Eigen bier pasteuriseren (van gistvat naar Sodakeg)

Gestart door Sander00, 21-08-2019 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander00

Beste hobbybrouwers,

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om bier te pasteuriseren na de vergisting. Dus direct vanuit het gistvat pasteuriseren en daarna afvullen in een sodakeg. Dus vanuit het gistvat naar:

1.   Vat warm water en een spiraal.
Dus een vat met het water op de juiste temperatuur met hierin een spiraal waarin het vergiste bier loopt. Principe van een HERMS.

2.   Tegenstroomkoeler
Vervolgens zou je het bier gelijk de keg in kunnen laten lopen. Alleen heb ik het idee dat het afkoelen dan veel te lang gaat duren (ervaring vanuit het brouwen zelf). Een tegenstroomkoeler zou dan de voorkeur hebben.

3.   Rondpompen
Ik verwacht het bier te kunnen rondpompen middels lichte overdruk (CO2) in het gistvat.

Dat er bij het pasteuriseren eventuele gistcellen dood gaan is niet erg. Het idee is om te kijken wat de mogelijkheden zijn om alcohol-arm bier te maken en te carboniseren middels CO2 op sodakeg.
Uiteraard moet je goed rekening houden met oxidatie in de diverse stappen dus er zijn nog wel kleine zaken om rekening mee te houden.

Zijn er hobbybrouwers die een dergelijke opstelling hebben gemaakt hebben of hier ervaring mee hebben?

Gr,
Sander

seed7

Pomp het bier door een verwarmingselement van een koffiezetapparaat, de pompsnelheid regelt de uitgaande biertemperatuur. Koelen kun je met een tegenstroomkoeler of een waterbadkoeler doen,

Ingo

Brouwert

Zomaar uit nieuwsgiergheid: wat wil je te bereiken met die pasteurisatie?
Ik kan me voorstellen dat de verwarming de smaak zal beinvloeden en wellicht is je doel op een andere wijze te bereiken.

BrouwMark

Citaat van: Sander00 op 21-08-2019  11:10 uDat er bij het pasteuriseren eventuele gistcellen dood gaan is niet erg.

Dat weet ik nog zo net niet. In principe autolyseert je gist door de hitte van het pasteuriseren, dat lijkt me niet lekker. Je zou dan eerst moeten filteren denk ik.

Sander00

Citaat van: Brouwert op 21-08-2019  14:11 uZomaar uit nieuwsgiergheid: wat wil je te bereiken met die pasteurisatie?
Ik kan me voorstellen dat de verwarming de smaak zal beïnvloeden en wellicht is je doel op een andere wijze te bereiken.


Ja wellicht is dat waar. De reden is een andere topic op dit forum.

Citaat van: Martijn0172 op 21-08-2019  08:34 uHet volgende topic op het Duitse brouw forum al gezien?

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?t=13773

Wellicht goed om de smaakdiscussie daar verder te voeren > https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39673.msg600272/topicseen.html#msg600272.



Maar de bron is: https://www.doemens.org/fileadmin/user_upload/presseberichte/7BI_02-14_44-45_Doemens_News.pdf
Citaat: "a die Hefekeine Maltose vergärt, ist auch das aufdiese   Weise   hergestellte   alkoholfreieBier mikrobiologisch sehr anfällig. Ausdiesem   Grund   ist   eine   Pasteurisation in der Flasche, bzw. eine Kurzzeiterhit-zung bei der Keg-Abfüllung zwingendnotwendig. "

Sander00

Citaat van: BrouwMark op 21-08-2019  14:28 uDat weet ik nog zo net niet. In principe autolyseert je gist door de hitte van het pasteuriseren, dat lijkt me niet lekker. Je zou dan eerst moeten filteren denk ik.

Ja daar heb ik niet aan gedacht....  :denken:
Wellicht goed om rekening mee te houden. Filtratie voor een hobbybrouwer lijkt me vooralsnog een uitdaging.

Brouwert

Citaat van: Sander00 op 21-08-2019  15:40 uJa wellicht is dat waar. De reden is een andere topic op dit forum.

Wellicht goed om de smaakdiscussie daar verder te voeren > https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39673.msg600272/topicseen.html#msg600272.



Maar de bron is: https://www.doemens.org/fileadmin/user_upload/presseberichte/7BI_02-14_44-45_Doemens_News.pdf
Citaat: "a die Hefekeine Maltose vergärt, ist auch das aufdiese   Weise   hergestellte   alkoholfreieBier mikrobiologisch sehr anfällig. Ausdiesem   Grund   ist   eine   Pasteurisation in der Flasche, bzw. eine Kurzzeiterhit-zung bei der Keg-Abfüllung zwingendnotwendig. "
Helder. Is het in dat geval hiet niet makkelijker om je flessen/keg na vulling te pasteuriseren (bv met een heet water bad)?

Sander00

Citaat van: Brouwert op 21-08-2019  15:55 uHelder. Is het in dat geval hiet niet makkelijker om je flessen/keg na vulling te pasteuriseren (bv met een heet water bad)?

Ja inderdaad, dat is ook iets waar ik aan dacht.  :)
Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Als ik even hardop denk ben ik bang dat het een tijdje duurt (te lang??) voordat je een kerntemperatuur hebt bereikt in het midden van de fles van > 60 graden Celsius.

Of zijn er brouwers met ervaring?


Brouwert

Citaat van: Sander00 op 21-08-2019  15:59 uJa inderdaad, dat is ook iets waar ik aan dacht.  :)
Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Als ik even hardop denk ben ik bang dat het een tijdje duurt (te lang??) voordat je een kerntemperatuur hebt bereikt in het midden van de fles van > 60 graden Celsius.

