Wat zie ik hier in mijn gistvat?

Gestart door VanDenBerge, 11-07-2019 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VanDenBerge

Ik keek van de week in mijn gistvat waar mijn IPA aan het vergisten was en ik zag het onderstaande. Wat is dit? Ik vermoed zelf dat het een samenklontering van gist en de olie uit hop is, maar ik vroeg me af of dat klopt.

RobertH

Sommige gisten klonteren samen boven op het krausen. Ik zie dit wel vaker. Niets om je druk om te maken.

Jacques

Inderdaad gist. Sommige gistrassen vormen een waar gistdek. Bijvoorbeeld de gist van Westmalle.

Welke gist heb je gebruikt?

VanDenBerge

Dit was de Fermentis Safale US-05. Voor het eerst dat ik het zag, dus ik wilde ff checken :) Bedankt voor de reacties.
Deze lijkt nu in 7 dagen uitgegist van 1.052 naar 1.013 (SVG: 75% en al 2 dagen stabiel). Is dat bekend gedrag van deze gist of is er weinig zinvols te zeggen over de snelheid van het vergistingsproces? Hij wordt op 18 graden in de gistkast vergist.
(Ik wacht sowieso nog even met bottelen om het zeker te weten)

RobertH

Ik wacht altijd minimaal twee tot drie weken voor ik bottel bij bieren met een reincultuur. Je moet de gist ook de tijd geven om bijproducten die ontstaan tijdens de hoofdvergisting op te ruimen. Ook zal ik niet na 5 dagen al het sg meten, maar pas na een dag of 10. Des te minder het vat open gaat des te minder zuurstof, dus betere houdbaarheid. Zeker voor ipas

BertusBeensteen

Bij mij zag tot nu toe elke vergisting met US05 er zo uit, redelijk compacte laag bovenop. De vergistingsduur is wel redelijk verschillend geweest. De ene was klaar met een paar dagen, waar een andere batch er een dag of 10 over deed.

VanDenBerge

Citaat van: RobertH op 12-07-2019  07:58 uIk wacht altijd minimaal twee tot drie weken voor ik bottel bij bieren met een reincultuur. Je moet de gist ook de tijd geven om bijproducten die ontstaan tijdens de hoofdvergisting op te ruimen. Ook zal ik niet na 5 dagen al het sg meten, maar pas na een dag of 10. Des te minder het vat open gaat des te minder zuurstof, dus betere houdbaarheid. Zeker voor ipas
Ik was alleen gefocust op de SG (ook om het vergistingsproces beter te leren kennen). Over het opruimen van bijproducten had ik niet zo nagedacht, dus bedankt voor dit nieuwe inzicht!
Ik wacht nog even met bottelen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.