Hoegaarden

Gestart door rutger1973, 12-07-2019 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutger1973

Hallo

Ik ben een aantal maanden geleden weer beginnen met brouwen in mijn keukentje. Kleine batches van 10 ltr. en een van mijn eerste bieren was een Hoegaarden recept. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben omdat dit het eerste bier is wat ik maak wat daadwerkelijk drinkbaar is en aardig smaakt.

Ik merk echter dat ik wel het frisse zuurtje mis dat Hoegaarden wel heeft. Op het etiket van Hoegaarden staat dat er citroenzuur is toegevoegd. Hebben jullie advies over hoe ik dat zuurtje kan krijgen? Citroenschillen?

Daarnaast gebruik ik de volgende keer wat meer koriander en oranjeschil wat ik ook iets langer laat meekoken, die smaal komt nu onvoldoende terug.

Ik heb onderstaand recept gebruikt:

Batch grootte:   10 l.            
kooktijd:   90 min.            
alcohol percentage:   5,30%            
begin SG:   1050            
eind SG:   1010            
EBC (kleur):   8            
EBU (bitterheid):   14,9            
               
Ingrediënten               
               
ingrediënt   hoeveelheid   kooktijd   waarde   merk/leverancier   
Pilsmout (3 EBC)   1170 g      3 EBC      
Tarwemout (4-6 EBC)   665 g      4 EBC      
Tarwevlokken   335 g      6 EBC      
Havervlokken   105 g      2 EBC      
               
Hop               
Hallertauer Hersbrücker   21,12 g    90 min.   2.5% α      
Hallertauer Hersbrücker   10,5 g    10 min.   2.5% α      
               
Koriander   7,5 g    10 min.   
Oranjeschil, bitter   6 g    10 min.
Wyeast 3944   1 zakje vloeibaar
Maisch water   8,5 liter   
Spoel water   6,5 liter   
               
Maischschema               
Temperatuur (°C)   40   50   61   72   78
Tijd (min.)   10   17   45   47   1


Dank!

Jacques

Citroenzuur kun je bij alle leveranciers van zelfbrouwartikelen kopen.

tdp

Citaat van: Jacques op 12-07-2019  21:32 uCitroenzuur kun je bij alle leveranciers van zelfbrouwartikelen kopen.

Of bij je lokale toko!

rutger1973

Ok, dus het is daadwerkelijk zo simpel.... gewoon citroenzuur toevoegen. Tijdens de kook? Ik ga op zoek naar een nieuw recept met citroenzuur.

Jacques

Citaat van: rutger1973 op 12-07-2019  22:41 uOk, dus het is daadwerkelijk zo simpel... gewoon citroenzuur toevoegen. Tijdens de kook? Ik ga op zoek naar een nieuw recept met citroenzuur.

Ja, soms is het allemaal wat simpeler dan je zou verwachten.

Overigens maakt de gist ook altijd wat citroenzuur aan tijdens de vergisting naast andere zuren zoals azijnzuur en melkzuur.
Door het toevoegen van citroenzuur einde koken daalt de pH van het wort. Het voordeel hiervan is dat de vergisting wat sneller op gang komt en ook dat de bitterheid zachter overkomt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.