Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat zie ik hier in mijn gistvat?  (gelezen 618 keer)

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat zie ik hier in mijn gistvat?
« Gepost op: 11-07-2019 20:11 u »
Ik keek van de week in mijn gistvat waar mijn IPA aan het vergisten was en ik zag het onderstaande. Wat is dit? Ik vermoed zelf dat het een samenklontering van gist en de olie uit hop is, maar ik vroeg me af of dat klopt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobertH

• Junior lid
  • **
Re: Wat zie ik hier in mijn gistvat?
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2019 21:19 u »
Sommige gisten klonteren samen boven op het krausen. Ik zie dit wel vaker. Niets om je druk om te maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2019 21:45 u »
Inderdaad gist. Sommige gistrassen vormen een waar gistdek. Bijvoorbeeld de gist van Westmalle.

Welke gist heb je gebruikt?

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12-07-2019 07:47 u »
Dit was de Fermentis Safale US-05. Voor het eerst dat ik het zag, dus ik wilde ff checken :) Bedankt voor de reacties.
Deze lijkt nu in 7 dagen uitgegist van 1.052 naar 1.013 (SVG: 75% en al 2 dagen stabiel). Is dat bekend gedrag van deze gist of is er weinig zinvols te zeggen over de snelheid van het vergistingsproces? Hij wordt op 18 graden in de gistkast vergist.
(Ik wacht sowieso nog even met bottelen om het zeker te weten)

Offline RobertH

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2019 07:58 u »
Ik wacht altijd minimaal twee tot drie weken voor ik bottel bij bieren met een reincultuur. Je moet de gist ook de tijd geven om bijproducten die ontstaan tijdens de hoofdvergisting op te ruimen. Ook zal ik niet na 5 dagen al het sg meten, maar pas na een dag of 10. Des te minder het vat open gaat des te minder zuurstof, dus betere houdbaarheid. Zeker voor ipas

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2019 08:38 u »
Bij mij zag tot nu toe elke vergisting met US05 er zo uit, redelijk compacte laag bovenop. De vergistingsduur is wel redelijk verschillend geweest. De ene was klaar met een paar dagen, waar een andere batch er een dag of 10 over deed.

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2019 12:29 u »
Ik wacht altijd minimaal twee tot drie weken voor ik bottel bij bieren met een reincultuur. Je moet de gist ook de tijd geven om bijproducten die ontstaan tijdens de hoofdvergisting op te ruimen. Ook zal ik niet na 5 dagen al het sg meten, maar pas na een dag of 10. Des te minder het vat open gaat des te minder zuurstof, dus betere houdbaarheid. Zeker voor ipas
Ik was alleen gefocust op de SG (ook om het vergistingsproces beter te leren kennen). Over het opruimen van bijproducten had ik niet zo nagedacht, dus bedankt voor dit nieuwe inzicht!
Ik wacht nog even met bottelen.

Tags: