Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geslaagde reddingsactie: diacetyl opgelost  (gelezen 497 keer)

Offline Brouwert

• Vol lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geslaagde reddingsactie: diacetyl opgelost
« Gepost op: 22-07-2019 22:24 u »
Onlangs heb ik drie batches met Urtyp pils gebrouwen, elk 20 liter met hetzelfde recept.
De middelste van de drie had aan het eind van de vergisting na een korte lageringsperiode helaas een flinke botersmaak kenmerkend voor diacetyl. Dit is een probleem waar ik in het verleden vaker mee te maken heb gehad, met name door het bier niet lang genoeg uit te laten gisten. Waarom uitgerekend deze wel en de andere twee niet? Geen idee.. wellicht een kleine infectie?

Om nu niet meteen 20 liter bier door de gootsteen te laten lopen heb ik eerst de temperatuur verhoogd naar 16 graden in de hoop dat de gist (37/70) dit alsnog op te ruimen. Helaas was na een week de smaak vrijwel onveranderd.
Nu had het bier al en tijdje gestaan (brouwdatum 12-5 en dit was begin juli) en kan het zijn dat de gist zijn vitaliteit al wat kwijt was dus dacht ik: laat ik er een zakje US-05 in doen (vrij neutraal..) en het bier wat warmer (20 graden) weggezetten. Om de gist toch wat op weg te helpen heb ik er ook 100 gram suiker bij gedaan.
Een week later geproefd en jawel: de diacetyl smaak was verdwenen!  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Geslaagde reddingsactie: diacetyl opgelost
« Reactie #1 Gepost op: 22-07-2019 22:49 u »
Mooi dat dit gelukt is.

Door verschillen in vitaliteit van de gist gaat de afbraak van diacetyl bij de ene batch sneller dan bij andere.

Zuurstofopname bij het overhevelen kan zorgen voor meer diacetyl.

Had je misschien koudhop gebruikt? Dat kan ook voor meer diacetyl zorgen.

Zie ook dit recente artikel over diacetyl https://www.morebeer.com/articles/Fatty_Flavors_Diacetyl
en
https://www.rockstarbrewer.com/how-dry-hop-creep-causes-diacetyl-in-beer-and-how-brewers-can-minimise-the-risk/

Tags: