Wie heeft ervaring met een Enolmatic bottelapparaat?

Gestart door Rinus, 10-07-2019 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rinus

Citaat van: Thamerdal op 05-03-2018  20:26 uIk doe mijn Enolmatic in de verkoop aangezien ik steeds meer keg en niet meer hele grote batches brouw.

https://link.marktplaats.nl/m1261899864

Filmpje (van iemand anders)


Op de Brouwmarkt website staan alle artikelen ook, daar kun je kijken voor meer info en nieuwprijzen.
https://www.brouwmarkt.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=enolmatic

Deze zal waarschijnlijk al lang verkocht zijn, maar...

Ik overweeg deze aan te schaffen, er zijn echter versies voor bier en voor wijn, geen idee wat het verschil is?
Heeft iemand er nog een te koop toevallig? anders wordt het een nieuwe..

Ik zou hem later ook graag willen ombouwen naar 2 of 4 vul nozzles, daarnaast een detectie of er vloeistof via de vacuum slang in het reservoir stroomt om daarmee de vacuum slang af te sluiten, dus minder verlies.

Heeft iemand nog ideeen of ervaringen?

Ik gebruik nu overigens naar alle tevredenheid een vulpijpje van een paar euro en daar is helemaal niets mis mee!

Je moet er echter wel goed bij blijven opletten en het gaat wat langzamer, als ik de Enolmatic zou gebruiken kan ik tijdens het vullen op de vorige fles de kroonkurk plaatsen, dan hoop ik minder tijd kwijt te zijn. Zeker als er 4 tegelijk gevuld kunnen worden...

CeesM

Ik heb dezelfde brouwspullen als jij en ben met het bottelen voor 60-70 flesjes zo'n 3 uur bezig. En dat inclusief het sanitizen van de flesjes, het toevoegen van bottelsuiker, het vullen middels het vulpijpje, het cappen en het reinigen van de CCT.
Het toevoegen van bottelsuiker doe ik per 8 flesjes (één laag van de flessenboom) en het vullen en cappen per 4 flesjes.
Ik denk dat je met zo'n apparaat geen tijdwinst kan boeken.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 10-07-2019  23:17 uIk heb dezelfde brouwspullen als jij en ben met het bottelen voor 60-70 flesjes zo'n 3 uur bezig. En dat inclusief het sanitizen van de flesjes, het toevoegen van bottelsuiker, het vullen middels het vulpijpje, het cappen en het reinigen van de CCT.
Het toevoegen van bottelsuiker doe ik per 8 flesjes (één laag van de flessenboom) en het vullen en cappen per 4 flesjes.
Ik denk dat je met zo'n apparaat geen tijdwinst kan boeken.
Mee eens. Slimmer omgaan met de flesjes gebruik klaar maken levert veel meer tijdswinst op. Ik stop 2 kratten in een kleine geïsoleerde ruimte en zet er stoom op tot het binnen 100 graden is. Dat duurt 20 minuutjes en dan is alles vrijwel steriel. Na gebruik goed omspoelen en op zijn kop wegzetten en na ca 5 x brouwen een keer reinigen met loog om de aanslag te verwijderen.   

beermenke

Enolmatic, prachtig apparaat doch grote hoeveelheden prima
Ik heb hem verkocht
Mijn 15 a 20 liter gaat net zo gemakkelijk zo niet al sneller met mijn vulpijpje.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:15 uMee eens. slimmer omgaan met de flesjes gebruik klaar maken levert veel meer tijdswinst op. Ik stop 2 kratten in een kleine geisoleerde ruimte en zet er stoom op tot het binnen 100 graden is. dat duurt 20 minuutjes en dan is alles vrijwel steriel. na gebruik goed omspoelen en op zijn kop wegzetten en na ca 5 x brouwen een keer reinigen met loog om de aanslag te verwijderen.   
Zijn de flesjes in de ruimte met stoom dan eerst schoongemaakt en ontdaan van etiketten? Etiketten verwijderen is ook veel werk.
Kan je wat meer vertellen over hoe je 2 kratten bier onder stoom brengt? Lijkt mij een gemakkelijke methode, omdat stoom overal kan komen en 100C blijft.
Ik zet ze nu 45 minuten in een oven op 150C (uiteraard zonder krat).
Ik bewaar ze daarna na rustig afkoelen afgedekt met huishoudfolie, voor gebruik doe ik er dan niets meer aan behalve suiker klontje erin en afvullen met vulpijpje.
Hoe reinig je precies met loog?

hansHalberstadt

etiketten verwijderen moet je vantevoren doen, maar ik gbruik die kratten al vele jaren dus zijn allang etikettenvrij.
hier wat foto's van de installatie om uit t stomen:
2 plastic  kratjes van de Xenos in elkaar isoleert beter dan 1 kratje

van 2 kratje het deksel de rand uitgeknipt en met RVS schroefjes op de andere 2 kratten geschroefd en dan kratjes omgekeerd op elkaar restant van de deksel werkt dan als fixatie en afdichting

karton om alle kratten voor de warmteisolatie


snelkookpan als stoom bron

slang met siliconenkurk over de afblaasopening schuiven, slang gaat dan in het kratje via gat bovenin





Rinus

Dankjewel voor de foto's en de toelichting, is een goed idee.
Ik heb nog wel ergens een stoomcleaner die ik zou kunnen gebruiken.
Voor mij zou het een groot voordeel zijn als ik de (schone) flesjes gewoon in de krat kan laten zitten en dan stoom in de ruimte blazen, stel dat ik de krat ondersteboven zet dan zou ik verwachten dat ik niet meer hoef te spoelen?
Beetje hetzelfde effect als in de oven op 150C alleen zou ik dan de flesjes in de krat kunnen laten staan, dat scheelt toch wel weer wat handelingen (en de krat is dan ook schoon).
Ik ga er nog eens over brainstormen of dit een beter alternatief is, nogmaals dank voor het delen van de werkwijze.

hansHalberstadt

o ja, de flesjes op zijn kop in de krat zetten omdat stoom lichter is dan lucht. zo loopt de lucht er vanzelf uit naar beneden toe en wordt het flesje helemaal gevuld met stoom. daarna rustig af laten koelen en flesjes weer rechtop zetten 

Jacques

Citaat van: Rinus op 10-07-2019  21:55 uDeze zal waarschijnlijk al lang verkocht zijn, maar...

Ik overweeg deze aan te schaffen, er zijn echter versies voor bier en voor wijn, geen idee wat het verschil is?
Heeft iemand er nog een te koop toevallig? anders wordt het een nieuwe..

Ik zou hem later ook graag willen ombouwen naar 2 of 4 vul nozzles, daarnaast een detectie of er vloeistof via de vacuum slang in het reservoir stroomt om daarmee de vacuum slang af te sluiten, dus minder verlies.

Heeft iemand nog ideeen of ervaringen?

Ik gebruik nu overigens naar alle tevredenheid een vulpijpje van een paar euro en daar is helemaal niets mis mee!

Je moet er echter wel goed bij blijven opletten en het gaat wat langzamer, als ik de Enolmatic zou gebruiken kan ik tijdens het vullen op de vorige fles de kroonkurk plaatsen, dan hoop ik minder tijd kwijt te zijn. Zeker als er 4 tegelijk gevuld kunnen worden...

Graag geen discussies starten over spullen die te koop aangeboden worden in het het board Prikbord.
Door mij is daarom dit topic gesplitst en verplaatst.

Rinus

Dankjewel Jacques, ik had ook al in de gaten dat dit onderwerp of topic ging, maar wist niet zo goed wat te doen, bedankt voor je hulp!


Rinus

Citaat van: edensan op 19-08-2019  13:49 uMisschien is dit iets?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35619.msg537984.html#msg537984
Ik had zo een oplossing ook al eens eerder gezien, dat werkt met een timer, op zich helemaal niet verkeerd hoor, maar is natuurlijk wel ietsje minder nauwkeurig. Aan de andere kant een vulpijpje zal niet veel nauwkeuriger zijn.


 

Rinus

Citaat van: edensan op 19-08-2019  13:49 uMisschien is dit iets?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35619.msg537984.html#msg537984
Ik had zo een oplossing ook al eens eerder gezien, dat werkt met een timer, op zich helemaal niet verkeerd hoor, maar is natuurlijk wel ietsje minder nauwkeurig. Aan de andere kant een vulpijpje zal niet veel nauwkeuriger zijn.


edensan

Citaat van: Rinus op 19-08-2019  19:05 uIk had zo een oplossing ook al eens eerder gezien, dat werkt met een timer, op zich helemaal niet verkeerd hoor, maar is natuurlijk wel ietsje minder nauwkeurig. Aan de andere kant een vulpijpje zal niet veel nauwkeuriger zijn.

  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.