Lageren bij de zelfde temperatuur als de hoofdgisting?

Gestart door boarder, 12-07-2019 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boarder

Hallo mede brouwers,

Op dit moment brouw ik een Limburgs abdij bier. Ik laat het bier in het gistvat staan en hevel het niet over om de kans op infecties te verkleinen. Nu is het zo'n 9 dagen na het starten van de hoofdgisting en het waterslot pruttelt niet zo vaak meer. Dus tijd om te gaan lageren. Nu heb ik gelezen dat dit het best bij een iets lagere temperatuur kan, zodat stoffen als diacetyl verwijderd worden. Echter had ik gehoopt dat mijn schuur koeler zal zijn, helaas is dit niet het geval. Kan het kwaad om op ongeveer dezelfde temperatuur te lageren? Tijdens de hoofdgisting was het rond de 19-20 graden, in mijn schuur is het 18 graden. De koelkast is niet echt een optie, omdat het dan veel meer tijd in beslag neemt en ik hier heb gelezen dat dit bieren oplevert die minder hoog scoren.
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Groetjes Jelle

Koen S

Je kan gerust lageren op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting zonder negatieve invloed op de smaak. Koud lageren is vooral interessant om te klaren. Maar is een perfect helder bier echt belangrijk? Nope.

Nick H.



Het antwoord staat in de beschrijving bij je bierpakket. KOEL dus, hoe koel, dat bepaal je zelf. Maar tussen de 12 en 15 graden Celcius is wel nodig.
Zonde om het bier niet goed te laten rijpen. Kijk eens op Marktplaats voor een goedkope koelkast. Na de lagering kun je die nog altijd ombouwen tot klimaatkast.

:biersmile:


Nick H.

En zo je je meteen twee verschillende meningen. En voor beide valt iets te zeggen. Niemand heeft gelijk, niemand heeft ongelijk.

Koen S

Het is moeilijk een advies te geven dat voor elk bier past. Voor een blond bier van hoge gisting van 5 tot 6 vol % alc hevel ik niet na de hoofdgisting.  Ik lager 1 week bij 5°C en bottel meestal 3 weken na brouwdatum. Maar alles hangt af van de gist, die is de baas.

boarder

Citaat van: Nick H. op 12-07-2019  19:03 u

Het antwoord staat in de beschrijving bij je bierpakket. KOEL dus, hoe koel, dat bepaal je zelf. Maar tussen de 12 en 15 graden Celcius is wel nodig.
Zonde om het bier niet goed te laten rijpen. Kijk eens op Marktplaats voor een goedkope koelkast. Na de lagering kun je die nog altijd ombouwen tot klimaatkast.

:biersmile:

Thanks, dat gedeelte over de temperatuur stond bij mij niet zo duidelijk beschreven.

Citaat van: Koen S op 12-07-2019  19:03 uJe kan gerust lageren op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting zonder negatieve invloed op de smaak. Koud lageren is vooral interessant om te klaren. Maar is een perfect helder bier echt belangrijk? Nope.

Dan laat ik het zo. Ik zet hem in de schuur, dan is het in ieder geval iets koeler.

middelaersch

Waarom lager je? Heeft volgens mij weinig nut.
Het bier wordt na het bottelen vanzelf helder als je de flesjes, als de nagisting is afgelopen, koel wegzet in de kelder.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 12-07-2019  19:49 uWaarom lager je? Heeft volgens mij weinig nut.

Heeft wel degelijk nut om zodoende minder trub in je flesjes te krijgen... ;-)  En 'lageren' doe ik al jaren bij dezelfde temp als de vergistingstemperatuur... :)

tdp

Velen hebben denk ik de definitie van lageren niet helder.

seed7

Citaat van: tdp op 12-07-2019  22:55 uVelen hebben denk ik de definitie van lageren niet helder.

Exact. Lageren doe je als je je bier niet ongeveer nu wilt nuttigen, maar over een half jaar. Dan lager je bij -1 - 0C om het zo goed mogelijk in verse conditie te houden.

Ingo

hansHalberstadt

Lageren bij hele lage temperaturen doen ze toch vooral in pilsbrouwerijen om gist kwijt te raken en smaakverbetering te krijgen? Maar je moet dat ook niet te snel na de hoofdgisting doen want dan worden bepaalde ongewenste stoffen die ontstaan als tussenproduct tijdens de hoofdgisting te langzaam afgebroken.

seed7

Het Duitse woord Lagern beteken domweg opslaan voor langere tijd, voor bier tot diep in de zomer en om het zo vers mogelijk te houden doe je dat zo koud mogelijk. Dat er een aantal positieve neveneffecten zijn is mooi meegenomen daarom doet een aantal brouwerijen het nog steeds. Bij bijvoorbeeld Grolsch was het tot redelijk recent wet om drie maanden te lageren.

Als je een ondergister wilt lageren dan verlaag je na de hoofdgisting de temperatuur heel langzaam, de gist werkt nog gewoon bij 0C. Je bind dan nog steeds CO2, zodat je niet hoeft te carboniseren en de gist ruimt nog steeds van alles op, er is dus niet zoiets als een diacetylrust. Op een gegeven moment wordt het bier wel van de gistgehaald en naar een lager- of helderbiertank gepompt.

Het huidige grootindustriele brouwproces heeft hier niets meer mee van doen, het is compleet anders, hoge tanks, hoge druk, hoge temperaturen, klaringsmiddelen, filters etc.

Ingo


hansHalberstadt

Lageren kost tijd en dus opslagruimte. Logisch dus dat grote brouwerijen op zoek zullen zijn naar alternatieven. Voor hobbybrouwers is dat gelukkig een andere verhaal. Die kunnen sturen op optimale kwaliteit. De vraag is dus of lageren in dat opzicht voordelen oplevert. Zelf heb ik wel het idee dat de smaak beter wordt door kouder te lageren omdat waarschijnlijk de verhouding tussen autolysereacties en gewenste reacties afneemt maar dat weet ik niet zeker. Anders kun je net zo goed warmer lageren en korter, maar omdat pilsbrouwerijen toch koud lageren neem ik aan dat er dus zo'n voordeel moet zijn. 

middelaersch


middelaersch

Citaat van: tdp op 12-07-2019  22:55 uVelen hebben denk ik de definitie van lageren niet helder.

Inderdaad. Sommigen verwarren navergisting met lageren.
Ik bedoel koud lageren voor het bottelen.

Jacques

Citaat van: seed7 op 12-07-2019  22:59 uExact. Lageren doe je als je je bier niet ongeveer nu wilt nuttigen, maar over een half jaar. Dan lager je bij -1 - 0C om het zo goed mogelijk in verse conditie te houden.

Ingo

Lageren is het laten staan van je bier nadat de nagisting is afgelopen...
Dat kan zowel warm als koud. Op grond van moderne inzichten wordt er vaak afwisselend koud en warm gelagerd voor een snelle rijping en klaring.

Traditioneel was lagering koud en lang zoals Ingo schrijft. Tegenwoordig is daar meer variatie in. Het artikel in Brauwelt dat hier over gaat kan ik zo snel niet terugvinden. Het is alweer een paar jaar geleden gepubliceerd.

seed7

Citaat van: Jacques op 13-07-2019  12:03 uOp grond van moderne inzichten wordt er vaak afwisselend koud en warm gelagerd voor een snelle rijping en klaring.

"Op grond van moderne inzichten wordt het bier vaak afwisselend koud en warm gehouden voor een snelle rijping en klaring."

Klaring en rijping dus, niet lageren...

@Hans, zoals je weet lopen allerhande reacties langzamer als de temperatuur lager is, maar ook verandert de onderlinge verhouding van reactiesnelheden. Dus ja, de smaak van het bier zal bij langdurige koude lagering anders veranderen dan bij langdurige warmere lagering. Pilsbrouwers lageren niet meer, het is een bijna continu proces geworden waarbij het bier met allerhande middelen en methoden wordt 'opgepoetst'. Probeer gewoon geen vergelijk te maken met die brouwerijen.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 13-07-2019  12:55 uKlaring en rijping dus, niet lageren...

Klaring en rijping zijn natuurlijk altijd het doel van het lageren geweest....

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 13-07-2019  12:55 uProbeer gewoon geen vergelijk te maken met die brouwerijen.

Klopt, niet zomaar doen wat zij ook doen, maar begrijpen waarom ze iets doen of niet doen en dat vertalen naar onze processen.

Koen S

Jullie kunnen nog een partijtje tennis spelen en over en weer argumenten verzinnen maar de topicstarter heeft al lang een antwoord hoor.. 🎾

sven

Van waar komt die foto die vermeld dat diacetyl verdwijnt bij lage temperatuur? Toch wel een aardig kemeltje dat geschoten werd.
Even als het feit dat het sneller zou gaan warm dan koud.  Koud gaat sneller ivm uitklaren, warm gaat sneller ivm ronder maken van het bier.
Ik vergist  warm na en dan 48 tot 72 uur koud om uit te klaren.

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 12-07-2019  19:49 uWaarom lager je? Heeft volgens mij weinig nut.
Het bier wordt na het bottelen vanzelf helder als je de flesjes, als de nagisting is afgelopen, koel wegzet in de kelder.
Uw bier bevat veel trub in uw fles en dat wil ik juist niet.
Ik lager altijd bij een lagere temperatuur en heb mooi helder bier zowel in de fles als in het glas, en kan de inhoud van het flesje helemaal nuttigen.

Jacques

Citaat van: sven op 22-07-2019  00:53 uVan waar komt die foto die vermeld dat diacetyl verdwijnt bij lage temperatuur? Toch wel een aardig kemeltje dat geschoten werd.
Even als het feit dat het sneller zou gaan warm dan koud.  Koud gaat sneller ivm uitklaren, warm gaat sneller ivm ronder maken van het bier.

Staat bij het plaatje. Dit is tekst uit de handleiding bij een bierpakket.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.