Of zijn er brouwers met ervaring?
Open fles met water en een thermometer erin een waterbad zetten? Weet je het snel genoeg.

Oscar

Citaat van: Sander00 op 21-08-2019  11:10 uIk ben op zoek naar mogelijkheden om bier te pasteuriseren na de vergisting.

Pas op met pasteuriseren...ook daar kan de kwaliteit van je bier mee achteruitgaan als je het niet goed doet !!! Hittebelasting van je bier is niet per definitie goed! En pasteurisatie komt best nog wel nauw... 1 PE te veel en je smaak gaat achteruit... :)

Sander00

Zo simpel kan het zijn inderdaad en gelijk maar even een test gedaan.


Test 1.
Een pan met water (ongeveer 30 graden) met daarin een bierfles met water (ongeveer 20 graden).
De bierfles staat voor 2/3 onder water.


Minuten   T. pan water    T. bierfles
4                40                  25
6                50                  32
9                60                  40
12              70                  53
16              77                  60


Met deze methode staat je bier al snel 15 minuten warm te worden.


Test 2.
Een andere methode is de "koude" flessen in een reeds voorverwarmde pan water zetten (75 graden).
Wanneer je hier een bierfles in zet met een temperatuur van 20 graden dan duurt het 8 minuten voordat de thermometer de
60 graden aantikt. De bierfles staat voor 2/3 onder water.


Pasteurisatieproces
Verder heb ik mij even verdiept in het pasteurisatieproces.

Bron:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwjb0pLc45XkAhX-SxUIHcUBD3QQFjADegQIAxAB&url=http%3A%2F%2Fwww.gbsinfo.com%2Fadmin%2Ffiledownload.aspx%3FfieldId%3D204261&usg=AOvVaw0gF4CC7X3l0ZCow4KXiM8y

Hierin staat als advies voor alcoholvrijbier: 80-120 PU.
Formule voor PU: PU = t × 1.393^(T − 60)

Ik heb hieronder een tabel gemaakt voor verschillende temperaturen en minuten.
Volgens mij betekent dit dat je bij een waterbad van 70 graden Celsius de bierfles 3 tot 4 minuten in dit bad kan laten staan (volgens de theorie).



Echter uit de eerdere test 2 blijkt dat het even duurt voordat de vloeistof in de bierfles de 60 graden heeft gehaald bij een waterbad van 75 graden.
Dit duurde 8 minuten.



De vraag is nu wat wijsheid is?
Uiteraard kan je dit zelf testen. Het bier brouwen en pasteuriseren bij 4 minuten en bij 8 minuten.
Zal interessant zijn wat de smaak doet en of het niet de fles uit spuit bij openen.

Of zijn er mensen die advies hebben vanuit de praktijk.
Oscar wellicht? Als ik de tabel zo bekijk is sturen op 1 PU nog best een uitdaging?

seed7

Sander, je bent nu met flesjes in de weer maar je originele vraag was naar gepasteuriseerd bier in een keg.
In het document dat je hierboven post is duidelijk te zien dat flitspasteurisatie ondanks een hogere temperatuur een lagere totale energetische belasting laat zien, vandaar mijn eerdere opmerking over de doorstroomverwarmer voor koffieapparaten. Na die verwarmer kun je eventueel een stuk geisoleerde leiding inzetten om de 'verblijftijd' te verlengen. Een platenkoeler oid voor de koeling.
Alles is makkelijk met stoom (behangafstomer) te 'steriliseren', bij een NC keg voer je stoom toe door beide aansluiting en draai je het overdrukventiel er uit om het condenswater af te voeren (keg op de kop zetten). Door de platenkoeler en de leidingen blaas je ook stoom tot de buitenkant 100°C is.

Voor een eenmalige exercitie is pasteurisatie in de fles makkelijker.

Ingo

Sander00

Hoi Ingo,

Ja klopt. Zoals het nu lijkt is het inderdaad lastig om een correcte pasteurisatie-tijd te definiëren wanneer je reeds gevulde bierflessen wilt pasteuriseren. 

Wat mij aan het twijfelen bracht is de opmerking m.b.t autolyse van de gist. Ik denk een terechte opmerking maar dit zal mijn inziens voor beide pasteurisatie-methoden gelijk zijn.

Een dergelijke doorstroomverwamer is een  mooi alternatief alleen komt er iets meer bij kijken m.b.t. de regeling.
Persoonlijk komt er dan iets meer knutselwerk bij kijken om een dergelijke regeling te maken. Zou zonde zijn wanneer het bier te warm wordt.


seed7

Citaat van: Sander00 op 22-08-2019  11:06 uWat mij aan het twijfelen bracht is de opmerking m.b.t autolyse van de gist. Ik denk een terechte opmerking maar dit zal mijn inziens voor beide pasteurisatie-methoden gelijk zijn.


Klaren met gelatine of vislijm en daarna filteren 0.5um voor je de verwarming in gaat. Er was recent een draad over filteren, maar kan hem niet vinden.

Alles bij elkaar redelijk complex.

Ik zou het hele pasteuriseren achterwege laten en in een 'steriel' gestoomd fust afvullen vanuit je gistvat en gewoon tappen.
Voor de zekerheid kun je een manometer op je keg zetten om te zien of er niet als nog iets gaat gisten, zo ja, dan gewoon uit laten gisten en regelmatig druk af laten.
Als je gistvat er geschikt voor is zou je dat ook voor gebruik kunnen stomen en als je uiteindelijk toch wilt bottelen je flesjes etc. ook.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.