaf op 09-02-2022  13:49 u.. Mijn vraag: hoe lang zou dit moeten hergisten en rijpen op de fles? Vanuit een bierbrouwende collega begreep ik min. 4, bij voorkeur 6 weken, maar wilde dat hier graag nog verifieren.
1 week na bottelen moet je al redelijk CO2 (dus schuim) hebben, zeker na 2 weken. Weet je alleen door te testen, dus proeven  :proost:
Eerste weken na bottelen kan het bier wat 'scherp' smaken, overdreven moutig, fruitig, bitter, hop-grassig, of wat dan ook.
Goed gebrouwen bier kan je 1 week na bottelen 'testen', proeven.  Moet dan een redelijke indruk geven van eind-resultaat.
Niks mis mee om elke week te proeven.  Volg de smaak-ontwikkeling en leer er van.
Proost,  Snelbier

Murmillo

Citaat van: Jacques op 05-02-2022  15:41 uBitterheid ruik je niet...  :)
;D Haha klopt. Moet smaak zijn... haha

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.