Ik heb nu twee keer gebrouwen met de Wyeast 3522 en het valt me op dat de 3522 moeite heeft met een complete hergisting op fles.
De vorige gebrouwen batch, een Belgisch blond bier (~ 6,5%), deed er 4-6 weken over voordat de gewenste mate koolzuur op de fles zat. Bij die batch heb ik 1 smackpack 3522 gebruikt.
Omdat één smackpack op 22 liter wellicht niet genoeg is, heb ik bij de volgende batch twee smackpacks gebruikt (ik was niet in de gelegenheid een starter op te kweken). De volgende batch wilde ik iets zwaarder in alcohol maken (rond de 7,5%). Doordat er iets fout ging op de brouwdag had ik een vele hogere efficiency dan gepland. Dit heeft er voor gezorgd dat het bier uiteindelijk uitgekomen is op 8,5% alcohol vóór hergisting op fles. Bij het bottelen heb ik geen bottelgist gebruikt en 2 gram suiker per fles toegevoegd. Vorige week hebben we het bier na 3 weken hergisten in de vergistingskast geproefd. Er vormde bijna geen schuimkraag en er was nog maar een heel licht koolzuurtje te bespeuren.
Nu roept dit een aantal vragen bij mij op:
- Hebben jullie deze ervaring ook met de Wyeast 3522?
- Gebruik ik te weinig gist? En zo ja, is dit enkel te ondervangen door een giststarter?
- Of is het raadzaam bottelgist te gebruiken? (bijvoorbeeld de Fermentis F2)